První "promítání" v tunelu metra začíná tento týden. Například na státní svátek cestující z metra uvidí vizuální připomínku událostí ze 17. listopadu 1989 připravenou ve spolupráci s Pamětí národa. Od 1. prosince 2023 se pak začnou zobrazovat první reklamní kampaně.
Nový zobrazovací systém speciálně upravený pro pražské metro je technologie založená na LED zobrazovacích jednotkách, které jsou sestavené do řady na stěně tunelu. Tím zajišťují plynulý způsob prezentace.
Systém funguje na principu animace. Jednotlivé obrazovky staticky zobrazují vždy jen příslušnou část obrazu, který díky jízdě vlakové soupravy za určité rychlosti a setrvačnosti lidského oka vytváří dojem plynulého obrazu nebo videa. Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů rovnoměrně sestavených v řadě dlouhé 200 metrů. S podobným systémem se cestující mohou setkat v Barceloně, Madridu, Římě, Curychu nebo v Rotterdamu.
Minimální rychlost projíždějící vlakové soupravy musí být 60 km/h, aby došlo k vytvoření plynulého obrazu. Řídicí jednotka zobrazovacího systému a senzory měřící rychlost projíždějícího vlaku vždy vyhodnotí, jestli je dostatečná.
Dopravní podnik kladl důraz i na bezpečnost strojvedoucích. Obsah je vidět s určitým zpožděním, které zaručuje, že se animace spustí vždy až u prvního okna v prostoru pro cestující.
Až dvacet milionů ročně
Provozovatelem je společnost European Digital Industries (EUDI), kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vysoutěžil v otevřeném tendru na pronájem ploch ve vybraných tunelech metra. Veškeré náklady na instalaci i provoz systému jdou výlučně za nájemcem. Dopravní podnik odhaduje, že může za pronájem ploch ve vybraných 36 tunelech metra získat ročně bezmála až 20 milionů korun.
"Je to další z projektů, kterými se snažíme zvyšovat výnosy z pronájmu majetku DPP. V tomto případě inovativně v tunelech metra, které mají technické parametry pro instalaci zobrazovací technologie," vysvětluje Petr Witowski, generální ředitel DPP.
"Důležitou podmínkou bylo, že výroba, instalace ani samotný provoz zobrazovacího zařízení nebude DPP stát ani korunu," dodává. Nájemce je podle něj povinen hradit DPP poplatek za pronájem každé plochy. Novou technologii bude dopravní podnik moct také využívat pro informování cestujících o provozu.
Reakce cestujících na novinku jsou zatím smíšené. Někteří jsou zvědaví, někteří se obávají reklamního smogu a na co přesně se plochy využijí.