Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš vyslyší úterní výzvu vedení své strany LIDEM a skončí ve vládě. Nerezignuje však okamžitě, jak požadovala strana, ale stane se tak zřejmě až v prosinci.
"Ať už registr vozidel bude fungovat, nebo ne, skončím, protože důvěra strany je v tuto chvíli velmi ohrožena," řekl Dobeš při příchodu na středeční jednání vlády.
Premiér Petr Nečas vzal ministrovu rezignaci ve středu odpoledne na vědomí. Dobeš po setkání s Nečasem novinářům řekl, že premiérovi předal svou demisi ke 3. prosinci.
Předsednictvo LIDEM vyzvalo Dobeše k rezignaci v úterý večer, požadovalo ovšem, aby skončil okamžitě. S protahováním tak spokojeno není. "Pan ministr Dobeš zřejmě aspiruje na advokáta roku a využívá toho, že předsednictvo strany LIDEM řeklo 'rezignuj', ale neřeklo 'bezodkladně'. Považuji to za zbabělost," uvedla v tiskovém prohlášení šéfka strany Karolína Peake.
Vaz Dobešovi zlomil především registr vozidel, který se již od svého spuštění v červenci potýká s problémy. Podle Peake v posledních dnech navíc vyšly na světlo nové informace týkající se neuspokojivého stavu centrálního registru vozidel.
"Obávám se, že ty informace se budou ještě kumulovat. Bylo by chlapské tu rezignaci dát hned," řekla po jednání vlády. Připustila, že z ústavního hlediska je vše nyní na Dobešovi a premiéru Nečasovi, kterého o postoji své strany informovala.
Neoficiálním důvodem je pak údajné napojení Dobeše a jeho resortu na ODS a její lidi, o čemž se už delší dobu hovoří.
Klaus: Dobeš je úspěšný ministr, říkám to rezolutně a nahlas
Proti jeho rezignaci se rezolutně postavil prezident Václav Klaus, podobně jako to učinil při rezignaci jeho jmenovce, ministra školství Josefa Dobeše (VV).
Pavla Dobeše totiž považuje za úspěšného ministra dopravy. Zpráva o jeho chystaném odchodu mu prý radost nedělá.
"Ministr Dobeš se mi zdál jako jeden z relativně velmi úspěšných ministrů právě tohoto velmi složitého resortu, takže já necítím problém defektu jeho práce, a nikdy jsem o něm předsedou vlády či někým jiným nebyl informován. To říkám velmi rezolutně a velmi nahlas," řekl Klaus ve středu novinářům v Rakousku, kde je na státní návštěvě.
Pozastavil se nad sérií personálních změn ve státních institucích z poslední doby. "Když vidím, že odchází šéf policejních ochranných služeb (Vladislav) Husák, že odchází šéf podniku Lesy ČR (Svatopluk Sýkora), že odchází ministr dopravy, tak to musím říct, že jakkoliv se snažím pyšně prezentovat Českou republiku jako politicky a ekonomicky stabilní zemi, tak zrovna tato zpráva, kterou si přečtu ráno při snídani, mně takovou radost nedělá," uvedl prezident.
Otálí s odchodem kvůli společnosti Eurovia, tvrdí Bárta
Pavla Dobeše by mohl nahradit Robert Vacek, který je náměstkem předsedkyně strany Karoliny Peake ve vládním výboru pro boj s korupcí a LIDEM zastupuje v dozorčí radě ČEZ.
"Má mou důvěru. Je to člověk, který má zkušenost z ministerstva dopravy. Rok a půl funguje jako náměstek sekce pro organizaci boje s korupcí," přiblížila důvody tohoto svého personálního výběru.
Stávající ministr by měl odejít už nyní i podle exministra dopravy za Věci veřejné Víta Bárty. Dobeš se podle něj svým otálením může snažit zakrýt odpovědnost společnosti Eurovia za údajně nekvalitně postavenou dálnici D47.
"Chce kaučovat nepodání nebo špatné podání arbitráží ve prospěch společnosti Eurovia," řekl Bárta. Termín je do konce listopadu, dodal.
Ani mě nepozvali, stěžuje si Dobeš
Dobeš ovšem okamžitou rezignaci považuje za zbytečnou a problémy s registrem se tím podle něj nevyřeší.
"Ani mě na to jednání nepozvali, což je situace, která mě velmi mrzí," podotkl Dobeš serveru iDNES k úternímu setkání předsednictva.
Spekulace o změnách ve vládě Petra Nečase (ODS) se objevují již delší dobu a ministr dopravy byl podle nich jeden z kandidátů na výměnu.
Strana LIDEM si 3. listopadu na svém sjezdu zvolila své první oficiální vedení, v něm se však Pavel Dobeš již neobjevil.
Sám uvedl, že nechce figurovat ve vedení strany, dokud se situace se špatně fungujícím registrem nevyřeší. A pokud nebude plně funkční v prosinci, chce vyvodit osobní odpovědnost.
Systém zkolaboval v červenci
Problémy s registrem vozidel se objevily na začátku července. Nový systém měl začít fungovat po týdenní pauze, po níž přešel ze správy ministerstva vnitra na resort dopravy.
Hodinu po spuštění se však registr zhroutil a od té doby se potýká se značnými problémy, několik dní nefungoval vůbec.
Potíže s registrem zkomplikovali lidem na začátku letní sezóny například odjezdy na dovolenou. Ministerstvo tak eviduje více než stovku žádostí na odškodnění, dohromady po něm lidé požadují téměř 3,1 milionu korun. Zatím ale nikdo žádné peníze nezískal.
Někteří žadatelé dokonce mohou na úhradu své újmy zapomenout, protože podle ministerstva nedokáží přesně doložit, jaká škoda jim vznikla.
Dobeš: neměl jsem všechny informace
Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru.
Audit ministerstva dopravy ukázal, že firma nesplnila všechny podmínky a chybovala, vysokou pokutu ale přesto nedostane. Formy smluv to totiž neumožňují.
Připomeňte si, jak to vypadalo v červenci na úřadech:
"Bohužel je to tak. Ministerstvo vážně pochybilo a za to se omlouváme," vysvětlil v říjnu mluvčí ministerstva Martin Novák. Ministerstvo ovšem měsíce tvrdilo opak.
Dobeš však své pochybení nepřiznal a odpovědnost za mystifikace připsal svému náměstkovi Ivo Tomanovi. To on mu prý poskytl informace, které nebyly pravdivé.
Tomana proto v říjnu odvolal, o místo přišli i dva vedoucí odborů.