Úřady: Ukrást státní milióny? Možná to ani není trestné

Sabina Slonková
15. 9. 2007 15:05
Drahám zmizelo sto miliónů, vinicí unikají
Na železnici dějou se věci...
Na železnici dějou se věci... | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Státní železnice si loni nechaly ukrást sto miliónů a téměř po roce vyšetřování se ukazuje, že za to možná vůbec nikdo nebude potrestaný. I přesto, že viníci jsou úřadům známi.

Jde o případ vymáhání bývalého jugoslávského dluhu, jehož část státní firma Správa železniční dopravní cesty prodala brněnské firmě Michin. Ta dluh vymohla, ale oproti dohodě státu dodnes neodvedla. To vše se odehrálo už loni.

Padnou obvinění? Není jisté

Státní zastupitelství nyní překvapivě po několikaměsíčním vyšetřování říká, že kauza může skončit bez trestů.

"V této kauze nikdo obviněn nebyl a je otázka, jestli vůbec bude. Prověřování zatím nadále pokračuje," konstatovala mluvčí vrchního státního zastupitelství Irena Válová.

Proč vyšetřování trvá tak dlouho a v čem je problém úřady nevysvětlily. Smlouvu s firmou Michin podepsal přímo generální ředitel Správy železniční dopravy cesty Jan Komárek. Okolnosti transakce osobně projednal s klíčovou postavou případu, brněnským podnikatelem Janem Čermákem (mimochodem odsouzeným v jiné kauze na pět let do vězení za podvod).

Odpovědnost padá i na úředníky

Zmizení sto čtrnácti miliónů ze státních železnic neslo od počátku všechny rysy pečlivě připraveného podvodu: byli do něj zapojení bílí koně, firma Michin měnila majitele a ti ji nakonec poslali do likvidace. Shodou okolností právě v době, kdy po ní stát začal ukradené milióny vymáhat soudně.

Jenže autorům operace nahrála do karet i skutečnost, že úředníci drah státní peníze nedostatečně zajistili. Jako jediná pojistka fungovala směnka, kterou společnost Michin (plus její nemajetný tehdejší jednatel a spřízněná, opět nemajetná další firma) uznává dluh vůči státu. Vzhledem k likvidaci firmy je ale minimální šance, že směnka k něčemu bude.

Stát přitom při vymáhání zahraničních dluhů, do nichž angažuje soukromou firmu, zpravidla své peníze chrání několika pojistkami. Například se zřídí takzvaný svěřenecký účet, kam peníze ze zahraničí přijdou, ale vymahačská firma s nimi nemůže disponovat do té doby, než vyrovná svůj vztah se státem. A nebo se pohledávka soukromé firmě prodá, stát za ni inkasuje a teprve pak si firma může začít řešit dluh se zahraničním dlužníkem.

Tresty pro úředníky? Až co řekne policie

Na závěrech policejního vyšetřování přitom závisí i osud úředníků z drah zodpovědných za celou kauzu.

Ministr Řebíček je prozatím spokojen
Ministr Řebíček je prozatím spokojen | Foto: Ludvík Hradilek

Ministr dopravy Aleš Řebíček si totiž od nich vyžádal stanovisko k případu, úředníci jej ujistili, že nepochybili a ministr se s tím spokojil. Řebíčkův úřad se ke kauze hodlá vrátit pouze ve chvíli, kdy policie někomu prokáže nezákonné jednání.

"Generální ředitel Jan Komárek už ministerstvu zaslal podrobné stanovisko obsahující odpovědi na zmíněné otázky. Z něj nevyplynulo žádné závažné pochybení, kterého by se měl generální ředitel nebo některý z jeho podřízených dopustit," konstatoval mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Když se obdobný případ stal ještě za minulé vlády v konsolidační agentuře, která přišla o půl miliardy korun, tehdejší ministr financí Bohuslav Sobotka neprodleně odvolal hned několik vysoce postavených manažerů agentury. Nadto stát ihned podal trestní oznámení.

V případě firmy Michin a ministerstva dopravy nepřišlo ani jedno, ani druhé.

 

Právě se děje

Další zprávy