Škoda chystá bolestné pro majitele aut, kteří budou muset do servisu na úpravu šidícího motoru

Petr Koděra Vojtěch Blažek Petr Koděra, Vojtěch Blažek
6. 11. 2015 8:24
I ministr dopravy Dan Ťok chce Škodovku přesvědčit, že by se měla s klienty vyrovnat. Forma náhrady zatím není jasná. Automobilka ji upřesní, až bude zřejmé, co přesně se bude v jednotlivých vozech upravovat. Zda bude stačit nahrát nový software, anebo bude nutné měnit v motoru součástky. Advokát David Kuboň je přesvědčen, že už jen hromadné svolání statisíců aut na kontrolu je důvodem, aby řidič chtěl po automobilce odškodnění: za čas i za problémy, které mu to přinese.
Automobilka Škoda Auto, závod v Kvasinách na Rychnovsku
Automobilka Škoda Auto, závod v Kvasinách na Rychnovsku | Foto: ČTK

Praha - Mladoboleslavská automobilka Škoda přemýšlí o tom, jak se vyrovnat s více než stovkou tisíc majitelů aut, kterých se dotkne aféra Dieselgate a kteří budou muset do servisů nechat upravit motory šidící emisní testy.

Informují o tom páteční Hospodářské noviny, podle kterých zatím ještě není jasné, jaký přesně bonus firma zákazníkům nabídne. "Nemohu mluvit za celý koncern, ale ve Škodě Auto se budeme snažit připravit zákaznicky velmi vstřícné řešení," řekl pro HN mluvčí české automobilky Jozef Baláž.

Odměnou může být například zdarma vyměněný olej, finanční poukázka na další služby nebo rovnou peníze.

Také ministr dopravy Dan Ťok chce Škodovku přesvědčit, že by měla klientům nabídnout nějaký bonus. "I proto budu apelovat na Škodovku, ať hledá pro zákazníky pozitivní motivaci," řekl Ťok.

Advokát David Kuboň je přesvědčen, že už jen hromadné svolání statisíců aut na kontrolu je důvodem, aby řidič chtěl po automobilce odškodnění: za čas i za problémy, které mu to přinese.

Ostatně už začal chystat hromadnou žalobu o odškodnění. Zatím má asi 80 klientů, ale očekává, že jich bude přibývat - s tím, jak se jednoznačně vyjasní, která auta software mají a jestli jeho odstranění ovlivní výkon nebo i hodnotu auta. "Náš cíl ale je, aby se Volkswagen s majiteli hromadně vyrovnal. Představujeme si odškodnění ve výši deseti procent ceny auta," počítá Kuboň.

Co se bude muset měnit?

Přesnou formu bonusu Škoda a další koncernové značky oznámí, až budou vědět, jak vlastně auta upravit a zamezit podvodům. Lhůtu mají od německých úřadů do konce listopadu.

Není jasné, zda bude stačit nahrát nový software, anebo bude potřeba vyměnit některé součástky. První variantu dokážou mechanici vyřešit do půlhodiny, pokud by ale měli měnit díly v motoru, budou potřebovat i několik hodin. A právě doba čekání v servisech bude hrát také podstatnou roli.

"Na technickém řešení se nyní intenzivně pracuje. U převážné většiny vozů bude zřejmě postačovat update softwaru," řekl Zbyněk Straškraba ze Škody Auto.

Že budou prohlídky povinné i v Česku, oznámil ministr Ťok po středečním jednání s Němci, kteří chtějí stejný postup prosadit napříč EU.

Na servisní prohlídku, jejíž náklady ponese automobilka, budou muset majitelé naftových aut z koncernu Volkswagen s motorem řady EA 189 a emisní normou EURO 5. Jde o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013 s objemy motorů 1,2, 1,6 a 2,0 litru. V Evropě je takových aut 8,5 milionu, v Česku jich podle údajů ministerstva dopravy jezdí okolo 150 tisíc.

Kvůli vysokému počtu aut bude výrobce majitele zvát do servisu ve vlnách, celá akce může podle ministerských odhadů trvat až půldruhého roku.

 

Právě se děje

Další zprávy