Server zveřejnil lživý dopis, že bohnická léčebna týrá seniory. Zaplatí sto tisíc korun

Marek Pokorný Marek Pokorný
11. 10. 2015 18:21
Plníme svoji občanskou povinnost a informujeme občany, vysvětloval vydavatel internetového deníku Britské listy, proč na svých stránkách zveřejnil pomlouvačný pamflet o tom, že pražská Psychiatrická nemocnice Bohnice utýrala několik svých pacientů k smrti. Nyní musí léčebně za poškození jejího dobrého jména zaplatit sto tisíc korun - tedy sumu, kterou má server na dva měsíce svého provozu. A k tomu lživý článek stáhnout. Text však na stránkách visí dál. Vydavatel tvrdí, že právní předpisy neumožňují, aby ho stáhl.
Foto: Thinkstock

Praha - Předloni na jaře přišel na ministerstvo zdravotnictví burcující dopis, podepsaný pěti autory s akademickými tituly. Ti tehdejšího ministra Leoše Hegera upozornili na údajné skandální týrání seniorů v Psychiatrické nemocnici Bohnice, kdy lékaři nechají staré pacienty vyhladovět "jako v koncentráku". "Dřív, než možné týrání příbuzní zjistí, tak prý jejich blízký umře hlady," uváděl dopis, který popisoval i to, jak si její zaměstnanci rychlými úmrtími "přivydělávají".

Do nemocnice vzápětí vyrazila kontrola. Ta ale nic z uvedeného dopisu neprokázala. "Obvinění o podvýživě se nezakládalo na pravdě," uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Čechová. A podepsaná jména byla s největší pravděpodobností smyšlená. Jedno z nich, Pavla Hauptstadtová, se dokonce ani nevyskytuje v centrálním registru obyvatel. A když se ministerstvo snažilo údajné oznamovatele informovat o výsledku prověrky na e-mailové adrese, kterou uvedli, zpráva se vrátila jako nedoručitelná.

Neprověřovat, hned zveřejnit

Uvedený dopis přišel v kopii i vydavateli internetového deníku Britské listy Janu Čulíkovi. Ten se ale tak jako ministerstvo nepustil do zjišťování, zda je pravdivý, a promptně jej zveřejnil na svých stránkách a ještě na něj odkazoval ze svých jiných stránek. Nyní za to má zaplatit nemocnici za poškození jejího jména sto tisíc korun. A uvedený článek také do tří dnů stáhnout.

Nemocnice totiž vyzvala Čulíka, ať článek stáhne ze svých stránek. A když neuspěla, tak podala žalobu a kromě stažení článku požadovala satisfakci za poškození svého dobrého jména, které si vyčíslila na sto tisíc korun.

Podle právníka nemocnice Tomáše Němečka šlo o závažné novinářské selhání. "Nijak se nepokusil prověřit tvrzení uváděná v článku," uvedl Němeček a soudkyně Krajského soudu v Praze Jitka Malá mu dala zcela za pravdu. "Soud shledal žalobu důvodnou včetně výše požadované částky sto tisíc korun," potvrdila mluvčí soudu Zuzana Steinerová.

Sama soudkyně přitom při vyhlášení rozsudku uvedla, že nepochybuje o tom, že uvedený článek poškodil dobrou pověst nemocnice a že uvedená stotisícová satisfakce je z jejího pohledu ještě minimální. Víc než sto tisíc však nemocnice nežádala.

"Ubližování důchodcům je zcela nepochybně vážný společenský problém. Naše nemocnice sama podala několik trestních oznámení, když zjistila, že nemohoucího člověka s duševní nemocí týrá nebo okrádá někdo z jeho okolí. Ale tento pamflet byl parodií na novinářskou práci - ke všemu ho Britské listy provázaly se skutečnými případy, kde opravdu došlo k týrání v domovech důchodců," podotkl Němeček.

A dodal, že článku si všimla policie, která zahájila vyšetřování, a způsobil nemocnici i problémy, když získávala akreditaci – tedy hodnocení kvality a bezpečí péče.

Občanská povinnost

Zveřejnění pomlouvačného dopisu vysvětlovaly Britské listy tím, že plnily svoji občanskou povinnost. "Jen učinily to, k čemu jsou povolány. Zveřejněním otevřeného dopisu občanů ministru zdravotnictví pravdivě informovaly o jeho existenci a o jeho obsahu, tedy také o pochybnostech a podezřeních občanů při poskytování zdravotní služby významnou veřejnou institucí," vysvětloval před soudem právník deníku Čestmír Kubát, který však současně podotkl, že čtenáři Britských listů nejsou tak naivní, aby hned článek brali vážně.

