Praha - V příštích deseti letech bude stát investovat do nových silnic 200 miliard korun. Přesto nebude dokončeno druhé spojení Čech s Moravou, nezprovozní se žádná rychlostní komunikace do Rakouska a dvě krajská města, České Budějovice a Karlovy Vary, nebudou nadále napojena na dálniční síť.
Ukazuje to plán výstavby dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy, známý pod zkratkou SeStra II, který poslalo ministerstvo dopravy v polovině června k projednání do vlády.
Dokument odstupujícího ministra dopravy Zbyňka Stanjury ukazuje, že český stát nemůže zahájit žádnou velkou silniční stavbu a dokončit ji ještě před rokem 2020. Státní prostředky i s evropskou podporou totiž stačí pouze na dokončení velkých staveb, které byly zahájeny v minulém desetiletí.
Česko tak bude ještě řadu let dokončovat plány vlády premiéra Mirka Topolánka a jeho ministra dopravy Aleše Řebíčka, kteří většinu dosud nedokončených staveb v roce 2007 zahájili.
Foto: Pohled z nebe na dálnici D8. Drahá lekce z demokracie
Stanjurův dokument dnes slibuje, že dálnice D8, která konečně spojí Prahu a Ústí nad Labem s Drážďany, bude dokončena v roce 2015. Podle Řebíčkových plánu z roku 2007 však měla být hotova o pět let dříve.
V roce 2018 bude dokončena moravská část dálnice D1 mezi Kroměříží a Lipníkem nad Bečvou. Řebíček plánoval dokončení už loni, tedy o šest let dříve.
Ve stejném roce dosáhne dálnice do Hradce Králové a dále do Jaroměře, původně se ovšem počítalo s letošním termínem. Po východní části pražského obchvatu se začne jezdit v roce 2021, zpoždění proti Řebíčkovým plánům činí jedenáct let.
Čtěte více v placeném deníku Insider:
Podrobný přehled nových úseků dálnic a silnic s termíny jejich dokončení