Drážní inspekce přijde o pětinu lidí. Ochromí nás, mstí se za neústupnost, zlobí se vyšetřovatelé

Martin Biben Martin Biben
22. 3. 2017 17:56
Přestože nehod na železnici neubývá, rozhodlo se ministerstvo dopravy snížit počet zaměstnanců Drážní inspekce, která tyto incidenty vyšetřuje, o deset. Zatímco v roce 2003 jich měla inspekce 64, nyní to bude už jen 39. Ministerstvo zdůvodňuje zrušení pracovních míst v inspekci vznikem nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Podle inspektorů, odborů i některých nezávislých expertů je ale propouštění vyšetřovatelů, kteří dlouhodobě upozorňovali především na problémy české železnice, chybou.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Drážní inspekce ČR

Praha - O pětinu se od dubna zmenší Drážní inspekce, organizace, která vyšetřuje příčiny nehod zejména na železnici, ale i v metru, u tramvají, trolejbusů či lanovek. Neštěstí na českých drahách přitom neubývá. Vloni se na nich stalo přes čtyři tisíce nehod, při nichž zemřelo 247 lidí, v roce 2015 byla čísla podobná. Přesto se ministerstvo dopravy rozhodlo Drážní inspekci, která začínala v roce 2003 s 64 lidmi a nyní má 49 tabulkových míst, ořezat o dalších deset lidí.

Oficiálním důvodem je vznik nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, na který deset míst z inspekce přejde, část kompetencí instituce má navíc převzít Drážní úřad. Podle inspektorů, odborů i některých nezávislých expertů je ale propouštění vyšetřovatelů, kteří dlouhodobě upozorňovali zejména na problémy na české železnici, chybou.

"To snížení počtu inspektorů bude pro úřad paralyzující. Jednoznačně s tím nesouhlasíme, vyjádřili jsme to ústně i písemně ve svém stanovisku," uvedl šéf odborů organizace a plzeňský vrchní inspektor Jaroslav Říha.

Podle něho bude mít zbylý počet inspektorů problém zvládat práci tak jako dosud. Výjezdů k nehodám jsou totiž ročně stovky. "Nevím, jak budeme zvládat třeba 24hodinové služby. Zejména při nemocech a dovolených," řekl.

Podle dalšího inspektora, který si nepřál zveřejnit své jméno, je velmi pravděpodobné, že úřad omezí rozsah vyšetřování. "Dosud jsme vyšetřovali i řadu méně závažných nehod, ty ale právě často ukazovaly, kde jsou bezpečnostní rizika," řekl.

Záskoky, služby navíc a přesčasy

Růst rizika připouští i tiskový mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. "Navržená organizační struktura je skutečně na krev, nikdo neví, zda to bude fungovat. Budou třeba záskoky, služby navíc, dovolené se budou řešit přesčasy. Ideál to není, už teď máme podhodnocený stav," poznamenal Drápal.

Říha i řada jeho kolegů se domnívají, že okleštění inspekce a propouštění je odvetou za její nekompromisní přístup. "V drážním prostředí, samozřejmě zejména u těch často vyšetřovaných, kterými jsou nejčastěji SŽDC nebo České dráhy, nejsme příliš oblíbení. Příliš často jsme nesouhlasili se závěry vnitropodnikových vyšetřovatelů, že na vině nehody je poslední dělník či jiný řadový pracovník, ale systém či management," řekl Říha.

Pravdou je, že inspekce se od svého založení chovala jako nezávislý vyšetřovací orgán. Upozorňovala i na systémové problémy, například předčasné zrušení výpravčích, což mělo za následek zvýšení počtu vlaků, které vyjíždějí ze stanic na červenou. Jen v roce 2015 jich byla téměř stovka.

Stejně tak inspektoři dlouhodobě upozorňovali na nebezpečné úrovňové železniční přejezdy či na přejezdy bez závor, na kterých není dostatečný výhled. A ponuré statistiky, podle kterých jen vloni na přejezdech zemřelo 45 lidí, jí dávaly za pravdu. Naposledy se dostala práce inspektorů na veřejnost letos v únoru, když zveřejnili výsledek vyšetřování příčin loňského vypadnutí dvouleté dívky z vlaku mezi železničními stanicemi Olomouc a Štěpánov. Dívka podle inspektorů nezemřela kvůli chybě konkrétního člověka, ale systému. Inspekce upozornila na nedostatečnou kontrolu dovírání dveří ve všech obdobných soupravách a navrhla způsob, jak dalšímu neštěstí zamezit.

"Jsou nezávislým orgánem, jejich omezování je chyba"

Pochvaly, která zvláště ty propuštěné inspektory může jen těžko těšit, se instituce dočkala i od ministerstva dopravy. "Inspekce dosud odváděla dobrou práci, snížení počtu inspektorů ale přímo souvisí se změnou pravomocí v zákoně o drahách," uvedl tiskový mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Podle něho je v souladu s požadavky evropské legislativy úkolem Drážní inspekce vyšetřování jen těch nejzávažnějších nehod. "Preventivní činnost má vykonávat Drážní úřad. Část pravomocí se tedy přesouvá z inspekce na jiné úřady, zaměření inspekce bude užší, ale jsme přesvědčeni, že bude závažné nehody vyšetřovat stejně kvalitně jako dosud," dodal.

S tím, že by zákony nějak skutečně měnily obsah práce inspekce, však inspektoři nesouhlasí. "Je to nesmysl, prevenci a státní dozor, který má mít nyní na starosti Drážní úřad, stejně děláme jen na cestách za nehodami. Využíváme jinak čas ve vlacích, na nádražích, na přejezdech. A na naší působnosti se nic nemění. Stále musíme šetřit všechny vážné nehody a incidenty, které jsou významné pro bezpečnost," uvedl Říha.

Znepokojený je propouštěním inspektorů i prezident Svazu cestujících Miroslav Vyka. "Oni jsou skutečně nezávislým orgánem, který šetří nehody a ukazuje na rizika a nebezpečí. Jejich omezování je chyba. Jestli je třeba šetřit, tak třeba v SŽDC by se našlo rezerv dost," míní Vyka.

 

Právě se děje

Další zprávy