Praha - Taxikářka Dani Vrbů dříve jezdila pro Uber - celosvětovou službu založenou na jednoduché aplikaci. Později si kvůli zhoršujícím se podmínkám zařídila licenci a začala cestující vozit v klasickém taxíku.
Se společností se přitom rozešla ve zlém - firma ženě zrušila účet a k tomu na "černou listinu" přidala také několik jejích známých. Firma ovšem vyškrtnutí vysvětluje tím, že si na Vrbů cestující stěžovali.
Jednačtyřicetiletá Vrbů se loni na jaře postavila do čela facebookové skupiny asi 150 řidičů Uberu, kteří se snažili vyjednat s firmou lepší podmínky - nelíbilo se jim, že mají kvůli nízkým cenám výdělky jen o málo převyšující náklady. Po Uberu také chtěli, aby vystoupil z šedé zóny, v níž magistrát pokutuje řidiče, a službu úplně legalizoval.
"Na živobytí jsem si sice vydělala, později jsem si ale uvědomila, že mi odchází auto. Opravy převýšily cenu vozidla. Nakonec jsem ho za pár tisíc prodala v podstatě jako vrak," popisuje Vrbů moment, kdy zjistila, že peníze za jízdy s cestujícími, ze kterých si Uber bere 25procentní provizi, na vyžití nestačí. Uber navíc v průběhu loňského roku opakovaně k nelibosti řidičů zlevnil.
"Proč se mstí na mých známých?"
Spolu se dvěma kolegy za zbývající členy facebookové skupiny opakovaně jednala s vedením Uberu. Když loni na podzim Vrbů a spol. seznali, že vyjednávání k ničemu nevedou, poradili členům skupiny, aby si udělali taxi licenci a začali jezdit běžnými žlutými taxíky, nebo se vrátili ke své původní profesi.
Kolik stojí cesta s Uberem v Praze?
- Nástupní taxa: 25 Kč
- Každý ujetý kilometr: 9,90 Kč
- Každá minuta jízdy: 3 Kč
Jedná se o ceny nejlevnější služby Uber Pop.
Vrbů vyjednávání s Uberem popisuje tak, že je zástupci firmy zpravidla uklidnili, že vznesené požadavky budou brát v potaz. Fungování skupiny připodobňuje k odborům. "Samozřejmě ne všichni jsme měli totožný názor, ale spojoval nás zájem vyjednat lepší podmínky," říká k tomu.
Skupina v té době sdružovala víc než třetinu z celkových tehdy asi 450 partnerských řidičů Uberu v Praze a doporučení následovaly desítky lidí. Mnozí z nich - včetně Vrbů - pracovali jako "běžní" taxikáři, ale ve volném čase si dál přivydělávali jako řidiči Uberu, což pravidla firmy umožňovala. V jejím případě to byla luxusní služba Uber Black, která taxikářskou licenci vyžaduje.
Letos lednu Dani Vrbů však zjistila, že jí a několika dalším řidičům, kteří s ní měli nějakou spojitost, Uber deaktivoval účet. "Chápu, proč ho zrušili mně - byla jsem vůči nim negativní. Ale proč se mstí i na dalších mých známých? Jeden z těchto lidí jen na Facebook napsal, že řidiči Uberu porušují zákony, což je pravda," zlobí se Vrbů.
Mluvčí Uberu na dotaz, z jakého důvodu byl Vrbů a dalším zrušen účet, odpověděla nejprve obecně: "Pokud partnerští řidiči nesplňují podmínky, může se stát, že jsou z platformy dočasně vyloučeni nebo jsou deaktivováni. To je buď z důvodu nízkého hodnocení, z bezpečnostních důvodů, porušování zákona a dalších," reagovala Miroslava Jozová.
Po vydání článků doplnila, že důvodem konce spolupráce byla nespokojenost cestujících. "V tomto konkrétním případě jsme přistoupili k deaktivaci účtu z důvodů opakovaných stížností, které jsme obdrželi od cestujících. Samozřejmě vždy s řidiči komunikujeme, než přistoupíme k takto radikálnímu kroku," dodala.
Že by jakákoliv pravidla skupina deaktivovaných řidičů porušila, Vrbů odmítá a argumentuje i tím, že zpětnou vazbu od cestujících měla pozitivní. "Měla jsem hodnocení kolem 4,9 z 5. Řekli mi, že mi účet zrušili, protože jsem byla kritická," tvrdí.
Mluvčí Uberu tvrdí, že případ Dani Vrbů je ojedinělý. "V Praze spolupracujeme s 1100 řidiči a jen za rok 2016 báze partnerských řidičů narostla o 70 % a od řidičů dostáváme velmi pozitivní zpětnou vazbu," uvedla.
Je Uber spolujízda?
Uber odmítá, že by porušoval zákon s odůvodněním, že funguje jako spolujízda. S tím nesouhlasí pražský ani brněnský magistrát. Tvrdí, že se jedná o standardní taxislužbu.
Pokud cestující vyšle přes aplikaci požadavek, že chce jet s Uberem, nejbližšímu řidiči dojde upozornění a má 15 vteřin, aby zakázku přijal. Ví, kde cestujícího vyzvednout, ale aplikace mu - až do nástupu zákazníka - tají, do jaké cílové destinace s ním pojede. Spolujízda funguje na principu, že řidič má cestu totožnou se zákazníkem, a proto ho za poplatek veze.
Není jasné, co bude dál
Mluvčí Uberu odmítá, že by řidiči měli důvod k nespokojenosti. "V minulém roce jsme učinili řadu kroků, aby byli spokojení jak partnerští řidiči, tak cestující," tvrdí Jozová.
Uber před čtvrtrokem v Praze spustil dražší službu nazvanou Uber Select. "To je příležitost i pro partnerské řidiče - pokud splňují podmínky, mohou díky této službě být jejich výdělky vyšší," uvedla Jozová. Avšak podle Vrbů nabízí Uber Select výdělek zhruba stejný jako základní služba před opakovaným zlevněním. "Nevěděli jsme, jestli má naše vyjednávání smysl. Pořád se střídali šéfové, nevedlo to ke konkrétnímu výsledku," vysvětluje.
Budoucnost Uberu v Česku je zatím nejasná. Stejné připomínky jako Dani Vrbů a členové tehdejších "odborů" má radnice dvou největších českých měst, kde Uber funguje. Primátorka Prahy Adriana Krnáčová se v pondělí na jednání shodla s brněnským náměstkem pro dopravu Matějem Hollanem, že společnost soustavně porušuje zákon. Ačkoliv se Uber tomuto označení vyhýbá, podle obou politiků funguje jako klasická taxislužba, jejíž řidiči ale jezdí bez viditelného označení, taxametrů a příslušné licence, čímž se dopouštějí protizákonného jednání.
Dani Vrbů nyní jezdí jako taxikářka pro konkurenční společnost Liftago. Ta podobně jako Uber nabízí zákazníkům aplikaci, která najde nejbližší partnerské taxíky, porovná jejich cenu nebo hodnocení a umožní přes aplikaci i zaplatit.