Praha - Praha v době úterní protestní jízdy taxikářů posílí městskou hromadnou dopravu. Zatím podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) není jasné kde, protože Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) ještě neohlásila trasu, kterou taxíky pojedou.
Podle mluvčího AKT Daniela Tarljovského bude protest záležet na výsledcích dopoledních schůzek s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO) a pracovní skupiny na magistrátu.
Zatím platí, že taxikáři mají sraz ve 13:00 na Strahově, protestní jízda by měla směřovat na magistrálu. Krnáčová nerozumí tomu, proč chtějí protestovat. "Byla bych ráda, kdyby vzali zpět vyhrožování, které nevím, kam směřuje," uvedla.
Přísnější zkoušky
Praha požaduje přísnější zkoušky z jazyka a místopisu. Po červencovém protestu a následné schůzce se zástupci AKT ale primátorka od plošného přezkoušení ustoupila. "Testy v současné době podle našeho názoru nevypovídají o ničem, když se skládají s atlasem. To je můžeme úplně zrušit," řekla na schůzce s novináři Krnáčová. Řidiči by podle ní měli také zvládat jeden světový jazyk.
Taxikáři požadují stanovení minimální ceny, město do podnikatelského prostředí ale takto zasahovat nechce. Negativně se k tomu vyjádřilo i ministerstvo financí.
"Myslím si, že konkurence je nejlepší způsob, jak regulovat cenu i v této oblasti," dodala primátorka. Líbil by se jí například systém čipovaných taxametrů přímo propojených na finanční úřad.
Taxikáři protestovali už v červenci, tehdy Prahou v průvodu, který také svolala asociace, projely stovky aut a způsobily komplikace v dopravě. Důvodem bylo chystané zpřísnění zkoušky pro provoz taxi a všeobecné přezkoušení všech taxikářů.
Přezkoušení taxikářů?
Zástupci AKT, která sdružuje především individuální řidiče, dříve odmítli sednout k jednacímu stolu se zástupci dispečinků. V úterý se ale mají sejít všichni v pracovní skupině, která má diskutovat o přezkoušení taxikářů. Fungovat má ještě druhá pracovní skupina, která se bude zabývat jednotnými standardy kvality taxislužby.
Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat pokuty. Magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, vybrat se mu ale nepodařilo ani desetinu celkové částky.
Podle podkladů pro radu je v Praze 2 tisíc aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Maximální částka za kilometr stanovená městskou vyhláškou je 28 korun.
Praha připravila svou novelu silničního zákona, kterou už schválila rada. Musí ještě projít zastupitelstvem, poté ji hlavní město předloží Parlamentu.