Praha - Televize nebudou moci vysílat reklamu hlasitěji než ostatní pořady.
Zákaz by měl začít platit zhruba v polovině příštího roku, za jeho porušení má hrozit pokuta až pět milionů korun. Novelu v pátek schválil Senát.
Komerční televize se přes některé výhrady nařízení podrobí.
Hlasité reklamy lidem velmi vadí a stěžují si na ně. "Obracela se na nás spousta lidí, abychom s tím něco udělali," řekl při projednávání předseda sněmovního mediálního výboru Václav Mencl (ODS).
Novelu zákona o provozování televizního vysílání ještě musí podepsat prezident.
Detaily k zákazu má stanovit vyhláškou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Zákaz se má vztahovat i na znělky, které oddělují reklamu, teleshopping nebo označení sponzora od ostatních vysílaných pořadů.
Předloha se podle Mencla dotkne komerčních televizí, neboť veřejnoprávní Česká televize hlasitější reklamu už ze svého vysílání odstranila a hlasitost vysílání sjednotila.
Komerční televize preferují samoregulaci
Podle TV Nova i FTV Prima není státem nařízená hlasitost reklamy ideální. "Skupina Nova preferuje v souvislosti s hlasitostí reklam samoregulaci, jsme však připraveni postupovat v souladu se schválenou právní novelou," uvedla mluvčí Novy Marie Fianová.
Samoregulaci by uvítala i FTV Prima. "Zákonná úprava směřující proti provozovatelům vysílání, kteří jsou pouhými šiřiteli sdělení zadavatelů reklamy, dle našeho názoru věc spíše zkomplikuje," řekl vedoucí oddělení PR FTV Prima Václav Mazánek s tím, že řešit tuto situaci prostřednictvím samoregulace je evropským standardem.
"Že se dohodneme se zadavateli, aby reklamu natáčeli dle nových doporučení Evropské vysílací unie, jsme v rámci ATO plánovali tak či tak," podotkl.
Sedm měsíců na přizpůsobení
Bez výhrad nařízení přijímá nová TV Pětka. "Jsme technicky připraveni, a proto pro nás nepředstavuje žádný problém zareagovat od prvního dne platnosti normy," řekla PR manažerka Pětky Kateřina Kotalová.
Komerční televize i výrobci reklamy budou mít po přijetí novely sedm měsíců na to, aby se novým pravidlům přizpůsobili. Rada pro vysílání má stanovit vyhláškou například podrobnosti k regulaci hlasitosti vysílané reklamy.
Rada pro vysílání by také ukládala pokuty a dohlížela na dodržování zákazu. Autoři předlohy odhadují, že by se kvůli tomu výdaje rady zvýšily o asi 200 tisíc korun na novou techniku.