Praha - Plán ministerstva zdravotnictví, které chce výrazně zvýšit hlukové limity, narazil u členů sněmovního zdravotního výboru.
Poslanci ve středu návrh novely razantně odmítli.
"Sice může vyřešit problémy v dopravní infrastruktuře, ale udělá to násobně více škod napříč celou republikou," prohlásil místopředseda zdravotního výborů Marek Šnajdr (ODS).
Podle návrhu úřadu ministra zdravotnictví Leoše Hegera (TOP 09) se zvýší denní limit o pět decibelů a noční dokonce o deset.
"Pět resortů podalo proti návrhu zásadní připomínky. Budeme s tím muset něco udělat. Všechny je určitě zvážíme," řekl hlavní hygienik a náměstek ministra Michael Vít.
Proti novele se ale podstavili i Hegerovi spolustraníci. "Limity by se určitě celoplošně zvyšovat neměly," podotkla členka sněmovního zdravotního výboru Patricie Kotalíková (TOP 09).
Novela zrychlí stavbu dálnic, tvrdí ministerstvo
Návrh nahrává letištím, která by se už tak nemusela ohlížet na to, jak vzlétající a přistávající stroje obtěžují okolní obyvatele zdraví škodlivým hlukem.
Zmírnit se mají limity i pro automobily. Úřad ministra Hegera tvrdí, že česká hluková norma je příliš přísná, takže na některých místech je kvůli tomu zablokovaná stavba nových autostrád. Podle ministerstva může změna ušetřit státní pokladně stovky milionů korun.
"Hluk je celospolečenský problém. Náš návrh ale počítá se zdravotními riziky," tvrdí Vít.
Podle Evropské unie a Světové zdravotnické organizace je doporučená hodnota hlukových limitů 55 decibelů ve dne a čtyřicet v noci. Ministerstvo zdravotnictví ale navrhuje, aby se zmírnily na 65 decibelů ve dne a až šedesát v noci.
Lidé mají kvůli hluku zdravotní problémy
Odborníci říkají, že pokud lidé dlouhodobě žijí v podmínkách, kde se pohybuje hluk na nyní povolené hranici, mají zdravotní problémy.
"Lidé žijí ve stresu, mají vyšší tlak nebo hluk narušuje jejich spánek," řekla vedoucí poradny Ekologického právního servisu Markéta Višinková. Podle ní se kvůli návrhu novely začala sepisovat i petice.
Proti zmírnění hygienických limitů protestují lidé ze Suchdola nebo Běchovic, kudy má vést Pražský okruh. Ale také obyvatelé z okolí Vodochod, kde se plánuje stavba nového mezinárodního letiště.
Jak se otevíral Pražský okruh? Podívejte se:
Podle Václava Vika, místostarosty pražského Suchdola, jde jednoznačně o změnu k horšímu. Tvrdí, že letišti ubude starost o hlukové špičky, kdy decibely překročí povolené limity. Obává se, že nejhorší to může být v noci.
"Je to podle mě nešťastné řešení. Rozhodující by měly být právě maximální hladiny hluku," poznamenal Vik. Jeho Suchdola se přitom letecká doprava může velmi citelně dotknout - pokud se postaví nová ranvej v Ruzyni, jak to plánuje vedení letiště.