Praha/Plačice - Spor o dostavbu dálnice D11, která vede z Prahy na Hradec Králové, končí násilným zásahem státu do soukromého majetku.
Vláda odmítla dohodu s farmářkou Ludmilou Havránkovou o směně pozemků za ty, přes něž chce dálnici vést. Ministři schválili odlišnou variantu řešení - část pozemků a finanční náhradu.
Ludmila Havránková v rozhovoru pro Aktuálně.cz návrh posvěcený v pondělí kabinetem odmítla.
Vnímá jej totiž jako podraz státní moci. „Nikdy jsem peníze nechtěla, celých šestnáct let jsem žádala jen náhradní pozemky pro hospodaření," řekla Havránková. „Peníze si nevezmu už jenom ze zásady."
Reakce ministerstva dopravy? „Nemůže vydírat stát. Když náš návrh odmítne, podáme návrh na vyvlastnění," uvedl ministrův náměstek Jiří Hodač, který návrh pro vládu připravil.
K rychlému vyvlastnění by podle Hodače měla pomoci i novela zákona o vyvlastnění, kterou ministerstvo připravilo a chystá ji předložit vládě.
Dohoda už neplatí
Právě resort reprezentovaný ministrem ODS Alešem Řebíčkem totiž navrhl vládě jiné řešení než výměnu pozemků, na níž se už dohodla Ludmila Havránková s Ředitelstvím silnic a dálnic.
To nabídlo Havránkové směnu 13 hektarů stavebních parcel za 250 hektarů zemědělské půdy. Farmářka na návrh přistoupila, i přesto, že by na nová pole musela 30 kilometrů dojíždět.
Pozemkový fond parcely vyčlenil a připravil ke směně. Ke zdárnému konci chybělo už jen posvěcení vlády.
Kabinet však rozhodl, že má Havránková dostat pouze 10 hektarů půdy a že zbytek - zhruba 45 milionů - jí bude vyplacen v penězích.
Podle Havránkové je tento tah jen pomstou za to, že nevyšla vstříc developerům, kteří měli o její pozemky zájem.
"Ministři ho schválili jednomyslně," řekla Aktuálně.cz mluvčí vlády Jana Bartošová. "Obecně lze říci, že stát chce být dobrým hospodářem a tato varianta jim přišla pro stát lepší."
Je však otázka, jak celá stavba nakonec proběhne. Stát je totiž dluhodobě kritizován Nejvyšším kontrolním úřadem právě za nehospodárný přístup při stavbě dálnic. Podle odhadů se tak ročně promrhají částky v řádech miliard korun.
Zpráva NKÚ například popisuje případ, jak se při dostavbě dvou úseků dálnice D8 v letech 2004 až 2006 zvýšila očekávaná cena z 32,7 na 43,5 miliardy korun. Původní návrh z roku 2001 dokonce počítal jen s 22 miliardami.
Zástupy developerů
Ludmila Havránková cítí postup dobrých hospodářů z koaliční vlády jako zradu. "Nehodlám se podřizovat lumpům na ministerstvu dopravy," řekla Aktuálně.cz. "Teď se ukazuje, že to byla jenom hra."
Podle Havránkové je hlavním hybatelem náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
"Před rokem v březnu mi na schůzce nabízel, že mi zhodnotí pozemky tím, že na ně udělají sjezdy z dálnice," uvedla farmářka. "Že mi pošle zástupy developerů, kteří to ode mě odkoupí, a tím budeme vyrovnáni."
Následně se u paní Havránkové objevili zástupci firmy Unimex, která vlastní supermarkety OBI. V sousedství statkářky nakoupili zhruba 20 hektarů.
"Cestu k těmto pozemků ale blokují má pole. Nabízeli mi, že je ode mě koupí," říká statkářka. "Odmítla jsem je," naráží na svá slova o pomstě developerů.
Kdo vydírá?
Náměstek Hodač si na zmíněnou schůzku před rokem nevzpomíná. "Je to dávno, je ale možné, že jsme jí nabídli zhodnotit pozemky sjezdem," říká Hodač. "Ale v kontaktu s developery jsem nebyl."
Odmítá tak nařčení statkářky, že by byl jeho návrh, který podalo ministerstvo vládě, pomstou. "Když nedostane, co chtěla, je vztěklá jako dítě," říká na adresu farmářky Havránkové.
Čtěte více: Ministerstvo změnilo zákon o vyvlastnění. Kvůli D3
"V tomhle případě nám může hodně pomoci," říká Hodač. „Dohadování o ceně už nebude mít na samotný proces vyvlastnění vliv."
Půda, kterou stát nechce statkářce nahradit, ale zaplatit, je rodinným majetkem. Rod farmářky Havránkové hospodaří na statku v Plačicích už několik století a v padesátých letech mu pole a majetek zabavili komunisté.
Ludmile Havránkové se podařilo v devadesátých letech získat hospodářství zpět a znovu postavit rodinný statek na nohy.