Praha - Za vyhrocenou situací s financováním pražské hromadné dopravy stojí také jeden důvod, o němž se dosud veřejně nemluvilo - tunel Blanka.
Budovaná autostráda centrem Prahy vyjde na desítky miliard korun a tyto peníze pak chybí metru, tramvajím a autobusům. Zatímco peníze pro MHD pražský magistrát v posledních letech přiškrcuje, megatunel pod Stromovkou a Vltavou dostává více.
Jen letos půjde z pražského rozpočtu na stavbu vnitřního automobilového okruhu - tunelového komplexu Blanka - více než osm miliard korun.
To je o miliardu víc, než získá Dopravní podnik Praha na provoz metra, tramvají a autobusů. A dokonce o pět miliard víc než putuje na investice - třeba na nákup nových vozů nebo hloubení tunelů metra.
"Je nepřijatelné, aby většinu rozpočtu spolkl tunel Blanka a na provoz a rozvoj veřejné dopravy peníze nebyly," okomentovala tuto situaci pražská zastupitelka Petra Kolínská, podle níž městská rada neplní jeden ze svých programových závazků o preferenci veřejné dopravy.
Tunel pomůže i veřejné dopravě, tvrdí magistrát
Magistrát ovšem tvrdí, že tunelový komplex Blanka pomůže i hromadné dopravě. Ředitel dopravního odboru magistrátu Jan Heroudek tvrdí, že díky tunelu se pro MHD například uvolní Letenská pláň, jedna z nejvíce přetížených míst v Praze.
(Pod grafem článek pokračuje)
"Jestliže si uvědomíme, že na té Letné a vůbec díky městskému okruhu dokážeme dostat auta z přetíženého uličního parteru pod zem, můžeme říci, že se ten parter uvolní. A uvolní se hlavně pro hromadnou dopravu," řekl před časem Heroudek v rozhovoru pro Radiožurnál.
Bém: Dopravní podnik je stále moc drahý
Podle primátora Pavla Béma putuje do dopravního podniku asi pětina z celkových provozních nákladů města, což je víc než v jiných obdobných metropolích v Evropě.
Bém kritizuje, že provoz pražské MHD - ačkoli podnik hodně ušetřil - je stále moc drahý, za což podle něho nejvíce může nárůst platů. "Dopravní podnik je hrozně drahý," řekl v neděli v České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce.
Podle Petra Vilguse, zastupitele Prahy 8 za Stranu zelených ovšem není možné dělat úsporná opatření do nekonečna. "Dopravní podnik prokazatelně snížil své náklady a dozorčí rada ve své zprávě za rok 2008 konstatovala, že možnosti úspor již byly vyčerpány," upozornil Vilgus.
(Pod tabulkou článek pokračuje)
Zelení kritizují Prahu za některá chybná rozhodnutí, které enormně městskou dopravu zatěžují. Jako příklad uvedli metro do Letňan, které končí v polích a které už na začátku letošního roku muselo omezit svůj provoz.
Metro z Ládví do Letňan o délce 4,6 kilometru vyšlo na více než patnáct miliard korun. Další desítky milionů stojí provoz tří stanic Střížkov, Prosek a Letňany.
Sporné je i rozhodnutí prodloužit trasu metra A z Dejvic přes Motol do Ruzyně. "Nové metro nebude doplňkem existujícího dopravního systému. Bude postaveno za velké peníze, provoz tramvají omezen a lidé donuceni metro využívat. Ale urychlení dopravy to nepřinese, jen nelogické dopravní pohyby a zdržení cestujících," tvrdí například dopravní odborník Martin Šubrt.