Dráhy mají nové koleje, vysoké teploty už nejsou hrozbou

David Kořínek
10. 8. 2015 16:13
Kvůli vedru vlaky na některých místech Česka preventivně zpomalují. Díky rekordní částce, kterou letos Správa železniční a dopravní cesty dostala na opravy, je však vliv počasí na dopravu minimální.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: České dráhy

Praha – Kvůli vysokým teplotám musí na dvou místech v Česku zpomalit vlaky. Koleje by se v důsledku vysoké teploty mohly ohnout, nebo dokonce zlomit. K žádnému takovému případu však zatím v Česku letos nedošlo. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je to tak zejména díky modernizaci kolejí.

"V letošním roce máme k dispozici téměř 44 miliard korun, což jsou rekordní peníze, které jdou do české železnice. Právě tyto prostředky mají za následek to, že se nám daří v posledních letech velmi výrazně eliminovat vlivy počasí na drážní infrastrukturu. Moderní tratě jsou totiž k výkyvům počasí mnohem více odolné," vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Díky zvyšujícímu se rozpočtu SŽDC je dnes většina tratí již položena novým způsobem. Kolejnice jsou sice stále ze stejného materiálu, ale dělníci při jejich montáži používají modernější způsob upevnění, který takřka zamezuje jejich vybočení pod vlivem počasí.

Omezení se tak týkají jen méně vytížených a starších regionálních tratí. Aktuálně se pomaleji jezdí na trase Karlovy Vary – Merklín a Veselí nad Moravou – Lipov. Provoz občasně zpomalily i problémy s výhybkami. Vlivem počasí se prodlužuje jejich reakční doba. Podle SŽDC to však pro cestující nepředstavuje žádné nebezpečí. Za víkend se objevilo jen několik takových případů.

"Největší komplikací tak bylo částečné uzavírání provozu kvůli zvýšenému počtu víkendových požárů v okolí tratí a pak zvýšené poruchy vozových jednotek dopravců," pokračuje Ptačinský. Během víkendu platilo několikahodinové omezení rychlosti na sedmi úsecích.

Díky pokračující modernizaci českých kolejí je však takovýchto omezení i přes rekordně horké počasí méně než v minulých letech. "Nicméně je potřeba si uvědomit, že drážní infrastruktura není provozována v laboratorních podmínkách, ale v reálných exteriérech a je sestavena z materiálů, jako je kov, beton a ocel, které v jisté míře podléhají fyzikálním zákonům a podléhat vždy budou,“ dodává Ptačinský.

 

Právě se děje

Další zprávy