Lovosice - Hlavním a vlastně jediným viníkem sesuvu na dálnici D8 u Lovosic nejsou přívalové deště v červnu 2013, ale přiléhající lom Dobkovičky. Dospěl k tomu znalecký posudek, který vypracovali experti z Vysokého učení technického v Brně, jejž má Aktuálně.cz k dispozici.
Svah, který zavalil 200 metrů budované dálnice, se podle posudku utrhl kvůli tomu, že společnost Kámen Zbraslav, jež lom vlastní, na jeho hranu vyvezla stovky tun kamenné drtě. A ta podmáčený svah strhla.
"Sesuv svahu ze dne 7. června 2013 je v příčinné souvislosti s přitížením koruny svahu," stojí v posudku, který vypracovali Antonín Paseka a Zdeněk Bažant ze stavební fakulty VUT. "Došlo k pochybení těžební organizace, které přímo vedlo k vyvolání sesuvu s následkem rozsáhlých škod a obecného ohrožení," dodávají.
Chci, aby to platil viník, ne stát!
Kámen Zbraslav ale s posudkem ostře nesouhlasí. "Je absolutně nesmyslný, účelový," říká právník a předseda dozorčí rady těžařské firmy Pavel Sedláček. Vyvážená drť nemohla sesuv způsobit podle něj už jen proto, že uvedená halda suti stála na čedičovém podloží, a ne svahu.
"Ta suť se odkládala na okraj lomu, čedič. Vůbec ne na svah, který se sesunul," argumentuje Sedláček, který poukazuje na to, že posudek objednal a zaplatil Josef Kačírek, který byl dříve majitelem lomu Dobkovičky a se současným vlastníkem se soudí.
Sám Kačírek sice své spory s majiteli lomu připouští, ale tvrdí, že nebyly tím důvodem, proč posudek proti nim zadal. Jen prý kvůli svému angažmá kolem lomu má víc informací. A také chce, aby odstranění sesuvu hradil skutečný viník. "Jsem plátce nemalých daní a nechci, aby to platil stát i z mých peněz," říká Kačírek, který proto byl ochoten investovat do posudku čtyři sta tisíc korun.
Znalci se přou
Kámen Zbraslav si nechal udělat kontraposudek. A jím najatý znalec Bohumil Svoboda práci expertů VUT zkritizoval. "Po odborné stránce jde o snůšku hypotetických tvrzení bez reálného základu," uvedl s tím, že Paseka s Bažantem jsou jako znalci nekompetentní. I Svoboda však může být podezírán z podjatosti: Pro Kámen Zbraslav dlouhodobě pracuje.
Znalci VUT si ale stojí za svým. Na hranu lomu neměl Kámen Zbraslav nic dávat. "Měl to sledovat Český báňský úřad. Je jasné, že na tak strmém svahu neměli přitěžovat takovými násypy," říká Paseka, který má takřka 50 let praxe jako geotechnik. "Ten sesuv má na svědomí kamenolom. Vlivů bylo samozřejmě víc, ale tento byl hlavní a nezpochybnitelný," trvá na posudku.
Za svými experty si stojí i brněnské Vysoké učení technické. A odmítá zpochybňování erudice Paseky. "Je to odborník, dělá to celý život," uvádí děkan stavební fakulty VUT Rostislav Drochytka. Ten nicméně připouští, že na základě reakcí ze strany Kamene Zbraslav se ještě dodělává dodatek k posudku, který bude hotov zhruba do měsíce. A prověřuje se prý to, zda byly v pořádku všechny podklady, které měl Paseka k dispozici.
Vinu už řeší i policie
Situaci sleduje Český báňský úřad, který se zatím vyjadřuje opatrně. A Pasekův posudek nechce komentovat.
"Skutečná příčina sesuvu bude předmětem odborného posouzení, které řeší pracovní skupina na základě usnesení vlády. Výsledky tohoto odborného posouzení nám zatím nejsou známé," uvedl mluvčí báňského úřadu Bohuslav Machek. Uvedl nicméně, že při povolení hornické činnosti, které jeho úřad vydal naposledy v roce 2005, se konstatuje, že "vliv hornické činnosti na stabilitu svahů není významný".
A tím, kdo může za sesuv, který způsobil stamilionové až miliardové škody, se už zabývá i policie. "Na základě dosud provedeného šetření a analýzy dosud shromážděných dokumentů nebyly do dnešního dne zjištěny skutečnosti důvodně nasvědčující spáchání trestného činu," uvedla mluvčí severočeské policie Petra Trypesová, podle níž ale policie dosud vyšetřování neuzavřela.
Odstraňování sesuvu má na starosti Ředitelství silnic a dálnic. To nyní ukončilo odstraňování závalu a finišuje s projektem, jakým způsobem zpevnit svah nad dálnicí, aby se sesuv již neopakoval. Na otázky, jak se k danému posudku staví, a zda tedy bude vymáhat uhrazení škody po Kameni Zbraslav, za uplynulých téměř čtrnáct dní i přes několik urgencí neodpovědělo.
Hlavně včas dokončit
I ministr dopravy Dan Ťok se zatím vyjadřuje opatrně. "V současné době je třeba dodělat tu dálnici a teprve pak se můžeme dohadovat, kdo je viník a jestli by tam měl někdo doplatit škodu. Nechceme se dostat do situace, že budeme čekat na rozhodnutí arbitráže nebo soudu, kdo to zaplatí," uvedl Ťok.
"Že ten lom má podobu, jakou má, nezáleží jen na jeho provozovateli. Určitě mu to někdo povolil – jak krajský, tak báňský úřad. Všichni by se měli dívat do vlastního svědomí," podotýká Ťok a doufá, že spory o příčinu sesuvu nezpozdí zprovoznění dálnice D8, které slíbil ke konci příštího roku. "Stále děláme vše pro to, aby se ten termín stihl," dodává.