Studénka - Tragédie ve Studénce, kdy po pádu mostu před rozjetý rychlík Comenius zemřelo osm lidí a kolem osmdesáti jich bylo zraněno, vyústí zřejmě v monstrózní soudní proces.
Podle znalce na mostní konstrukce Jiřího Studničky, který pracuje na klíčovém znaleckém posudku, by mohly padat i "velké hlavy". Důvodné obavy, že půjdou před soud, mohou mít podle něho i šéfové stavebních firem.
Nejde jen o to, kdo 8. srpna 2008 dělal na stavbě, co neměl. Policie řeší, kdo všechno nese zodpovědnost za to, že to došlo tak daleko, že most při zasouvání nad trať nakonec spadl.
Je jisté, že nezůstane jen u obvinění inženýrů z firmy Bögl a Krýsl. Stíhání podle znalce hrozí i lidem z hlavní dodavatelské firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava či lidem z moravskoslezského krajského úřadu, který prostřednictvím své společnosti zajišťoval dozor na stavbě.
"Dva již obvinění inženýři byli první na ráně. Policie nyní řeší, jestli obviní i nejvyšší šéfy stavebních firem," řekl Aktuálně.cz znalec Jiří Studnička, který je přesvědčen, že zodpovědnost podle zákona má i hlavní dodavatel.
Nedostatky byly snad všude
Studnička působí na Katedře ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební při ČVUT Praha. Severomoravská policie ho už osm měsíců zásobuje stále dalšími podklady k této mimořádné nehodě. Poslední materiály obdržel v úterý.
"Zrovna jsme dali do pošty hotový dodatek k posudku, když přišla zpráva od policie, abychom ho ještě pozdrželi a vyjádřili se opět k dalším věcem," řekl expert.
Během detailního zkoumání stavby dospěl k přesvědčení, že stavbaři ve Studénce chybovali na každém kroku. "Nedostatky byly snad všude. Příčinou pádu mostu byl celý soubor nedostatků," domnívá se.
"Z hlediska širší odpovědnosti nejsou mimo hru ani lidé ze Správy železniční a dopravní cesty, v jejímž koridoru se most stavěl. Měli informace o změnách projektu a průběhu stavby," zdůraznil Studnička. Dodal, že zásadní nakonec bude, jak se vše odehraje u soudů.
Stavba nebyla složitá, ale podceněná
Proč kompetentní lidé tak málo sledovali rekonstrukci mostu, který byl v havarijním stavu? Studnička se domnívá, že pro stavební firmy, které dělají miliardové projekty, šlo spíše o malou a nezajímavou zakázku za pouhých šestadvacet milionů.
"Nešlo také o nic složitého. Muselo jim to připadat jako dětský úkol. Asi to podcenili," míní znalec Studnička.
Je více než pravděpodobné, že policie nebude s vyšetřováním hotova ani rok po nehodě. "Jistě obviníme další lidi, ale asi to nebude dříve než za tři měsíce. Požádali jsme o další doplnění znaleckého posudku, který je pro posouzení odpovědnosti zásadní," řekl Aktuálně.cz novojičínský vyšetřovatel Jiří Jícha.
Komu konkrétně obvinění hrozí, odmítl říct. "O tom teď nebudu spekulovat," řekl.
Obvinění inženýři dál pracují na stavbách
Krátce po havárii obvinil vyšetřovatel z obecného ohrožení dva inženýry subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl - Zdeňka Malého a Oldřicha Magnuska. Policie jim vytýká, že neřešili závady na konstrukci, které vedly k narušení statiky a pádu mostu. Oba jsou na svobodě a dál pracují na významných stavbách.
Právě firma Bögl a Krýsl dostala nedávno zakázku na obrovský most nad pražským Radotínem. Podle Studničky jde o největší ocelový most v Česku.
Obvinění inženýři odmítli, že by most ve Studénce spadl jejich vinou. K odpovědnosti se pochopitelně nemá ani nikdo jiný.
"Vyšetřování je zdlouhavé a pro naše lidi nepříjemné. Ale věříme, že se nakonec ukáže, že jsme nebyli hlavními viníky," řekl Aktuálně.cz ředitel ostravské pobočky firmy Bögl a Krýsl Miroslav Kovalík. Potvrdil, že obvinění pracují na dalších stavbách.
"Až do konce vyšetřování se nebudu k případu vyjadřovat," odpověděl Aktuálně.cz šéf hlavního dodavatele stavby ODS - Dopravní stavby Ostrava Tomáš Vítek na otázku, jestli připouští, že by mohl být kvůli nehodě postaven před soud.
Zástupci krajského úřadu, který byl jako investor rekonstrukce také zodpovědný za stavební dozor, opakovaně prohlásili, že nezjistili žádná pochybení. Dozorem pověřili svou společnost Správa silnic Moravskoslezského kraje. "Nezjistili jsme žádná pochybení," uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Miroslav Novák.
Šéfové Správy železniční a dopravní cesty rovněž odmítají, že by mohli mít na neštěstí podíl. Všichni tvrdí, že stavební firmy předem neoznámily, že budou s mostem manipulovat. Oprava mostu probíhala vedle trati. Spadl před rychlík ve chvíli, kdy ho subdodavatelská firma zasouvala zpět nad koridor.
Drážní inspekce nehodu stále šetří
Vleče se nejen policejní vyšetřování, ale nezvykle dlouho trvá i šetření Drážní inspekce. "Naše zpráva stále není hotová, jedná se o velmi komplikovaný případ," tvrdil mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.
Z předběžných závěrů vyplývá, že inspekce nezjistila v souvislosti s nehodou ve Studénce žádné zásadní systémové nedostatky. "Součástí závěrečné zprávy bude pravděpodobně doporučení, aby měl v podobných případech stavebník povinnost zajistit přímé telekomunikační spojení stavby s řízením provozu dráhy," řekl Neusar.
Prvního července má být zprovozněn ve Studénce nový most přes koridor. Stavební firma ODS výjimečně upustí od slavnostního otevření.