Praha má svého Muchu. Splatili jsme dluh, říká kurátor

Jan Gregor Jan Gregor
9. 5. 2012 18:17
Slovanská epopej zůstane ve Veletržním paláci možná nastálo
První diváci dnes viděli Muchova obří plátna
První diváci dnes viděli Muchova obří plátna | Foto: Jan Langer

Praha - Tisková konference u příležitosti zahájení expozice Slovanské epopeje Alfonse Muchy, která se konala ve čtvrtek odpoledne ve velké dvoraně Veletržního paláce, připomínala kunsthistorickou přednášku. 

Až na konci se dostalo na věci, kvůli čemu novináři hlavně přišli: na politiku a peníze.

Téměř šedesát minut rozebírali odborníci, rozesazení před obřím plátnem Kázání Husovo v kapli Betlémské, různé aspekty Muchova života a tvorby. 

Jako by jim šlo hlavně o rehabilitaci souboru dvaceti obřích obrazů zachycujících historii Slovanů, které světově proslulý secesní umělec tvořil šestnáct let a které byly často považovány za jistou obskuritu v díle jinak uznávaného autora.

"Z odstupu několika desetiletí jde o práce monumentální a mimořádně přitažlivé," zdůraznil hlavní kurátor Karel Srp a dodal, že zprovozněním Muchovy epopeje pro pražské diváky poprvé od roku 1945 se splácí velký dluh umělci, který plátna Praze daroval a snil o pavilonu, kde by byly trvale vystaveny.

Vítězná bitva s Moravským Krumlovem

"Jsem přesvědčen, že kdyby to Mucha viděl, byl by spokojen a poděkoval by nám, že jsme naplnili jeho odkaz," přidal se k Srpovi i pražský radní za ODS Ondřej Pecha, který byl jako zástupce magistrátu jedním z hlavních koordinátorů dramatického převozu pláten z Moravského Krumlova do Prahy a svou větou o "naprosto protiprávním" jednání představitelů krumlovské samosprávy připomněl politickou rovinu bitvy o Slovanskou epopej. 

Foto: Jan Langer

Více než dvouletá anabáze sporů s radnicí moravského městečka byla vzájemnou bitvou právních kliček a různých schválností a obstrukcí, do kterých se na opačné strany barikády postavili i různí Muchovi dědici. "Ne, starostu Moravského Krumlova jsme opravdu nepozvali," ušklíbl se na dotaz z pléna ředitel pořádající Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka.

"Ani nás to nenapadlo, protože udělal maximum pro to, aby tu ta výstava nebyla." S Krumlovem se ještě hodlá soudit o zbytečně vyhozené peníze například za pronájem dvorany Národní galerie v roce 2010, v němž už galerie hodlala původně výstavu připravovat.  

Zatímco Krumlovští vzbuzují sympatie tím, že se postavili nátlaku z velkoměsta a bránili své největší lákadlo na turisty, Praha získává nakonec body tím, že připravila skutečně velmi kvalitní expozici, v níž Muchovy rozmáchlé vize vyzní v celé své kráse.

Kunsthistorička Lenka Bydžovská zdůraznila, že ve Veletržním paláci se konečně dala Muchova plátna instalovat v takovém myšlenkovém pořadí, v jakém ji podle katalogu z první výstavy v roce 1928 zamýšlel sám autor. Krumlovský zámek svou dispozicí toto nedovoloval. Navíc nyní prochází rekonstrukcí.

Dvorana Veletržního paláce teď vyhovuje nejpřísnějším nárokům na technickou úroveň výstavy. Galerie nakoupila nové osvětlení, dřevěné nosníky podpírající plátna, zastínila střechu, kterou dovnitř pronikalo v odpoledních hodinách nevhodné sluneční světlo a pořídila klimatizaci. 

Společně s transportem, výdaji na ochranu pláten ji příprava vyšla na 26 milionů korun. Dalších 10 milionů korun poskytla Národní galerii za pronájem prostor. Překročila tím původně naplánovaný rozpočet 15 milionů korun. 

Prohlédněte si Slovanskou epopej:

Nedodržení finančního plánu hájil kurátor Srp: „Převedete-li si cenu na eura, jsou to normální náklady na běžnou zahraniční výstavu." Podpořil ho i Pecha: „Je to nejlevnější výstava, kterou jsme mohli udělat, v každých jiných uvažovaných prostorách by byla dražší. Samostatný pavilon by pak stál půl miliardy."  

