Praha - Tři ministerstva nemají k dnešku aktivované datové schránky. Ostatní uposlechla výzvu premiéra Jana Fischera z minulého pondělí, který vyzval úřady k aktivaci schránek do konce týdne. Online deník Aktuálně.cz to zjistil z informačního systému o datových schránkách.
K dnešnímu dni nemají datovou schránku aktivovanou ministerstvo financí včetně daňové správy (finančních úřadů), ministerstvo dopravy a ministerstvo zdravotnictví.
Z dalších významných celostátních úřadů zatím takto nelze komunikovat s Českou obchodní inspekcí, Českou národní bankou, Národním bezpečnostním úřadem, Úřadem průmyslového vlastnictví a Českým báňským úřadem.
Stihneme to, testujeme
Používání datových schránek bude pro úřady a soudy povinné od 1. listopadu. Před Fischerovou výzvou z minulého týdne si je aktivovala necelá desetina úřadů.
Právě množící se informace o problémech a možném zpoždění s využíváním datových schránek přiměly vládu k výzvě urychlit spuštění ostrého provozu. "Díky tomu bude možné včas odhalit případná rizika, která mohou fungování systému potkat," vysvětlil Fischer. Mimochodem - samotný Úřad vlády i premiérovo dřívější působiště, Český statistický úřad, už mají schránku aktivovanou.
Zástupci zbylých tří resortů ujišťují, že ostrý provoz zahájí v tomto týdnu.
"V současné době testujeme systém a probíhá školení zaměstnanců. Aktivace proběhne v úterý 27. října," říká mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.
Resort ministerstva financí aktivuje datové schránky podle svého mluvčího Ondřeje Jakoba k 28. říjnu. Daňová správa (tedy mimo jiné finanční úřady) už dříve oznámila, že systém bude důkladně testovat a v ostrém provozu jej spustí až na poslední chvíli.
Zřejmě jako poslední spustí ostrý provoz schránek ministerstvo dopravy. "Stane se tak ve druhé polovině tohoto týdne, mezi 28. a 30. říjnem. V tuto dobu proběhne i testování. Technologicky to nebylo dříve možné. Jinak jsme připraveni, zaměstnanci jsou proškoleni," říká mluvčí úřadu Karel Hanzelka.
Zatím jen necelá pětina úřadů
Mezi ostatními úřady a soudy (oficiálně "orgány veřejné moci") je však podíl aktivovaných datových schránek výrazně nižší - necelá pětina.
Podle dnešních informací z ministerstva vnitra, které je za přípravu datových schránek odpovědné, si ji z celkem 9088 úřadů aktivovalo jen 1694.
Například ze statutárních měst neměly schránku k dnešnímu dni aktivovanou Ostrava, Plzeň, Hradec Králové, Liberec, České Budějovice, Jihlava, Karlovy Vary, Havířov, Frýdek-Místek, Mladá Boleslav, Opava a Most.
Aktivaci zatím neprovedla ani většina krajských soudů - konkrétně v Brně, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem. "Datovou schránku již aktivovalo celkem 50 soudů a 76 státních zastupitelství a každou hodinou přibývají další," říká k tomu ale mluvčí ministerstva spravedlnosti Jitka Zinke.
Projekt datových schránek v minulém týdnu kritizoval mimo jiné předseda ČSSD Jiří Paroubek. Podle něj nastane v listopadu na úřadech chaos. Problémy prý hrozí hlavně na soudech. Za hlavní viníky označil exministra vnitra Ivana Langra a bývalého náměstka Zdeňka Zajíčka. Ti naopak vinu popírají, za případné zpoždění a komplikace podle nich mohou některé úřady, pokud přípravu podcenily.
Jednodušší a rychlejší doručování?
Jedním z cílů novinky je zjednodušení doručování a zrychlení správních řízení. Firmy se už nebudou moci vymlouvat, že písemnost z úřadu neobdržely.
"Používání datových schránek ušetří poštovné jak úřadům, tak firmám a občanům. Odpadnou také fronty na úřadech a celkově se zrychlí komunikace s veřejnou správou," říká dnes už bývalý náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. Ten měl na starosti elektronizaci veřejné správy po zrušení samostatného ministerstva informatiky.
Zástupci některých úřadů se obávají, že projekt po ostrém startu zkolabuje. "Důvodem je nedostatečná příprava projektu a odpovědnost za to nese bývalé vedení ministerstva vnitra za vlády ODS," řekl minulý týden předseda Rady asociace krajů ČR Michal Hašek, který je však - stejně jako všichni hejtmani - zástupcem ČSSD.
Pokud přitom občan nebo firma pošlou přes datovou schránku písemnost na úřad a ten ji nepřijme, mohou jej od listopadu žalovat kvůli nesplnění zákona. Pro úřady bude povinné přes datovou schránku dopisy nejen přijímat, ale i odesílat.
Komplikace hrozí také na soudech. Ty sice splní povinnost používat datové schránky, rozsáhlejší dokumenty ale zatím budou stejně posílat klasickou poštou. "Zatím není vyřešena takzvaná spisová služba. A naskenování soudního spisu a jeho autorizace by přišla na mnohem víc peněz, než kolik bychom ušetřili za poštovné," říká například úředník jednoho krajského soudu. V praxi tak zatím soud pošle do datové schránky jen upozornění, že samotný dokument pošle jako "přílohu" klasickou poštou.
Na úterý chystáme další článek o postupu aktivace datových schránek u právnických osob (firem).