Praha - Ministru obrany Alexandru Vondrovi došla trpělivost s problémovými armádními letouny CASA. Pokud výrobce jejich závady neodstraní do konce května, navrhne vládě odstoupení od smlouvy.
Letadla v nynějším stavu nelze nasadit do misí a trpělivost obrany není bezbřehá, pohrozil Vondra.
Armáda má k dispozici čtyři tyto dopravní stroje. Od počátku ale jejich provoz provázejí poruchy.
"Výrobce Airbus Military i dodavatel Omnipol problémy sice uznávají, ale z našeho pohledu je zlehčovali. To nemůžeme připustit," uvedl ministr.
Vondrův náměstek Rudolf Blažek upřesnil, že letadla mají být v bezvadném stavu dodána do 30. listopadu, nejzazší termín pro splnění dohodnutých podmínek je pak do šesti měsíců, tedy koncem května.
Lety nových dopravních letounů CASA zastavil koncem října kvůli opakovaným poruchám náčelník generálního štábu.
Stalo se tak poté, co jednomu stroji při návratu ze španělské Sevilly těsně před přistáním selhal motor. Přestal fungovat také navigační displej a některé palubní přístroje.
Podezřelý nákup
- Nákup dopravních letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý.
- Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu.
- Podle Evropské komise ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.
Pilotům se naštěstí podařilo motor vypnout a dokončili přistání jen s jedním.
Lety nových dopravních strojů armáda pozastavila již v únoru. Tehdy kvůli tomu, že se jeden z nich při cvičném letu propadl o několik desítek metrů. Znovu byly lety pozastaveny také na počátku května, a to kvůli závadě na avionice. Zjištěnou závadu v té době do Česka přiletěli odstranit odborníci ze španělské firmy, která stroje vyrábí.
Sankce kvůli závadám
Kvůli závadám na systému pasivní ochrany letounu uplatňuje ministerstvo obrany od srpna sankce vůči dodavatelské společnosti Omnipol. Za každý započatý den prodlení v dodávce bude obrana strhávat několik desetin promile z ceny systému, která podle původní smlouvy činí 150 milionů korun.
Ministr obrany Vondra na jednání se zástupcem společnosti Airbus Military nedávno uvedl, že pokud se firmě nepodaří do konce listopadu odstranit nedostatky dopravních letadel, může v krajním případě česká armáda i nadále používat zastaralá transportní letadla Antonov An-26, která již z běžného provozu vyřadila.