Experti: Hraje se o soudržnost společnosti, další selhání politiků může být fatální

Jan Horák Radek Dragoun Martina Heroldová Jan Horák, Radek Dragoun, Martina Heroldová
10. 1. 2021 12:20
Do roku 2021 vstupuje česká společnost otřesená z prudkého nástupu epidemie v roce uplynulém. Dramaticky zasáhla do důvěry lidí v autority a jejich schopnost řešit krize, současně vytyčila další linii ve štěpení společnosti. Deník Aktuálně.cz oslovil šest expertů z různých oblastí, aby přiblížili svůj pohled na to, jaké výzvy čekají společnost v novém roce.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel Informační centra o vzdělávání EDUin.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel Informační centra o vzdělávání EDUin. | Foto: Aktuálně.cz

Školství musí podat dětem pomocnou ruku

"Rok 2020 nachytal české školství vesměs na švestkách," hodnotí uplynulý rok Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, obecně prospěšné společnosti zabývající se problematikou školství a vzdělávání. "Na druhou stranu nutno dodat, že se s tím učitelé a ředitelé, ale i zřizovatelé snažili operativně popasovat," uznává.

Podle Hřebeckého udělalo české školství pod tíhou koronavirové epidemie nakonec obdivuhodný digitální skok, protože dosud se vyznačovalo spíše nedostatečnou IT gramotností učitelů, nízkou technickou vybaveností a malým zapojením technologií do výuky. Zvlášť obtížné to bylo pak pro učitele, kteří museli zvládnout nejen techniku, ale také výuce na dálku uzpůsobit způsob vyučování a navést na potřebné návyky své žáky.

"Digitální transformace je ovšem jen špička ledovce. Na školách se rozběhly další velmi podstatné procesy iniciované pandemií - změny způsobu hodnocení odvíjející se od podoby motivování žáků, jakož i poznání nezbytnosti současný naddimenzovaný obsah vzdělávání zredukovat a soustředit se raději pořádně a do hloubky na to v dnešní době podstatné," říká Hřebecký.

Mohou se prohlubovat sociální nerovnosti

Podobně náročný bude pro školství i rok 2021, protože kvůli koronavirovým opatřením ještě dlouhé týdny či měsíce školy ve standardním režimu fungovat nebudou. To je podle Hřebeckého nebezpečné hlavně z toho důvodu, že se mohou prohlubovat sociální nerovnosti.

"Mnohé děti, které neměly a nemají ideální rodinné zázemí, zůstaly v době zavření škol na něj odkázané a škola to na dálku neměla šanci výrazněji kompenzovat. Nejde jen o materiální stránku, ale i celkovou duševní pohodu, prostorové podmínky a především motivování pro učení," všímá si.

"Děti z nepodnětného prostředí se ve vakuu ocitají od jara, to znamená v souhrnu více než roční výpadek. Bude mimořádně důležité, aby školy po návratu do běžné prezenční výuky tyto děti dokázaly identifikovat a podat jim citlivě pomocnou ruku. Na státu je, aby k tomu vytvořil systémové podmínky," popisuje Hřebecký největší výzvu pro rok 2021. 

 

Právě se děje

Další zprávy