Praha – Jednu z nejproblémovějších zakázek ministra dopravy Dana Ťoka – výběr nového dodavatele registračních značek na auta a motocykly – bude řešit soud.
Žalobu podala vlivná pražská elektrotechnická společnost Eltodo. Došla jí trpělivost poté, co ministerstvo dopravy dvakrát za sebou zrušilo soutěž, v níž Eltodo marně nabízelo zhruba o čtvrtinu levnější hliníkové tabulky než současný dlouholetý dodavatel – brněnská firma Hicon, která dostává práci opakovaně už patnáct let bez soutěže. Stát by tak mohl uspořit miliony korun ročně.
"Žalujeme ministerstvo dopravy a společnost Hicon," potvrdil advokát Radek Jurčík, který Eltodo zastupuje.
Podle právníka se firma Eltodo chce u soudu domoci rozhodnutí o neplatnosti smlouvy mezi státem a firmou Hicon, která byla uzavřená v roce 2001 napřímo a na základě níž firma dosud inkasovala průměrně za každý rok více než čtvrt miliardy korun. Celkovou částku, kterou stát Hiconu vyplatil, vyčíslil nedávno Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na téměř 3,5 miliardy korun. To vše bez jakékoli soutěže.
Pokud by soud žalobě firmy Eltodo vyhověl, mělo by to pro ministerstvo dopravy i pro společnost Hicon neblahé důsledky. Firma by musela vracet peníze, které jí stát v minulosti vyplatil. A mohlo by jít o stamiliony, které by ministerstvo bylo povinno vymáhat. O případ by se navíc mohla začít zajímat policie a Evropská komise, která kontroluje poskytování neoprávněných veřejných podpor.
Ministerstvo dopravy i společnost Hicon tvrdí, že o žalobě nic nevědí. "Nemáme žádné informace," řekl jednatel jihomoravské firmy Roman Holomek.
Mluvčí Ťokova úřadu Tomáš Neřold ke kontraktu s firmou Hicon sdělil, že smlouvu i četné dodatky uzavřené rovněž bez soutěže několikrát prověřoval z podnětu firmy Eltodo i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "V dosavadních rozhodnutích ale nedospěl k závěru, že by smlouva s Hiconem z roku 2001 byla neplatná," řekl Neřold.
Antimonopolní úřad se však k otázce platnosti či neplatnosti smlouvy nevyjadřuje. Může "pouze" zakázat plnění běžící smlouvy. A tomu se dosud ochránci hospodářské soutěže úspěšně vyhýbají. Ve vztahu k budoucím plněním totiž úřad odmítá návrh Eltodo jako předčasně podaný, ve vztahu k již objednaným plněním jej naopak považuje za bezpředmětný. To proto, že ke splnění objednávky došlo dřív, než mohl úřad rozhodnout.
Sleva, ale malá
Přesto ministr Ťok v minulosti uznal, že stát nakupuje registrační značky zbytečně draze. Zatím ale nedokázal vysoutěžit jiné ceny, i když kvůli jednomu ze zrušených tendrů dokonce potrestal odpovědného úředníka za to, že zakázku vypsal chybně. S Hiconem tak Ťok zatím jen vyjednal slevu. Ta ovšem zdaleka nedosáhla ceny, kterou dodavatelé značek, dokonce včetně společnosti Hicon, nabídli ve zrušené soutěži. Právě to Eltodu vadí.
Stejně jako to, že když koncem loňského roku Ťokovi úředníci hledali dodavatele značek na přání, oslovili jen pět uchazečů a Eltodo, které ve zrušených soutěžích nabízelo nejnižší cenu, ignorovalo. A vítěz? Opět Hicon.
Advokát Radek Jurčík proto tvrdí, že nasbíral dost důkazů o tom, že stát porušil zákon o veřejných zakázkách a smlouva je i s dodatky neplatná. Firma Eltodo navíc napsala i stížnost do Bruselu k Evropské komisi a požádala o přezkoumání, zda nedošlo k nedovolené veřejné podpoře.
Stát objednává ročně přes jeden a půl milionu tabulek a za jednu běžnou značku na osobní auto nyní platí 77 korun. Eltodo přitom nabízelo o 19 korun méně. V minulosti dokonce Hicon účtoval i přes stokorunu.
Firma z kauzy "Rittig a jízdenky"
Monopol brněnského dodavatele může utnout až třetí soutěž, která vrcholí právě v těchto dnech. Ministerstvo dopravy nyní vyhodnocuje nabídky. A ačkoliv tvrdí, že vítěz zatím není znám, server Lidovky.cz už zveřejnil jméno toho, kdo nabízí nejlepší cenu. Ovšem není to Eltodo, nýbrž jiný a velmi zajímavý hráč: tabulky s cenou zhruba 45 korun za jednu by měla vyrábět společnost Security Paper Mill, která se dříve jmenovala Neograph a figuruje ve známé "Rittigově kauze" údajně předražených jízdenek na pražské metro, tramvaje a autobusy.
Prokurista SPM Michael Broda, pro jehož finanční skupinu Delta Capital pracuje například expremiér Petr Nečas, však už dříve odmítl jakoukoliv spojitost mezi Neographem a nástupnickou firmou. A problémová minulost nevadí ani ministerstvu dopravy.
"Nemůžeme někoho omezovat na základě toho, jakou má pověst. Tak nemůže veřejný zadavatel rozhodně postupovat a není to ani naše role. Hodnoticí kritéria jsou pro všechny stejná," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Není bez zajímavosti, že do soutěže se tentokrát nehlásil dosavadní monopolní dodavatel Hicon. Proč to udělal a zda se například nespoléhá opět na zrušení soutěže a pokračování v dodávkách, není jasné. "Hicon nemá doposud oficiální sdělení o výsledku výběrového řízení. Pokud budeme považovat za potřebné, k věci se vyjádříme," vzkázal jednatel Roman Holomek.
Jak výnosný byznys Hicon se státem provozuje, bylo dlouho tajné. Firma, která dodávala značky už v 90. letech minulého století, tehdy ještě na základě smlouvy s ministerstvem vnitra, v obchodním rejstříku nezveřejňovala své hospodaření. Teprve předloni tam dala výsledky z let 2010 až 2014 a vyšlo najevo, že z jedné koruny tržeb má neobvykle vysoký zisk – 63 haléřů, tedy víc než 50 procent.
"Z principu mi to připadá neadekvátní. Navíc společnost, která získává zakázky od státu, by měla respektovat zákon a zveřejnit účetní závěrku každý rok. A měl by to být hlavně zákazník, v tomto případě ministerstvo dopravy, kterého by mohlo hospodaření takové společnosti zajímat, aby nedocházelo k nepřiměřeným ziskům," říká předsedkyně představenstva společnosti Eltodo Mona Sandescu.
Ani její firma přitom nemá na poli veřejných zakázek úplně ideální pověst. Renomé společnosti Eltodo v minulosti poškodily podezřele získané zakázky v Praze, zejména na správu veřejného osvětlení z roku 1998. Porušení zákona se však nikdy neprokázalo. A ve veřejné soutěži z roku 2013 Praha vybrala nabídku Eltoda jako nejvýhodnější. V současnosti Eltodo pro magistrát provozuje také nový systém zón placeného parkování.