Ťok musel odvracet průšvih Škodovky. Britové jí blokovali povolení pro nová naftová auta

Petr Koděra Radek Pecák Petr Koděra, Radek Pecák
30. 10. 2015 11:20
Českou automobilku dělilo jen několik dní od problémů a mnohamilionových ztrát. Britský úřad, který motory Škody homologuje, několik týdnů váhal s vydáním povolení pro vylepšené naftové modely pro příští rok. Šlo například o Octavii RS s pohonem všech čtyř kol či některé upravené modely Rapidu. Firma proto přemýšlela o rizikových scénářích: ve hře bylo zejména odložení produkce dotčených inovovaných modelů. Ministr dopravy Dan Ťok už se chystal spolu s ministrem průmyslu Janem Mládkem na osobní návštěvu britského úřadu. Nakonec ale vizita nebyla potřeba, Britové se s automobilkou dohodli po vlastní ose a potřebné homologace udělili.
Foto: Škoda Auto

Praha - Z ministra dopravy Dana Ťoka se stal v posledních dnech lobbista české Škodovky. Pomáhal odvracet velký průšvih, který mladoboleslavské automobilce hrozil.

Britský Úřad pro certifikaci vozidel (VCA), který Škodovce vystavuje osvědčení pro provoz nových aut, několik týdnů váhal s vydáním povolení vylepšeným naftovým modelům pro příští rok. Bylo to v době, kdy po celém světě rezonovala kauza starších naftových motorů Volkswagen s "šidícím" softwarem.

Šlo například o Octavii RS s pohonem všech čtyř kol či některé upravené modely Rapidu. Firma stála podle informací online deníku Aktuálně.cz už jen několik dní od problémů a mnohamilionových ztrát. Přemýšlela proto o rizikových scénářích: ve hře bylo zejména přeplánování celé výroby a odložení produkce dotčených inovovaných modelů.

"Pokud by Škoda homologaci včas nezískala, nemohly by se vyrábět automobily, které jsou součástí této modelové péče. Škoda by musela jejich výrobu odložit a upravit výrobní program," řekl Ťokův mluvčí Tomáš Neřold.

Český ministr dopravy se dopisem obrátil na britské ministerstvo dopravy a už se dokonce chystal spolu s ministrem průmyslu Janem Mládkem na osobní návštěvu, na čemž se dohodli cestou vlakem na výjezdní zasedání vlády v Ústeckém kraji. Nakonec ale návštěva nebyla potřeba, Britové se s automobilkou dohodli po vlastní ose a potřebné homologace udělili.

Nesnáze s dobrým koncem

Boleslavská automobilka potíže s ostrovními úřady dlouho tajila a ani teď je nechce detailněji komentovat. Připustila však, že intervence ministra byla důležitá. "Při posuzování poslední homologace v rámci modelové péče vznesla VCA dotazy týkající se vazby na dieselové motory. S podporou ministerstva dopravy byly všechny otázky vyjasněny a homologace byla udělena včas," řekl mluvčí automobilky Zbyněk Straškraba.

"Jsem rád, že se věc vyřešila a zástupci VCA si přímo ve Škodovce ověřili všechny potřebné požadavky. Jejich opatrnosti rozumím, na druhé straně by bylo nepříjemné, kdyby se zdržení promítlo přímo do výroby a mělo dopad i na zákazníky a dodavatele Škody Auto," řekl ministr Ťok.

I přes dobrý konec pro českou firmu je příběh příkladem nesnází, které v souvislosti se současnou aférou kolem falšování emisí provázejí vozy ze skupiny německého Volkswagenu, kam Škodovka patří.

V polovině září manažeři VW přiznali, že do aut s naftovými motory montovali speciální program, který uměl ošidit homologační testy a vypouštět při nich mnohem méně škodlivin z výfuku než později při běžném provozu.

I proto si zřejmě konzervativní britské úřady chtěly dát pozor na novinky, které Škodovka připravila pro rok 2016.

Ministři na telefonu

Ťok je nyní kvůli kauze Volkswagenu se svým britským protějškem v pravidelném kontaktu, komunikuje i s německým ministrem Alexandrem Dobrindtem.

Řeší například to, že Němci nařídili pro všechny vozy se "šidícími" motory povinnou servisní prohlídku, zatímco Češi se stále kloní k dobrovolné variantě. Definitivní slovo ale ještě nepadlo.

Problém se v Evropě týká zhruba 8,5 milionu aut. V Česku jich podle oficiálních statistik prodejů jezdí 148 tisíc, další desítky tisíc si ale majitelé dovezli ze zahraničí. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že nechá prolustrovat okolo jednoho milionu vozů, aby všechny problémové motory odhalilo a sezvalo na kontrolu.

 

Právě se děje

Další zprávy