Praha - Téměř osm tisíc dětí z celé republiky má za sebou první rok experimentu, od kterého si hodně slibuje ministerstvo školství i odborníci na sportování dětí. Na sto šedesáti základních školách běžel první rok projekt s názvem Hodina pohybu navíc. Ministerstvo se nyní rozhodlo o jeho prodloužení o další dva roky.
Jednu hodinu sportovních her navíc měly děti ve vybraných školách od první do třetí třídy v rámci školní družiny, kdy se jim věnovali odborně připravení učitelé či trenéři A podle jednoho z autorů projektu, Petra Koubka z Národního ústavu pro vzdělávání, je o pokračování takový zájem, že budou muset autoři asi stovku přihlášených škol odmítnout.
"Sportování dětí a mládeže považuji za velmi důležité, pro mě je to absolutně hlavní cíl, protože bez toho se nehneme dopředu," prohlásila ministryně Kateřina Valachová s tím, že takové projekty jsou jednou z cest, jak děti “rozhýbat”.
Podle průzkumů mají české děti oproti předchozím generacím pohybu nedostatek. 80 procent se denně nevěnuje aspoň hodinu pohybovým aktivitám, jak doporučuje Světová zdravotnická organizace. Vyplývá to z nedávného rozsáhlého průzkumu Univerzity Palackého v Olomouci mezi 14 500 českými dětmi ve věku od 11 do 15 let.
Povinné sportovní kluby
S větším “rozhýbáním” českých dětí počítá i koncepce podpory sportu do roku 2025, kterou nechala ministryně školství Kateřina Valachová sepsat a brzy ji bude schvalovat vláda. Plánuje se v ní například, že by školy měly kromě povinných hodin tělocviku nabízet také aspoň tři hodiny pohybu týdně ve školních sportovních klubech.
Podle Michala Urbana z ministerstva školství nebude účast ve sportovních klubech povinná. Jde ale o to, aby měly děti víc příležitostí ke sportu a k pohybu. Vychází se ze zjištění, že 85 procent pohybových aktivit se odehrává právě ve škole.
Sport podporuje i Michal Molák, ředitel základní školy Vsetín Sychrov. Původně učitel tělocviku s dvacetiletou praxí pořádá pro děti lyžařské nebo vodácké kurzy, přesto podle něj hrají důležitou roli také rodiče a to, co děti dělají odpoledne po škole. Jeho žáci mají za sebou i pilotní projekt ministerstva školství a v hodinách sportovních her navíc, placených z dotací, chce Michal Molák na své škole pokračovat.”Dříve byl pohyb spontánnější, teď je větší snaha jej organizovat,” říká.
Podle Petra Koubka, jednoho z autorů projektu hodin pohybu navíc, nejde jen o množství hodin,kdy se děti věnují pohybu, ale i o jeho kvalitu. Je třeba navést učitele k trochu jinému přístupu než v běžných hodinách:”Učitelé tělocviku jsou připraveni na to, že účelem školy je zjistit individuální výkon žáka. Když to řeknu obrazně - musíte vidět, jak se žák rozbíhá ke koze, přeskočí ji a zvedne ruce. A při tom aktu ostatní děti stojí. To v našem projektu vůbec nejde. Jedná se nám o to, aby bylo dítě rychlé, rychle se rozhodovalo a bylo neustále v pohybu,” říká.