Praha - Načerno postavené billboardy a další poutače, kterým vypršelo povolení, postupně mizí z okolí dálnic a rychlostních silnic.
Od loňského září do konce března jich úřad nechal odstranit 165.
U dalších 91 vytipovaných poutačů úřad vyzval majitele, aby billboardy odstranili, další dvě desítky výzev ministerstvo rozešle v pondělí, uvedla Andrea Volaříková z tiskového odboru ministerstva.
Aktivitu resortu dopravy při odstraňování nevhodně umístěných reklamních ploch odstartovala novela zákona o pozemních komunikacích, která od loňského září stanovila kolem dálnic a rychlostních silnic ochranné pásmo v šířce 250 metrů, v rámci něhož by do pěti let měly být všechny reklamní plochy odstraněny.
Výjimku představují poutače inzerující motel a další služby pro motoristy umístěné přímo na komunikaci.
Do pěti let pryč
Pětileté období bylo podle ministerstva dopravy zvoleno proto, že se v posledních letech reklamní zařízení povolovala maximálně pět let. U těchto povolení se čeká, až lhůta skončí a žádná další už se vydávat nebudou.
Termín konce roku 2017 se ale týká i starších smluv, kdy byla povolení vydávána bez časového omezení.
Podívejte se: Chtěné i nechtěné kuriozity předvolební kampaně
Omezená regulace
Zákon o pozemních komunikacích umožňuje odstranit reklamní zařízení jenom v okolí dálnic a rychlostních silnic vyskytující se mimo zastavěná území, kde o umístění těchto poutačů rozhodují obce.
Neomezuje přitom ani billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy. Ministerstvo dopravy proto chystá změnu regulace reklamních zařízení v obcích, jejichž umístění by podléhalo souhlasu dopravní policie.
Meziresortní expertní komise by změnu chtěla připojit k připravované novele týkající pravidel autoškol, která by měla být vládě předložená k projednání na podzim. Celkem je v Česku registrováno na 20 tisíc venkovních reklamních ploch.