Chalupa pomůže Ruzyni, obávají se odpůrci nové dráhy

Pavel Baroch
11. 1. 2011 13:01
Ještě coby starosta podporoval nový ministr životního prostředí stavbu přistávací dráhy
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Výměnou křesla starosty Prahy 6 za místo ministra životního prostředí se Tomáš Chalupa dostal kvůli kontroverzní stavbě nové přistávací dráhy v Ruzyni do "konfliktu zájmů".

Ještě jako starosta patřil Chalupa mezi hlavní zastánce nové ranveje a stál tak například proti Středočeskému kraji nebo pražskému Suchdolu, které s novou dráhou na ruzyňském letišti nesouhlasí a snaží se jí zabránit.

Teď Chalupa stane v čele ministerstva životního prostředí, které může mít na budoucnost nové dráhy podstatný vliv. Úřad totiž právě posuzuje vliv plánované ranveje na okolní životní prostředí. Posudek je ještě otevřený, ministerstvo zatím nestanovilo ani veřejné projednání dokumentace.

"Samozřejmě, že existuje nebezpečí, že by to Chalupa mohl nějak ovlivnit," řekl Aktuálně.cz Martin Skalský, předseda sdružení Arnika a zastupitelem Prahy 6, odkud Chalupa na ministerstvo přichází. 

"Teoreticky do posuzování vlivu staveb na životní prostředí ministr nemá nijak zasahovat, ovšem prakticky to u důležitých akcí dělal snad každý ministr," řekl Aktuálně.cz zdroj z resortu, který zná fungování ministerstva.

Žádná sláva, zní ze Suchdola

Rozpačitě vnímá Chalupova jmenování i Petr Hejl, starosta Suchdola, který patří mezi místa nejvíce postižená novou dráhou. Kvůli prolétajícím letadlům by se totiž v této čtvrti měl výrazně zvýšit hluk, který má prokazatelně negativní dopady na lidské zdraví.

"Není to pro nás žádná sláva. Uvidíme, jak to dopadne," řekl Aktuálně.cz starosta Hejl.

Nastupující ministr životního prostředí Tomáš Chalupa se k plánům na rozšíření ruzyňského letiště v nové funkci ještě nevyjádřil. Poté, co premiér Petr Nečas uvedl, že si ho vybral do svého týmu, se ho redakce Aktuálně.cz marně snažila dovolat. Chalupa ovšem nebral svůj mobilní telefon a nereagoval ani na sms.

Z Chalupových předchozích vyjádření je ovšem patrné, že roky patří k zastáncům nové dráhy v Ruzyni. Opakovaně tvrdil, že ranvej odvede hlučnou leteckou dopravu z hustě osídlených částí Prahy a zároveň vytvoří nové pracovní příležitosti.

Prodej obecních pozemků s hlukovým dodatkem 

Až letos na podzim Chalupa a zastupitelstvo Prahy 6 svůj postoj k nové ranveji trochu změnili. Souhlasili sice s prodejem potřebných pozemků letišti, do smlouvy si ovšem šestý pražský obvod zanesl "hlukový dodatek".

"Podmínkou platnosti smlouvy je možnost regulovat provoz na letových drahách v případě, že by došlo ke zhoršení životního prostředí, zejména hluku, na území Prahy 6, jmenovitě na území Baby," řekl Chalupa.

Právě obyvatelé pražské čtvrti Baba patří mezi odpůrce plánované ranveje. Obávají se právě výrazného zvýšení hluku.

Stovky lidí onemocnění vysokým tlakem

Nová ranvej v Ruzyni, která má na dvojnásobek zvýšit kapacitu pražského letiště, bude mít prokazatelně negativní vliv na zdraví okolních obyvatel, kterým budou létat hřmotná letadla nad hlavami.

Foto: Ondřej Besperát

Několik stovek lidí by například mohlo kvůli nadlimitnímu hluku ze startujících a přistávajících strojů onemocnět vysokým krevním tlakem.

Vyplývá to ze studie, která je součástí zprávy o vlivu nové dráhy na životní prostředí a kterou právě posuzuje ministerstvo životního prostředí.

"Hlukem může být různým stupněm obtěžováno 7494 obyvatel oproti 2428 stávajícím (z toho 1970 silně obtěžovaných oproti 652 stávajících) a 1599 obyvatel může pociťovat různý stupeň subjektivního rušení spánku oproti 803 stávajícím (z toho 653 silně rušeno oproti 318 stávajícím)," uvádí se v analýze, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.

Ústavní soud námitku zamítl

Pražská čtvrť Suchdol, která se snaží stavbě nové ranveje zabránit, nyní neuspěla se svou stížností u Ústavního soudu. Ten stejně jako před tím Nejvyšší správní soud zamítl stížnost této pražské části na tu část Politiky územního rozvoje České republiky, kde se počítá právě s novou ranvejí v Ruzyni.

Letiště Praha věří, že by nová přistávací a vzletová dráha mohla být postavena do roku 2015 a stát by měla zhruba 9 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy