Bárta: VV nejsou na jedno použití, volič nás opět ocení

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
14. 11. 2010 11:55
Petr Nečas je někdy levicovější než Věci veřejné, tvrdí v rozhovoru Vít Bárta
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Věci veřejné musí být víc "sociální" a "zelené", říkají špičky VV po debaklu v podzimních volbách.

A jeden z nejužšího vedení VV, ministr dopravy Vít Bárta dodává: musíme se opřít do důchodové reformy a popohnat koaliční partnery.

Marketingově pak chce VV opticky popostrčit do politického středu, protože má za to, že díky účasti ve vládě "rozpočtové odpovědnosti" ji začali voliči vnímat víc doprava, než jak to sami Věci veřejné cítí.

A.cz: Podzimní volby nebyly pro VV zrovna úspěch. Není to varování, že by to také mohl být jen projekt "na jedno použití"?

Je pravdou, že ve středu tady byla řada stran, které neuspěly, ať už to byla Unie svobody, ODA a koneckonců i Strana zelených. Ale my máme 24 poslanců, čtyři výrazné osobnosti jako ministry ve vládě, a vzhledem k tomu, že jsme připraveni být výraznou reformní středovou stranou, tak jsme optimisté v tom, že si zasloužíme dlouhodobou pozornost.

A.cz: Vy jste říkal, že chcete "zezelenat", Kristýna Kočí, že chcete být "nejsociálnější" strana ve vládě. Jak?

My jsme si vybrali náročná infrastrukturní ministerstva, ihned jsme museli ušetřit 10 miliard korun a svá ministerstva připravit na velké úspory i příští rok. Tím jsme se posunuli opticky ze středu do těch největších škrtacích bouráků doprava. A my se musíme z této optiky reformních předskokanů vrátit tam, kam patříme, a to je sociálně citlivý střed.

A.cz: Jak to uděláte prakticky?

Své úsilí musíme silně upnout k těm zásadním tématům důchodové, zdravotní, daňové reformy. Kdybychom vedle toho škrtání na našich ministerstvech přiměli naše koaliční partnery, aby se ty tři první měsíce už rovnou mluvilo o té zdravotní a sociální reformě, tak by k tomu optickému posunu doprava tak dalece nedošlo.

A.cz: Vaší snahou o emancipaci jsou také návrhy, jako je snížení daně na naftu o 2,50 Kč na litr a koaliční partneři už teď nesouhlasí. Nezaděláváte na další konflikty ve vládě?

Naši poslanci, kteří to navrhli, jsou ekonomové na slovo vzatí. A plní to, co slíbili občanům - že jako poslanci nebudou pasivními hráči koalice, ale aktivními politiky...

A.cz: Ale vláda přece sama řekla, že chce omezit takovouto , jak říká, "lidovou tvořivost" poslanců...

My jsme si jasně řekli, že nebudeme podporovat přílepky k zákonům při vlastní tvorbě zákonů. Ta často voní korupcí nebo alespoň protekcionismem. Ale toto je něco jiného. Poslanci Babák a Vysloužil nepředkládají rovnou nějaký návrh, ale šli o tom jednat s panem ministrem financí Kalouskem. Takže se nejedná o lidovou tvořivost ve sněmovně, která ignoruje vládu.

A.cz: Ale ministru financí se to nelíbí...

Ministr financí takový návrh přinesl někdy na začátku září na poradu ekonomických ministrů a říkal, že máme daň na naftě oproti našim sousedům výrazně vyšší a je jednoznačné, že nám klesl výnos z této daně. A že je to určitý hazard, jestli když snížíme tu daň dramaticky, tak se nám zvýší výnos tím, že u nás zahraniční kamiony začnou více tu naftu nakupovat. Ale to, co teď předložili naši poslanci, se opírá o nejaktuálnější studie, které jsme před šesti týdny neměli.

A.cz: Ale negativně zareagoval nejen ministr financí za TOP 09, ale i premiér za ODS. Má tedy ten návrh vůbec šanci?

Já pevně doufám, že koaliční partneři budou vnímat, že ke každému tématu je třeba hledat kompromisy. To je řada návrhů a každý z koaličních partnerů někdy musí ustoupit.

A.cz: Vy jste teď podpořil v boji o křeslo předsedy ČSSD Michala Haška. Neznamená to přiblížení VV k sociální demokracii?

Na Primě jsem to řekl v souvislosti se sporem, který jsem v tu chvíli měl s Milanem Urbanem - jestli je cestou další zadlužování tohoto státu, nebo zásadní kroky, které nepovedou k dalšímu zadlužování. A Milana Urbana jsem jen upozorňoval, že i uvnitř sociální demokracie zaznívají hlasy, že další zadlužování je prostě špatně a že pro nás je to příjemný signál. Ale nic víc.

A.cz: Už jste říkal, že nehodláte z vlády odejít, dokud nebudete utíkat, než sklidíte. Nemůže být ale ta sklizeň pro VV natolik trpká, že by v zájmu přežití bylo lepší z té vlády odejít?

Především důchodová reforma je téma, které je přesně o tom, že pokud dokážeme najít kompromis, a my jsme přesvědčeni, že jsme schopni najít kompromis...

A.cz: I třeba s opozicí?

Promiňte, to jsou dvě témata. Já jsem přesvědčen o tom, že tak, jak jsme se v létě bavili o tom, že Bezděkova komise je určitým východiskem, které ale vyžaduje určitou sociální citlivost, tak ta diskuse nabízela možnost dospět ke kompromisu. Pokud ten kompromis dokážeme my tři koaliční strany najít, jsem přesvědčen, že naši voliči to ocení.

A.cz: Takže chcete hrát toho „policajta" nad ODS a TOP 09, aby ty reformy byly sociálně měkčí?

Jsou někdy momenty, kdy premiér Nečas je ještě o něco levicově od Věcí veřejných. Jsou chvíle, kdy TOP 09 s panem ministrem Hegerem je taktéž velmi sociálně citlivá. Takže jestli pan ministr Kalousek říkal o Věcech veřejných, že jsou švédským stolem, mně ta jednání o daňové nebo sociální reformě už při vzniku vlády přišlo, že ten švédský stůl velmi splývá mezi všemi politickými stranami.

A.cz: Na závěr jedna osobní otázka: vadí vám, že jste jako ministr dopravy přišel o řidičský průkaz?

V Blesku jsem četl: Bárta není potrestán, protože má řidiče. Na to říkám: já mám řidiče a jsem na to zvyklý od svých nějakých 27, 28 let. Ale řidičský průkaz jsem si pořídil před dvěma lety pro radost. A samozřejmě mě lidsky bolí, že nyní půl roku ten řidičský průkaz mít nebudu. Ale nepovažuji to za úplně fér. Ale až si to odpykám, chci tento nesmysl v zákoně odstranit. Chci revidovat ten bodový systém. Já mám odebrán řidičský průkaz za to, že mi upadla značka. A stejnou sankci dostává člověk, který řídil pod vlivem alkoholu.


 

Právě se děje

Další zprávy