Všichni zúčastnění se na tiskové konferenci shodli, že výběr místa expozice je v dané chvíli ideálním řešením a není důvod, aby se Slovanská epopej v následujících letech stěhovala jinam. S Národní galerií má Galerie hlavního města Prahy smlouvu jen na jeden a půl roku, ale počítá s tím, že bude prodloužena a Muchova plátna si ve dvoraně pobudou alespoň pět let. Za tu dobu by se při průměrné návštěvnosti kolem dvě stě lidí za den měly vrátit vložené náklady.

Výstava bude od čtvrtka otevřena od úterý do neděle od deseti do šesti a běžné vstupné činí 180 korun.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Navštivte i další galerie v našich městech.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Zemřela literární historička a mluvčí Charty 77 Marie Rút Křížková

Ve věku 84 let v pátek zemřela literární historička a mluvčí Charty 77 Marie Rút Křížková. Zásadní měrou se zasloužila o vydání díla básníka Jiřího Ortena, věnovala se také literární tvorbě v terezínském ghettu.

Marie Rút Křížková se narodila v roce 1936 ve středočeském Miličíně. V roce 1968 absolvovala dálkově Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, obor čeština ­ pedagogika, specializace literární historie. Působila jako učitelka, vychovatelka, odborná pracovnice v Památníku Terezín a Středočeské galerii v Praze. Za normalizace byla Křížková lesní dělnicí a třídičkou pošty. Své zážitky z té doby sepsala do díla Svědectví, které nemohlo být vysloveno. Mluvčí Charty 77 byla od února 1983 do ledna 1984.

Křížková má tři dcery. Jednou z nich je herečka a moderátorka Ester Janečková, která je nemanželským dítětem divadelního režiséra a dramaturga Oty Ornesta, staršího bratra Jiřího Ortena.

před 2 hodinami

Basketbalistky USK v EL na závěr bubliny v Turecku porazily Gdyni

asketbalistky USK Praha dnes ve třetím kole Evropské ligy porazily Gdyni 85:76. Výběr trenérky Natálie Hejkové tak úvodní část základní skupiny v Istanbulu zakončily s bilancí dvou vítězství a jedné porážky. Zbývající tři zápasy, ve kterých se bude hrát o dvě místa ve čtvrtfinále, čekají český celek v lednu.

Hráčky USK k zápasu nastoupily den po výhře 80:79 nad Lyonem, v prvním utkání v protikoronavirové bublině v Turecku v úterý podlehly 70:77 domácímu Fenerbahce. Gdyně naopak v Turecku prohrála obě dosavadní utkání ve skupině a ani proti Pražankám neuspěla.

Po vyrovnané první čtvrtině se ve druhé podařilo USK odskočit a po prvním poločase vedl 42:34. Největší zásluhu na tom měla pivotka Brionna Jonesová, která si v úvodním dějství připsala 16 bodů a sedm doskoků. Alyssa Thomasová k vedení přispěla 13 body, osmi doskoky a pěti asistencemi.

Po přestávce hráčky USK drama nepřipustily a vedení postupně navýšily až na rozdíl 17 bodů. Nakonec vyhrály 85:76 a před druhou částí základní skupiny, kde se od 19. do 21. ledna bude hrát o dvě postupová místa, mají stejnou bilanci jako Lyon a Fenerbahce. Gdyně je s třemi porážkami poslední.

Nejlepší střelkyní zápasu byla s 28 body a deseti doskoky Jonesová. Americká pivotka odehrála celý zápas stejně jako její krajanka Thomasová, která s bilancí 19 bodů, 11 doskoků a 12 asistencí zaznamenala triple-double. V dresu Gdyně byla s 24 body nejlepší Alice Kuneková.

Evropská liga basketbalistek - 3. kolo:

Skupina B (Istanbul):

Gdyně - USK Praha 76:85, Fenerbahce Istanbul - Lyon 70:84.

Tabulka:

1. Lyon 3 2 1 252:207 5
2. USK Praha 3 2 1 235:232 5
3. Fenerbahce Istanbul 3 2 1 227:224 5
4. Gdyně 3 0 3 203:254 3

 

Další zprávy