Fischer má nového spojence: Magnáta ze zákulisí Soukupa

Tereza Šídlová
9. 7. 2012 19:40
Bývalý premiér zahájil podpisovou kampaň petičních hlasů

Praha - Jméno svého nového poradce, mediálního magnáta Jaromíra Soukupa, vyslovil prezidentský kandidát Jan Fischer až na úplný závěr své pondělní tiskové konference.

V ní představil hlavně svou vizi prezidentské kampaně, která má být založená na transparentnosti, a také se distancoval od politicko-byznysových elit, které podle něj Česku dvacet let vládnou.

Fischerův nový pomocník Soukup, který je majitelem mediální agentury Médea a dnes i vydavatelem magazínů Týden, Instinkt a Profit, je přitom dobře známou postavou českého politicko-byznysové rozhraní posledních let.

V roce 2009 se o něm mluvilo jako o jedné z klíčových postav zákulisí pádu vlády Mirka Topolánka, který Fischera vynesl do premiérského křesla. Soukupova Médea měla také podle informací v médiích ČSSD zajišťovat nebývale vysoké slevy na billboardy a inzerci během kampaně v roce 2010, kdy Jiří Paroubek oblepil svými portréty bezmála celou republiku - a to za cenu, nad níž se podivovali i odborníci z marketingového oboru.

"S panem Soukupem spolupracuji jako s odborníkem na média a mediální marketing. Budu s ním konzultovat především placenou část kampaně, inzerci a billboardy," řekl Aktuálně.cz Fischer po tiskové konferenci.

Spolupráce gratis

Zdůraznil, že Soukup pro něj bude pracovat zadarmo. "Bude to gratis," řekl doslova Fischer.

Konzultace se Soukupem jsou podle jeho slov oddělené od agentury Médea, která je jednou z největších českých mediálních agentur v Česku a v minulosti promlouvala i do zdejších politických poměrů.

"Pan Soukup pro mě bude působit osobně, žádná zakázka nepůjde přes agenturu Médea. Je to osobní vztah, potřebuji se v tomto světě zorientovat a on je člověk, který mi to umožní," uvedl ke svému výběru spolupracovníka bývalý úřednický premiér.

O spolupráci prý projevil zájem sám Soukup. "Nebylo to na ´první pohled´. Někde jsme se potkali a on vyjádřil zájem se mnou spolupracovat," uvedl také Fischer.

Soukup má na kontě více či méně úzkou spolupráci se Stranou zelených, ČSSD či Věcmi veřejnými. Fischer se naopak distancuje od současných politických stran.

"(Jaromír Soukup) mi garantuje to, že se v této fázi nebude spojovat s žádnou politickou stranou ani žádnou politickou strukturou. Je to čistě o konzultaci, o know-how, které jistě on ve své hlavě má, to je vše," odpovídá Fischer na otázku, zda jeho nový spolupracovník nerozporuje jeho předvolební slova.

Boxer versus Topolánek

Jan Fischer v předvolebním spotu.
Jan Fischer v předvolebním spotu. | Foto: Repro Facebook

Soukup, známý také svou zálibou v boxu, se vždy pohyboval na pomezí politiky a médií. Ve svém životopise má i pozici náměstka ministerstva školství, z doby, kdy resortu na začátku Topolánkovy vlády šéfovala Dana Kuchtová, tehdy za Stranu zelených (SZ).

Kolem této strany a jejího bývalého šéfa Martina Bursíka se Soukup pohyboval jako poradce i během její úspěšné parlamentní kampaně v roce 2006, která SZ vynesla do vlády.

Později se však rozešli a Soukup se stal mecenášem zelené "odpadlice" Olgy Zubové, jejíž hlas napomohl k pádu vlády Mirka Topolánka během českého předsednictví Evropské unii. Podle médií hrál Soukup významnou roli coby vyjednavač během dnů, které předcházely pádu vlády.

Topolánek s ním měl jednat o podmínkách podpory pro svůj kabinet ještě hodiny před samotným hlasováním. Tehdejší premiér neuspěl. A Česko se vydalo vstříc úřednické vládě, kterou měl šéfovat Jan Fischer.

Billboardy skoro gratis

Později se Soukupovo jméno objevuje především v souvislosti s kampaní ČSSD v roce 2010. Podle médií odvolávajících se na tvrzení tehdejšího šéfa kampaně Lidového domu Jaroslava Tvrdíka prostřednictvím agentury Médea vyjednal straně v čele s Jiřím Paroubkem nebývalé ceny na inzerci a pronájem billboardů, a to na hranici ziskovosti pro zprostředkovatele.

Slevy měly dosahovat až 75-90 procent z běžné ceny. Soukup tehdy ale odmítal, že by tyto jeho služby byly "neziskové", tedy že by byly přímou podporou straně, které předvolební průzkumy slibovaly jasné vítězství.

Soukupovy mediální služby využívaly v kampani i Věci veřejné.

Loni Soukup oznámil, že jeho Médea spolupráci s politickými stranami končí. Údajně v důsledku požadavku premiéra Petra Nečase, aby státní firmy a úřady přestaly spolupracovat s mediálními agenturami.

 

Právě se děje

Další zprávy