Dašice - V ostré zatáčce u nákupního střediska v Dašicích u Pardubic musí kamion zpomalit skoro na nulu, aby nevyjel do protisměru. Pak znovu zabere, motor zahřmí, z výfuku se vyvalí oblak kouře a kolos s ohromným rachotem projíždí těsně kolem rodinných domů.
"Je to strašný, prostě šílený," překřikuje kamionové decibely Alena Goliánová, která bydlí kousek od zatáčky.
"Kdybyste viděl ten mastný prach, co máme na parapetech. Každý týden to musím umývat. To tady dřív nebývalo," stěžuje si žena ve středních letech.
Kamion zmizí za posledními domy, ale klid netrvá dlouho. Za chvilku se přivalí další dlouhý náklaďák a za ním ještě jeden. Nad chodníkem u hlavní silnice se vznáší nepříjemný, těžký zápach.
Nejsou peníze, říká Bárta
Dvoutisícové Dašice doplácejí na to, že ještě není postavená dálnice z Hradce Králové do Olomouce. A jen tak nebude. Na stavbu rychlostní silnice R35 na trase mezi Hradcem Králové a Olomoucí nejsou peníze. V pátek do tohoto kraje míří ministr dopravy Vít Bárta, ale dobré zprávy nejspíš nepřiveze.
"Silnice R35 je prioritou, má odlehčit dálnici D1, ale kasa je v tuto chvíli prázdná," řekl Aktuálně.cz Bártův mluvčí Karel Hanzelka.
Méně důležité dálnice se už staví
Rychlostní silnice R35 je ukázkou toho, jak se v Česku také staví dálnice. Podle Řídícího výboru Operačního programu Doprava patří R35 mezi prioritní stavby, jejichž dopravní přínos by byl veliký.
Jenže ministr dopravy Vít Bárta odložil na neurčito dostavbu důležité mimoúrovňové křižovatky v Opatovích u Hradce Králové, na kterou by se měla R35 napojit. Pokud nebude estakáda dokončena, skončí R35 v polích.
Místo toho se ovšem po celé zemi staví dálnice, které zdaleka nemají tak vysoké bodové hodnocení. Patří mezi ně například rychlostní silnice z Loun do Chomutova, která na seznamu řídícího výboru z letošního jara dostala 95 bodů, zatímco R35 má 151 bodů.
Méně bodů než R35 získaly rovněž rozestavěné dálnice D8 přes České středohoří, D3 mezi Táborem a Veselím nebo D1 u Kroměříže a D47 v Bohumíně.
Estakáda pro R35 je třetí nejvýznamnější silniční stavbou, kterou Bárta odložil na neurčito. První je podle bodového hodnocení řídícího výboru obchvat Frýdku-Místku, druhou silnice Malenovice-Otrokovice.
V nedohlednu je i obchvat
Pro obyvatele Dašic je v nedohlednu rovněž obchvat městečka nebo zpoplatnění silnice 322, kterou si kamiony zkracují cestu při cestě na Prahu nebo naopak na Moravu. Aby nemusely náklaďáky jet po oblouku až k Hradci Králové, vezmou to rovně přes Pardubice a Dašice.
"To je všechno otázka budoucnosti, je to hodně daleko," říká dašický starosta Ladislav Racek.
Dodává, že žádné jiné řešení prakticky neexistuje. Silnice, která se točí jeho obcí a po níž se táhnou hřmotné kamiony, se kamionům zavřít nemůže. Nepomohla dokonce ani petice, kterou se Dašičtí snažili na krajském úřadu domoci nějakého řešení.
Lidé mají popraskané domy
Alena Bečičková prodává noviny a cigarety u stánku kousek od náměstí a kamiony ji jezdí přímo před nosem.
"Už jsem si říkala, že si budu dělat čárky, abych přesně spočítala, kolik jich je," říká Bečičková. Místní tvrdí, že jich jsou každý den stovky.
"Nejhorší to je v osm ráno, to jezdí jeden za druhým," má vypozorováno starosta Racek. Ale dunění a rachot začíná už mnohem dřív.
"Dcera bydlí na rohu na náměstí, tam co je lékárna. Ložnici má do silnice. Říká, jak je to hrozný, že to začíná už ve čtyři ráno," vykládá paní Bečičková. Některým lidem už kvůli těžkým kamionům popraskaly domy.
Jak přejít ulici bez úhony
Mladá žena, která právě na kole rozváží od domu k domu reklamní letáky, má pro kamiony také jen nelichotivá slova.
"Když jedu s kočárkem, kolikrát mám strach přejít ulici," říká. "Je to opravdu šílený." Alena Bečičková pokládá za malý zázrak, že se ještě nic nestalo školákům, kteří přecházejí "kamionovou" ulici u dašického náměstí.
Když slyší o nové dálnici a obchvatu, jen pokývá hlavou a řekne: "Jo, to by se nám všem ulevilo."