Zuzana Hronová
15. 12. 2020 11:23
Mezinárodní šetření TIMSS 2019, které zjišťuje úroveň žáků 4. tříd základních škol v matematice a přírodopisu, ale také postoje žáků, učitelů či rodičů ke škole, přineslo pozoruhodná zjištění. Česko patří ve výsledcích testů k nadprůměrným, ale má nejméně spokojené žáky, učitele i rodiče v Evropě. České děti škola naučí, ale nedokáže zajistit, aby v ní žáci a učitelé byli spokojení.
Obliba matematiky a přírodopisu je u českých žáků podprůměrná
Česko patří k zemím s podprůměrnou oblibou matematiky. Jen necelá třetina žáků 4. ročníků se matematiku učí velmi ráda, přičemž tento podíl je výrazně vyšší u chlapců (37 procent) než u dívek (27 procent). S tvrzením "Matematiku mám rád/a" přitom před 24 lety souhlasilo více než 80 % českých žáků, postupně však tento podíl klesá a matematika se tak těší stále menší oblibě.
Zajímavé je, že obliba matematiky příliš nesouvisí s úrovní, jakou v ní žáci dosahují. Oblíbená je například v Turecku, Portugalsku či Francii, ačkoliv tyto státy patří v jejím zvládání k nejhorším. Naopak nejméně oblíbená je v Koreji, přestože zdejší počtáři patří ke světové elitě.
(V grafu je modře vyznačena obliba matematiky a zeleně obliba přírodopisu.)