reklama
 
 

Na likvidaci autovraků by lidem mohl přispět stát

15. 1. 2015
Příspěvek by měl pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let.

Praha - Stát by mohl v blízké době začít vyplácet majitelům autovraků příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by se mohla pohybovat kolem 3000 až 5000 korun za auto. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít meziresortním připomínkovým řízením.

Podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice z roku 2011. "O tom, kdo bude příspěvek vyplácet a v jaké výši, je předčasné hovořit, neboť to bude předmětem diskuse a dalších meziresortních jednání," podotkl.

Ministerstvo životního prostředí podle mluvčí Jany Taušové bude ještě s ostatními resorty a dotčenými subjekty jednat. "Za důležité však v tuto chvíli považujeme zejména nastartovat postupné plnění cílů evropské směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kterým je právě připravovaný program," dodala.

Průměrné stáří přesahuje 14 let

Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázané na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny.

O ekologickou likvidaci autovraků se v Česku stará 570 licencovaných vrakovišť. Podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Milana Petra je kvůli benevolenci úřadů při vydávání licencí vrakovišť nadbytek. To má za následek, že se jednotlivé provozovny o auta k likvidaci přetahují, a místo toho, aby vozy přijímaly zdarma, reálně za ně majitelům dokonce platí. Výkupní cena se pohybuje od 500 do zhruba 3500 korun.

Vrakoviště mají na ekologickou likvidaci vozidel dostávat dotaci z fondu zřízeného ministerstvem životního prostředí. Do toho plynou ekologické poplatky vybírané při registraci neekologických aut, letos to má být 40 milionů korun. V letošním roce se ale změnily podmínky pro čerpání dotace. Ta již nemá být vyplácena na vozidlo, ale podle zpracovaných komodit.

"V praxi je to tak administrativně náročné, že se to firmám nevyplatí. Odhaduji, že počet vrakovišť přihlášených do dotačního programu pravděpodobně klesne z dosavadních 200 na polovinu," uvedl Petr. Dotace navíc podle něj klesla z loňských 500 na 412 korun.

Polopřevody končí

Podoba programu podle Toušové ještě není definitivní, ministerstvo chce ještě zohlednit připomínky zástupců průmyslu a zpracovatelů. S těmi se zástupci resortu setkali až tento týden.

Majitelé autovrakovišť zvažují stížnost k Evropské komisi kvůli neutěšené situaci v likvidaci autovraků a porušování zákona o odpadech a evropské směrnice. Stát podle nich není schopný evidovat zpracování vraků v procentech podle komodit a také nezabránil živelnému vydávání licencí k provozování vrakovišť.

Autovrakoviště v Česku loni přijala k ekologické likvidaci 132 000 aut. Letos by jich mohlo být více kvůli konci takzvaných polopřevodů, kdy původní majitel auto na úřadě odhlásil a nový jej ještě nepřihlásil. Pokud majitel vozidla v takzvaném polopřevodu registraci nedokončí do poloviny roku, bude vozidlo z registru trvale vyřazeno. Ze zákona o odpadech ale vypadla povinnost majitele auto po vyřazení z registru na vrakoviště odvézt.

autor: ČTK | 15. 1. 2015

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama