Za vadný registr aut zatím nebyla vyplacena ani koruna

Sandra Štefaniková Sandra Štefaniková
20. 1. 2013 12:12
Jednání o odškodnění s dodavatelem registru vázne. Není jasná jeho výše ani forma
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Praha - Ani bezmála půl roku, který uplynul od spuštění vadného registru vozidel, nestačilo ministerstvu dopravy, aby se s dodavatelem dohodlo na výši finančního narovnání.

Ministerští úředníci přitom v minulosti opakovaně slibovali, že firma ATS-Telcom bude tvrdě pokutována.

Naposledy o sobě v tomto směru dali vědět v závěru loňského října, kdy veřejnost ujišťovali, že "výsledná částka by měla být dohodnuta v nejbližších dnech."

Přestože od vydání tohoto prohlášení uběhly již skoro tři měsíce, nezdá se, že by se zástupci obou stran dohodli na konkrétní částce nebo způsobu odškodnění.

Aktuálně.cz se na ministerstvo dopravy opakovaně obrátilo s dotazem, do jaké míry jednání postoupila a zda již byla stanovena výše odškodnění. Pokaždé ale dostalo stejnou odpověď. 

"Stále platí, že jednání nebyla dosud uzavřena a podrobnější informace v tuto chvíli nemám," odepsal tiskový mluvčí Jakub Žižka. 

Obchodní ředitel ATS-Telcom Martin Tůma ale uvedl, že díky výměně šéfů resortu, byla jednání ze strany ministerstva v prosinci přerušena. "Nyní se čeká, kdy budou opět obnovena," dodal Tůma.

Otázky panují rovněž okolo formy finančního narovnání. Vůči dodavateli totiž podle auditorů společnosti Ernst&Young není možné uplatňovat žádné sankce.

Smluvní dokumenty mezi ministerstvem a dodavatelem totiž "neupravují záruku za jakost kvality, resp. odpovědnost za vady" a "sankční ujednání nejsou jednoznačně aplikovatelná na vytvoření CRV".

Vyplaceno jen tisíc korun

Ministerstvo tak podle auditorů může společnosti ATS-Telcom pouze poslat vyúčtování za finanční odškodnění, které vyplatí majitelům motorových vozidel. V případě, že ATS-Telcom odmítne odškodnění uhradit, je možné ho vymáhat i soudně.

"O odškodnění se dosud přihlásilo 149 řidičů a celková požadována částka přesahuje 4 miliony korun," řekl Žižka. 

Ministerští úředníci se ale do vyřizování příliš nehrnou, na projednání každé žádosti totiž mají půl roku. "Dosud jsme vyřídili 17 žádostí," upřesnil mluvčí. Obsílku se zamítnutím žádosti přitom podle něj obdrželo hned 16 poškozených.

Ani výše jediného vyplaceného odškodnění ale není nikterak závratná. Podle Žižky bylo z finančních prostředků resortu vyplaceno pouze 1020 korun. 

Podívejte se, jak v loni v létě kolaboval registr vozidel

Auditoři také upozorňují, že kromě odškodnění, které vyplatí majitelům motorových vozidel, může ministerstvo od firmy ATS-Telcom požadovat slevu v případě výpadku služby A. Ta se týká technické a uživatelské podpory registru a dodavatel za ni inkasuje každý měsíc 400 tisíc korun.

Z dostupných údajů vyplývá, že ve chvíli, kdy by se ministerstvo rozhodlo nárokovat nejvyšší možnou slevu (0,5 procenta z měsíční ceny), ušetřilo by na službě A maximálně 2000 korun za každou hodinu, kdy systém prokazatelně nefungoval podle zadaných podmínek.

Nový registr ministerstvo dopravy spustilo 9. července. Po zhruba hodině provozu systém selhal a několik měsíců se potýkal se značnými problémy, několik dní nefungoval vůbec. Systém přitom stál 37 milionů korun a dalších 32,4 milionu korun by měl dodavatel dostat za provoz registru.

 

Právě se děje

Další zprávy