Praha potichu pořešila dluhy MHD. Plánuje škrtání spojů

Adam Junek
9. 12. 2009 0:02
Město stanovilo limit pro dotace, DPP bude zřejmě muset zrušit paralelní spoje
... tak i při čelním pohledu.
... tak i při čelním pohledu. | Foto: metroweb.cz

Praha - Každoroční tahanice o dotace na provozování pražské hromadné dopravy jsou blíž konce. Rada hlavního města totiž schválila návrh desetileté smlouvy s Dopravním podnikem. Nyní zbývá projednání v představenstvu DPP a podpisy smluvních stran.

Schválení smlouvy radou potvrdila deníku Aktuálně.cz náměstkyně primátora Markéta Reedová za SNK-ED.

Výsledkem dlouhých jednání je, jak zjistil deník Aktuálně.cz, že na některých linkách ubude spojů.

Napříště jen za osm

Smlouva totiž stanovuje přesnou výši úhrady, kterou je magistrát na příští roky ochoten poskytovat. A druhá smluvní strana nového kontraktu, organizace ROPID (tedy objednatel služeb od všech dopravců Pražské integrované dopravy), ji nesmí překročit.

Pokud by chtěla od Dopravního podniku větší výkon, musí si na to nejdřív vyjednat novou dotaci.

Konečný návrh smlouvy přitom jasně stanovuje, že magistrát na dopravu pošle příští rok osm miliard korun.

"Maximální přípustná a nepřekročitelná výše kompenzace, která bude hrazena objednatelem dopravci za rok 2010 při dopravním výkonu v rozsahu uvedeném v příloze č. 1a této smlouvy, činí 8.080.000.000,- Kč," píše se v návrhu, který má deník Aktuálně.cz k dispozici. Na další roky se má pak navyšovat o inflaci.

Přitom jen letos si ROPID objednal výkon za devět miliard korun. To tedy znamená, že je třeba najezdit méně kilometrů po Praze.

Pojede k Dvořákovi dál metro i tramvaj?

"Dojednaný objem je asi o 5,5 procenta nižší než v letošním roce," potvrdil deníku Aktuálně.cz generální ředitel DPP Martin Dvořák. "Ale nechceme horší službu. Úspory najdeme v paralelních linkách tak, aby obslužnost jednotlivých oblastí neutrpěla," dodal.

To znamená, že se bude šetřit v místech, kde jezdí po stejné trase například metro a tramvaje. Což je kupříkladu Sokolovská ulice (na níž mimochodem DPP sídlí).

Nově platná směrnice Evropské unie, podle níž je desetiletý kontrakt uzavírán, dále požaduje, aby poskytovatel veřejných služeb měl také "přiměřený zisk".

Alternativně lze zvýšit kapitál firmy, aby měla prostředky na investice. I na to smlouva pamatuje. "Do půli roku má DPP dostat 450 milionů korun na investice například do vozového parku," potvrdil Dvořák. Radní pro dopravu Radovan Šteiner požadoval původně na investice 1,8 miliardy korun.

Právě snížení částky kritizují odpůrci návrhu smlouvy z řad magistrátní opozice. "Experti navržení za dopravní podnik i ROPID navrhovali celkovou částku výrazně vyšší. Takto nebude mít DPP dost prostředků na nákup nových vozů, a to ani těch, které už má objednány," uvedl pod podmínkou anonymity jeden ze zastupitelů.

Konec tahanic...

Dopravní podnik podle informací deníku Aktuálně.cz nyní přejednává smlouvy s dodavateli na pozdější termíny předání techniky, tak, aby si zajistil odklad termínů placení. Ale zadarmo to nebude - jednotlivé vozy například tramvají se tím celkově prodraží.

Desetiletá smlouva by nicméně celkově byla prvním hmatatelným řešením vlekoucích se problémů DPP, které vyvrcholily v listopadu a hrozily přerůst až ve stávku dopravních odborů. Kamenem úrazu přitom byl systém financování.

Dosud magistrát na podzim stanovil výši dotace, která má DPP kompenzovat provozování nevýnosných linek, které jsou však nutné pro komfortní zajištění dopravní obslužnosti Prahy.

Linky, a tím tedy náklady dopravního podniku, ale objednává organizace ROPID, která je příspěvkovou organizací magistrátu. O penězích však ve skutečnosti vůbec nerozhoduje.

Proto došlo letos k patové situaci - magistrát stanovil dotaci na sedm miliard korun a ROPID objednal služby tak, že předpokládaná prokazatelná ztráta byla devět miliard.

Jak už dříve uvedl deník Aktuálně.cz, nakonec není rozdíl necelé dvě miliardy, ale ke konci roku se vyšplhá ještě o půl miliardy výš.

Díky nové evropské legislativě se tento komplikovaný "trojúhelník" srovná v úsečku: Magistrát dá peníze ROPIDu, který si za ně objedná služby DPP.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 4 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy