Sebepoškozování teenagerů. Chtějí přetlouct bolest bolestí
S alarmujícími zprávami přichází Zora Dušková z Dětského krizového centra. Další a další týdny v domácí izolaci bez škol, kroužků a setkávání s vrstevníky vede u řady dětí ke stresu a úzkostným stavům. Jak říká, zmizely jejich pozitivní zdroje, které musí převyšovat zátěže. Jenže nyní je to naopak. Nejhůře na tom jsou děti v dysfunkčních rodinách, kde stoupají hádky, konzumace alkoholu a násilí.
"Děti jsou tu zavřené ve velké izolaci," varuje Dušková. Pro tyto děti znamená škola vysvobození, často jediné místo bezpečí, jeden ze základů jejich dobrého fungování. "Během koronavirového období zaznamenáváme velký nárůst sebepoškozování u dětí," říká a vysvětluje, že děti jsou ve stresu a snaží se přebíjet bolest psychickou bolestí fyzickou.
Některé školy se na tuto enormní stresovou zátěž u dětí snaží reagovat. Například v ZŠ Kunratice zavedli pravidelné ranní dýchánky. "Před on-line vyučováním si dvacet minut povídáme s dětmi, zjišťujeme jejich problémy. Rozjíždíme takto každý den," líčí zástupkyně ředitele Olga Králová, která rovněž působí jako lektorka Učitele naživo. Pro tyto děti jsou ve škole k dispozici odborníci, od speciálních pedagogů po školního psychologa.
Více v panelu Wellbeing žáků a učitelů během covidové výuky