Praha - Až dnes upadne cyklista a zlomí si ruku, už se nebude muset bát, že mu úřady udělí za toto zranění pokutu. Pokud naopak vyjede řidič nebo motorkář s poznávací značkou zakrytou nebo upravenou, může přijít až na rok o řidičák a ještě dostat pokutu až deset tisíc korun.
Od loňského července, kdy začaly platit přísnější dopravní předpisy včetně bodového systému, se pravidla na silnicích a sankce poprvé mění. Dnešním dnem platí takzvaná technická novela zákona o silničním provozu, která odstraňuje největší chyby a nedostatky.
"Novela odstraňuje nejkřiklavější chyby, které se v zákoně vyskytují. Kladně hodnotíme zejména ustanovení, že se nebudou ukládat pokuty tomu, kdo se sám při nehodě zraní," citovala ČTK Václava Špičku z Autoklubu.
Parlament upravil pouze ty paragrafy, na nichž se shodli všichni představitelé politických stran ve sněmovně.
Na silnicích nově
ÚPRAVA PŘEDPISŮ
- Pokud cyklista či řidič zraní sám sebe, nebude mu hrozit pokuta
- Poštovní vůz nebude moci zastavit kdekoli
- Dopravně psychologické vyšetření bude provádět psycholog ve zdravotnictví
- Pokuta za zakrytí státní poznávací značky
- Za nedovolené stání na místech pro invalidy nebudou úřady odebírat řidičský průkaz
Za parkování jen pokuta
Kromě vypuštění pokuty za zranění sebe sama se zmírní i postih za neoprávněné parkování na místech pro invalidy.
Až do včerejška hrozila řidiči pokuta pět až deset tisíc korun a navíc ztráta řidičského průkazu na půl roku až rok. Politici se dohodli, že ze sankcí vypadne odebrání dokladu, a zůstane jenom pokuta.
Obdobně se ruší rovněž dvojí trest za vjezd do pěší nebo obytné zóny.
Pokuta za zakrytou značku
Kromě zmírnění některých sankcí novela zákona v některých případech přitvrdila. Především proti motorkářům je zaměřen nový přestupek za jízdu bez poznávací značky nebo značky, která by byla poškozená, zakrytá či jiná, než má stroj mít.
Policisté si totiž dlouhodobě stěžují, že někteří motocyklisté jezdí příliš rychle, riskantně předjíždějí, a aby se vyhnuli pokutě a trestným bodům, zakryjí si poznávací značku.
Pokuta bude napříště hrozit také za jízdu s autem či motorkou, které jsou v tak špatném technickém stavu, že bezprostředně ohrožují ostatní.
Další úprava je na obzoru
Politici se naopak neshodli na snížení spodní hranice pokut. "Když teď je například hranice pět až deset tisíc korun, mohlo by to být třeba tři až deset. Jenže to nebylo podpořeno," řekl už dříve Aktuálně.cz poslanec Karel Sehoř.
Možná, že změna sazebníku pokut bude součástí zásadnější novely, kterou ministr dopravy Aleš Řebíček ohlásil po roční platnosti zákona o silničním provozu.
Řebíček už dříve oznámil, že například zvažuje zvýšit na některých dálničních úsecích povolenou rychlost až na 160 kilometrů za hodinu, nebo přemýšlí o úpravě bodového systému.
Ministerstvo dopravy chce nyní bodový systém a další dopravní předpisy podrobit důkladné analýze, která by měla ukázat, jak by se zákon o silničním provozu mohl výrazněji změnit. Předběžná analýza přitom ukázala, že bodový systém by se neměl zrušit, možná jen upravovat.
Po roce fungování bodového systému se totiž ukázalo, že mrtvých na silnicích - po počátečním propadu - znovu začalo přibývat.
"Odmítáme tvrzení, že by bodový systém selhal. Na druhou stranu je potřeba přiznat, že je méně účinný, než se očekávalo," uvádí se v analýze, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.