Zuzana Hronová
3. 12. 2019 18:55
Projděte si výsledky mezinárodních srovnávacích testů PISA 2018. Mezinárodní hodnocení 15letých žáků každé tři roky zjišťuje, nakolik získali dovednosti a znalosti klíčové pro plnohodnotné zapojení do společnosti. Šetření se zaměřuje na čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotnost i na zjišťování spokojenosti žáků. Testy ovládli Estonci, porazili i Finy.
Alarmující počet málo gramotných žáků
V porovnání s průměrem OECD je obdobný podíl žáků v Česku na nejvyšších gramotnostních úrovních (úroveň 5 a 6), avšak větší podíl žáků dosáhl pouze minimální úrovně (2 nebo nižší) ve všech třech oblastech. Téměř polovina učňů má čtenářské dovednosti na nejnižší gramotnostní úrovni. V základních školách je takto slabých žáků téměř třetina.
"Nejvíce žáků, kteří nedosáhli základní gramotnostní úrovně, je v Ústeckém kraji (36 %) a dále v Jihomoravském (32 %) a Moravskoslezském kraji (32 %). Předpokládá se, že tito žáci mohou mít v budoucnu kvůli svým nedostatkům ve čtenářské gramotnosti problémy nebo mohou představovat společenskou zátěž," konstatuje zpráva České školní inspekce. Nejméně takových žáků je v Plzeňském kraji (18 %), Praze (19 %), Zlínském (20 %), Jihočeském (20 %) a Libereckém kraji (20 %).