Úřad vlády vyrazil do boje s homofobií. Začíná u škol

Hana Pecinová
12. 1. 2010 17:40
Úřad vydává školní příručku proti strachu z homosexuálů
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Tatu

Praha - Jak zvládnout v žákovských kolektivech homofobní šikanu a jak jí předcházet. To radí učitelům základních a středních škol nová příručka Úřadu vlády, konkrétně ministra pro lidská práva a menšiny Michaela Kocába.

"Publikace je vydána také v reakci na vládní Strategii boje s extremismem, kde bylo její vydání ministru pro lidská práva uloženo jako jeden z úkolů této strategie," řekla Aktuálně.cz vedoucí sekretariátu Rady vlády ČR pro lidská práva Lucie Otáhalová.

Příručka, která vznikla ve spolupráci s ministerstvem školství, by měla být veřejnosti oficiálně představena v úterý 26. ledna na tiskové konferenci po zasedání Výboru pro sexuální menšiny.

Homofobie je nebezpečná

Strach z homosexuality a homosexuálních osob a s ním spojená šikana se totiž ve školách stávají závažným problémem, upozorňují autoři publikace s názvem Homofobie v žákovských kolektivech.

"Homofobní projevy chování můžou zanechat v mladém člověku, který prochází nelehkým obdobím hledání sama sebe, nepříjemné vzpomínky a zkušenosti," píše v úvodu publikace náměstkyně pro sociální programy ministerstva školství Klára Laurenčíková.

Narážky na homosexualitu, projevy nenávisti, odmítání, ignorace, zesměšňování i fyzické ubližování. To vše může zažívat žák, který se svým spolužákům nezdá "dostatečně normální", tedy něčím se od svých vrstevníků liší.

Žáci, kteří se stanou terčem útoků svých spolužáků, nemusejí mít přímo homosexuální orientaci, tvrdí autoři. Mohou se jen odlišovat vzhledem či chováním od tradičních představ o "správných ženách" či "správných mužích".

Prevence je nejdůležitější

Homofobní chování se mezi žáky šíří především z důvodu nedostatečných či neseriózních informací.

Autoři publikace proto radí učitelům, aby se výuce o odlišných sexuálních orientacích věnovali v předmětech, jako jsou občanská, sexuální či rodinná výchova, podrobněji.

Foto: Ludvík Hradilek

Důležitá v rámci prevence je také snaha snížit mezi žáky výskyt slov týkajících se homosexuality, které mají negativní význam. Mezi ně patří slova jako "bukvice", "buzerant", "homouš" či "teplouš".

Takovými nadávkami totiž děti častují své odlišné spolužáky ve snaze upozornit na jejich odlišnost a především je před ostatními zesměšnit a ponížit.

Nutnost individuálního přístupu

Pokud se už šikana s homofobními rysy v kolektivu žáků objeví, je třeba o tom s žáky, učiteli i rodiči otevřeně hovořit, zjistit si dostatek informací a prokázaného viníka potrestat, píší autoři publikace.

"Tato publikace tím, že přináší jak odborné informace, tak praktické návody na práci ve skupině, usiluje o eliminaci extremistických postojů a snížení míry násilí," shrnuje obsah příručky Laurenčíková.

"Nejedná se však o univerzální a všeobsažnou příručku nebo návod, vždy bude nutné k žákům a žákyním přistupovat jako k jednotlivcům," dodává.

Součástí publikace jsou i návody k psychologickým hrám a technikám, které mohou učitelé ve svých třídách v rámci prevence šikany a informování o homosexualitě s žáky hrát.

 

Právě se děje

Další zprávy