Vztek ve frontě. Strážníci krotí majitele nepřihlášených aut

Eliška Nová
23. 6. 2015 12:50
Už jen týden mají řidiči na to, aby řádně zaregistrovali vozidla v takzvaných polopřevodech. Pokud to nestihnou do konce června, auto přestane oficiálně existovat a nebude se v něm smět jezdit.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha - Na odbor dopravy kolínské radnice dorazily tento týden zvláštní posily. Kromě zájemců o zápis v registru vozidel v místnosti čekají i strážníci městské policie. Jejich úkol je jasný: ohlídat úředníky před agresivními žadateli o registraci auta.

Nejen v Kolíně, ale takřka po celé zemi se začaly na dopravních úřadech tvořit fronty a lidé se v nich vztekají.

Majitelé aut tradičně nechali na poslední chvíli řádnou registraci vozidel, která jsou v takzvaném polopřevodu. Tedy že je nový majitel po koupi řádně nepřihlásil do úřední databáze. Takových aut je po celé zemi okolo sedmi set tisíc, z toho reálně provozuschopných je zhruba 80 tisíc.

Jejich vlastníci už mají ale jen týden - do konce června - na to, aby auto řádně přihlásili. Pokud to nestihnou, ministerstvo dopravy nechá vůz nenávratně vymazat z registru a už v něm nebude možné nikdy jezdit.

Změny v pravidlech registrací aut platí od začátku letošního roku, kdy se změnil zákon o provozu na pozemních komunikacích. Většina lidí, kterých se změny týkají, ale nechala vyřizování na poslední chvíli.

Během posledních dvou týdnů napravilo "papíry" ke svému vozidlu 18 tisíc lidí. Další desítky tisíc lidí vlastní auto, které má platnou technickou kontrolu, jezdí s ním, stále ho ale nemají přepsané na sebe.

"Fronty tu jsou velké a z lidí je cítit zvýšená nervozita i agresivita," říká mluvčí kolínského magistrátu Jiřina Holubová. I proto radnice požádala o asistenci strážníky.

Většina úřadů sice otevřela všechny přepážky, ovšem kapacitu zvýšit nemůže. Někde tak alespoň prodlužují otevírací dobu. Například v Jihlavě mají v úterý úřední hodiny pro autosalony a autobazary. Poslední červnový den budou v úterý výjimečně přijímat i jednotlivce. Mimořádně otevřeno nechají i v Pardubicích – registraci si lidé budou moci jít vyřídit i v pátek, kdy je běžně zavřeno.

"Nejsme schopní takovou zátěž pokrýt stoprocentně. Nemůžeme vzít někoho z chodníku a říct mu: Pojď, budeš dělat registr. To nejde, lidé se na to zaučují měsíc i dva. Navíc od 1. července už toho člověka zase nepotřebujete," říká vedoucí pardubického dopravního odboru Vladimír Bakajsa.

Naopak v Praze podle tiskového mluvčího magistrátu Víta Hofmana žádné komplikace nejsou a rozšíření úředních hodin neplánují. I tak se ale na informační linku nebo call centrum pražského registru smluv nedalo dovolat celé pondělí a ani v úterý dopoledne.

Auta v takzvaném polopřevodu, kdy je původní majitel odhlásil a nový už nepřepsal na sebe, se mohou týkat i autobazarů. Firmy musí mít odkoupená auta přepsaná na sebe. Podle Petra Přikryla z Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů ČR to už v devadesáti procentech případů bazary udělaly.

"Jsou ale i tací, kteří věřili, že to stihnou a auto prodají. Není vyloučené, že někde nějaké nepřevedené auto uvízne," říká Přikryl.

Právě autobazary měly proti změnám platným od ledna nejvíc námitek. Registrace jdou totiž provádět jen na úřadech, kde má záznam prodávající. Pokud člověk z Prahy kupuje auto od někoho z Ostravy, musí auto odhlásit a přihlásit naráz. A jedině v Ostravě.

I to se podle Přikryla ve finále odrazí na ceně ojetých aut. "Někde navýšili tým, pracovník pak vyrazí po vlastech českých a objíždí jednotlivá registrační místa. Celá řada prodejců to samozřejmě nepřizná, ale ve finále to zaplatí zákazník," dodává Přikryl.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) slíbil, že auto půjde zaregistrovat na kterémkoli registračním místě obce s rozšířenou působností. Na otázku, kdy Ťok se změnou přijde, ale ministerstvo dopravy neodpovědělo.  

 

Právě se děje

Další zprávy