Na prohlídku aut se "šidícím" motorem od VW budou muset i Češi, varuje ministr dopravy

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 4. 11. 2015 21:21
Česko pravděpodobně bude muset stejně jako Německo nařídit povinné prohlídky všech vozů z koncernu Volkswagen, jež měly instalovaný software, který umožňoval obcházet měření emisí. První svolávací akce by se mohla uskutečnit na jaře příštího roku. Ve středu to řekl ministr dopravy Dan Ťok, který o emisním skandálu jednal v Berlíně se svým německým protějškem Alexanderem Dobrindtem.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Berlín - Povinné prohlídky všech vozů z koncernu Volkswagen zřejmě bude muset nařídit i Česká republika. Po jednání s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem to oznámil ministr dopravy Dan Ťok.

Se svolávacími akcemi by se v takovém případě začalo zřejmě na jaře příštího roku, celkem bude nutné v Česku zkontrolovat na 150 tisíc vozů.

"Stále to zkoumáme, ale víc a víc docházíme k závěru, že abychom byli v souladu s homologací a aby u nás jezdila auta, která jsou legálně na silnicích, tak bez toho, aby auta prošla servisem, kontrolou a změnou softwaru, to ta auta nedodrží," řekl Ťok. Podle něj vše naznačuje, že do servisu bude muset zhruba 40 tisíc vozů Volkswagen, Audi a Seat, ale také asi 106 tisíc škodovek.

Ťok si neumí představit, že by Česko přistoupilo ke zcela jinému řešení než Německo, které už se pro povinné kontroly vozů z koncernu Volkswagen rozhodlo. "V Německu je to povinné. Když se někdo nedostaví ani po druhém nebo třetím vyzvání, tak mu seberou technickou a to auto nesmí na silnici. Já se trochu obávám, že budeme muset postupovat podobným způsobem," řekl ministr. Česká republika bude podle něj muset postupovat jako zbytek Evropy. "Musíme v tomto ohledu postupovat v souladu s ostatními, proto chci ještě sladit podobu svolávacích akcí se všemi zeměmi visegrádské skupiny, které nyní Česká republika předsedá," dodává český ministr. 

Kontroly budou probíhat celý příští rok

Podle Ťoka nelze očekávat, že by kontroly vozů začaly ještě v letošním roce. První svolávací akce by se podle něj mohla uskutečnit příští rok na jaře a z kapacitních důvodů budou kontroly rozloženy do celého roku. Svolávací akce by se podle ministra měly konat postupně podle typu vozu a typu motoru.

"Je to poměrně velký počet řidičů, je to administrativně velmi náročné. Škoda Auto i Volkswagen musí být připraveny na to, jak celý postup udělat a jak případně budou majitelům aut povinnou prohlídku kompenzovat," uvádí Ťok a připomíná, že například v Německu plánují povinné servisní prohlídky udělat při příležitosti jiné servisní kontroly těchto automobilů - aby majitele aut co nejméně obtěžovali.

Podle Ťoka by to mělo být podobně i v Česku, aby majitelé vozů byli co nejméně postiženi. Náklady na kontrolu a úpravu aut musí podle ministra nést automobilový koncern. "A samozřejmě pokud se kterýkoli majitel toho vozu bude chtít domáhat nějakého odškodnění, tak to pak bude muset dělat v občanskoprávním řízení," podotkl Ťok.

U vozů s dvoulitrovým motorem by podle něj mělo stačit vyměnit software. U aut s objemem motoru 1,6 a 1,2 litru však patrně bude nutné zasáhnout do motoru, neměly by to ale být zásadní úpravy. "Budou to určitě úpravy měření množství vzduchu, které jde do válců. (Odborníci) mají indikace, že by to mohlo stačit, že nebudou potřeba dodatečné filtry nebo úpravy vstřikování," řekl ministr.

Software, který umožňoval obcházet testy na měření emisí, instaloval koncern Volkswagen do vozů s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. Celkem se ve světě prodalo asi 11 milionů vozů s takto uzpůsobeným motorem.

U škodovek se upravené motory dávaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace. Také se používaly ve Volkswagenech Golf šesté generace, u sedmé generace Passatu nebo prvního modelu Tiguan. V současných modelech pro Evropu by být neměly.

 

Právě se děje

Další zprávy