Kubát sice současně pochybení nepřímo přiznal, když při jednání před soudem připustil, že by se Britské listy mohly na svých stránkách omluvit a zaplatit náklady řízení. Odmítl už ovšem to, že by uhradily jakékoliv zadostiučinění či článek ze svých stránek stáhly. "Současné právní předpisy neumožňují žalovanému, aby byl článek z Britských listů stažen," podotkl Kubát.

Je to nepravomocné

Sám vydavatel Britských listů Jan Čulík nechtěl na rozsudek reagovat. "Díky za mail. Vyjadřovat se k tomu nebudu, neb věc je sub judice (nepravomocná – pozn. red)," uvedl stroze.

A nechal tak bez odpovědi žádost o to, ať vysvětlí, proč článek nemůže stáhnout, či otázky, proč si informace uvedené v daném dopise neověřil, stejně jako to, zda jména, uvedená pod dopisem, jsou pravá.

Čulík je přitom známý tím, že do jiných novinářů tepe. A požaduje, aby jejich psaní bylo informované a objektivní. A například před lety zakázal diskuse u článků na svém serveru s odůvodněním, že se snaží o vyvážené a ověřené informování a nechce, aby v diskusích byly zveřejňovány pomluvy a anonymy. "Nemůžeme také nést právní odpovědnost za veškerý vydaný obsah, tedy i za útoky anonymů na fórech, jak ukládá tiskový zákon vydavateli,“ uvedl tehdy Čulík.

 

Právě se děje

před 35 minutami

O zlato budou na MS osmnáctek hrát hokejisté Kanady a Ruska

Hokejisté Kanady a Ruska budou na mistrovství světa hráčů do 18 let v americkém Friscu bojovat o zlato. Čtvrtfinálový přemožitel českého týmu Kanada deklasoval v semifinále obhájce titulu z roku 2019 Švédsko 8:1. Rusové zdolali Finsko 6:5 a zahrají si podruhé za sebou ve finále, které se hraje v noci na pátek ve 3:00 SELČ. Boj o bronz startuje dnes od 23:00 SELČ.

před 1 hodinou

Embiid v NBA pomohl Philadelphii 34 body, nováček Edwards sbíral rekordy

Basketbalisté Philadelphie v NBA vyhráli 135:115 v Houstonu a upevnili si první příčku ve Východní konferenci. K výhře nejvíc pomohl kandidát na nejužitečnějšího hráče soutěže Joel Embiid, jenž zaznamenal 34 bodů a 12 doskoků.

Anthony Edwards z Minnesoty sice nastřílel 42 bodů včetně osmi trojek a překonal několik nováčkovských rekordů, ani to však Timberwolves nestačilo a prohráli 135:139 s Memphisem.

Výsledky NBA:

Atlanta - Phoenix 135:103, Cleveland - Portland 105:141, Denver - New York 113:97, Houston - Philadelphia 115:135, Indiana - Sacramento 93:104, Milwaukee - Washington 135:134, Minnesota - Memphis 135:139, Orlando - Boston 96:132, Utah - San Antonio 126:94.

Tabulka:

Východní konference:

Atlantická divize:

1. x-Philadelphia 66 45 21 68,2
2. x-Brooklyn 66 43 23 65,2
3. New York 66 37 29 56,1
4. Boston 66 35 31 53,0
5. Toronto 66 27 39 40,9

Centrální divize:

1. x-Milwaukee 66 42 24 63,6
2. Indiana 65 30 35 46,2
3. Chicago 65 26 39 40,0
4. Cleveland 66 21 45 31,8
5. Detroit 66 19 47 28,8

Jihovýchodní divize:

1. Atlanta 67 37 30 55,2
2. Miami 66 35 31 53,0
3. Charlotte 65 32 33 49,2
4. Washington 66 30 36 45,5
5. Orlando 66 21 45 31,8

Západní konference:

Jihozápadní divize:

1. Dallas 65 37 28 56,9
2. Memphis 65 33 32 50,8
3. San Antonio 65 31 34 47,7
4. New Orleans 66 30 36 45,5
5. Houston 66 16 50 24,2

Severozápadní divize:

1. x-Utah 66 48 18 72,7
2. x-Denver 66 44 22 66,7
3. Portland 66 37 29 56,1
4. Oklahoma City 66 21 45 31,8
5. Minnesota 66 20 46 30,3

Pacifická divize:

1. x-Phoenix 66 47 19 71,2
2. x-LA Clippers 66 44 22 66,7
3. LA Lakers 65 37 28 56,9
4. Golden State 66 33 33 50,0
5. Sacramento 66 29 37 43,9

Poznámka: Týmy označené "x" mají jistý postup do play off.

Další zprávy