Přejezd ve Studénce dál ohrožuje vlaky. Bez objízdné trasy to budou řidiči stále zkoušet

Michal Polák Michal Polák
Aktualizováno 28. 12. 2015 10:45
Nehoda Pendolina ve Studénce rozvířila debatu, co dál s tamním železničním přejezdem. Vlak se střetl s polským kamionem a při nehodě zemřeli tři cestující a dalších 17 lidí bylo vážně zraněno. Jak veřejnost, tak odborníci se shodují, že přejezd je v současné podobě nebezpečný. Ministerstvo dopravy i město Studénka chtějí přejezd zavřít. Nejprve ale musí vzniknout objízdná trasa vedená areálem bývalé vagónky Studénka. Starosta Studénky odhaduje, že stavět by se mohlo začít v první polovině roku 2017. Ťok slíbil, že bude usilovat o změnu zákona, která bude více postihovat řidiče, kteří vjedou na přejezd při blikající červené.
Poničené pendolino ve Studénce
Poničené pendolino ve Studénce | Foto: Ludvík Hradilek

Praha/Studénka - Hodinky strojvedoucího Jiřího Černého ukazovaly právě 7:45, když vyjel před Studénkou na Novojičínsku z pravotočivého oblouku a na poslední chvíli si všiml, že v cestě jeho pendolina jedoucího z Ostravy do Prahy stojí na přejezdu kamion. Černý instinktivně začal brzdit, ale srážce už nemohl zabránit. Podařilo se mu snížit rychlost soupravy ze 160 km/h na 142 km/h, víc už ale nedokázal.

Letošní největší česká železniční tragédie si vyžádala tři lidské životy a dalších 17 lidí bylo vážně zraněno. Sám Černý přišel při nehodě o nohu a má problémy s páteří. Nebýt však jeho duchapřítomností, obětí mohlo být mnohem více. Pokud by nezpomalil, vlak by velice pravděpodobně vykolejil.

Nehodu zavinil polský řidič kamionu, který vjel na přejezd stejně jako dvě další auta v době, kdy už červené světlo blikalo. Dvě vozidla stihla projet, kamion ne. Řidiči se podařilo už jen posunout vůz blíže k závoře. Pendolino do kamionu vzápětí narazilo, odtrhlo celou nákladní část s hliníkovými plechy a tlačilo ji dalších 500 metrů až na konec železničního nádraží ve Studénce.

Místní vědí, který vlak je pomalý

Proč je přejezd ve Studénce nebezpečný? Auta přejíždějí přes čtyři koleje, dvoje rychlostní a dvoje místní, vlaky zde projíždějí velmi často. "Kousek od přejezdu je navíc nádraží. Závory se spustí, i když vlak stojí ještě ve stanici. Řidiči pak musí dlouhé minuty zbytečně čekat," popisuje situaci řidič z povolání Tomáš Němec, který nešťastným místem pravidelně projíždí.

"Spousta lidí za volantem pak při dlouhém čekání ztrácí nervy a přejíždí na červenou. Místní 'vědí', který vlak je pomalý, a stihnou přejet, a který je rychlík a bude na přejezdu ve vteřině," dodává Němec. I v posledních dvou případech, kdy kamiony na přejezdu uvázly, je řídili cizinci, kteří přejezd neznali.

Že je přejezd ve Studénce špatně vyřešený, tvrdí také odborníci. „Ve Studénce je dlouhá doba předzvánění, téměř 40 vteřin, což neukázněným řidičům zvětšuje prostor pro páchání přestupků," řekl deníku Aktuálně.cz Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu. "Bylo by vhodné ji zkrátit tak, aby se závora na vjezdu sklápěla dříve než závora na výjezdu. Norma toto takzvané sekvenční ovládání závor umožňuje, technika to umí, ale v Česku se to příliš nedělá. Dělá se to běžně v zahraničí,“ dodal expert.

Co kilometr, to přejezd

Česká republika je podle Skládaného velmoc železničních přejezdů. Na českých železnicích je průměrně jeden přejezd na kilometr. Rušení přejezdů je u nás i kvůli legislativě obtížnější a pomalejší, než je tomu v zahraničí. Nahrazení přejezdu nadjezdem nebo podjezdem je navíc velmi drahé.

Jak starosta Studénky Lubomír Šobich, tak ministr dopravy Dan Ťok si však uvědomují naléhavost situace kolem nebezpečného přejezdu a chtějí, aby byl zrušen. Jenže předtím musí existovat objízdná trasa.

"Přejezd bude zrušen až poté, co bude dobudována komunikace, která umožní, aby se kamiony mířící do tamní průmyslové zóny vyhnuly centru města," řekl v listopadu Ťok.

Rychlovlak Pendolino se srazil u Studénky na Novojičínsku s nákladním autem. Nehoda si vyžádala tři oběti a 17 zraněných.
0:36
Rychlovlak Pendolino se srazil u Studénky na Novojičínsku s nákladním autem. Nehoda si vyžádala tři oběti a 17 zraněných. | Video: Reuters

Vedení města Studénka přišlo s variantou, že by objízdná trasa mohla vést areálem bývalé vagónky Studénka. Aby bylo možné komunikaci postavit, bude nutné odkoupit pozemky od společností MSV Metal Studénka a AK 1324, které je v tuto chvíli vlastní.

Starosta Studénky Lubomír Šobich potvrdil, že prvotní jednání s firmami už proběhla. “Obdrželi jsme souhlasná stanoviska od obou podniků, ale zároveň shodně čekají na vypracování dopravní studie proveditelnosti. My teď aktuálně vydáváme zadání pro zpracování dokumentace k této studii. Varianty řešení potom opět posoudíme s oběma podniky. Pak už budeme vědět, jestli je objízdná trasa realizovatelná, nebo není,” řekl Aktuálně.cz Šobich. Pokud vše půjde dobře, stavět by se mohlo začít v druhém čtvrtletí roku 2017, míní starosta Šobich.

V říjnu se nehoda mohla opakovat

Na náhradu nebezpečného přejezdu si Studénka tedy ještě počká. Vlaky, které jezdí na této trase ve vysokých rychlostech, tak budou nadále vystaveny riziku, že se opět někdo pokusí “to stihnout”.

Naposledy to letos v říjnu zkusil portugalský řidič kamionu, který vjel na přejezd a nechal se uvěznit mezi závorami. Muž závoru prorazil a vlak tři sekundy nato projel kolem rychlostí 140 kilometrů v hodině. Nikomu se naštěstí nic nestalo.
Soud následně rozhodl, že řidič musí zaplatit pokutu 100 tisíc korun a 2,5 roku nesmí řídit v Česku. Ředitel moravskoslezské policie Tomáš Kužel v minulosti řekl, že není možné zakázat vjezd kamionů na přejezd.

Soud s polským řidičem, který tragickou nehodu ve Studénce zavinil, by měl začít v lednu 2016. Polák zůstává i nadále ve vazbě, protože se soud obává, že by se mohl pokusit vyhnout trestu. Za obecné ohrožení z nedbalosti muži hrozí trest od tří do deseti let ve vězení.

Podle Kužela by pomohla změna zákona, která by vjetí na železniční přejezd v době, kdy to je zakázáno, považovala za trestný čin. To v nedávném rozhovoru pro Aktuálně.cz připustil také ministr Ťok, který bude navrhovat, aby se předpisy zpřísnily.

 

Právě se děje

Další zprávy