Bárta povolil železniční stavby a plánuje superkoncepci

ČTK ČTK
14. 9. 2010 16:45
Až na čtyři výjimky se může stavět i na silnicích
Po dvou měsících se může zase začít stavět
Po dvou měsících se může zase začít stavět | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Železniční stavby mohou opět pokračovat. Ministr dopravy Vít Bárta s platností od úterního rána uvolnil zákaz stavění na základě slev, které nabídly stavební firmy.

Všechny stavby na železnici se zastavily, či byly v režimu zastavení od začátku srpna. Stavbu koridoru Rokycany - Zbiroh uvolnil ministr už v pátek.

"Po dvou měsících můžeme oznámit, že stavíme o pět procent levněji. Není to samozřejmě konec naší snahy," uvedl Bárta.

Podle šéfa Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka ministr zákaz uvolnil právě včas, aby se stihly dodržet smluvní termíny a nebylo ohroženo čerpání evropských peněz.

Čytři výjimky na silnicích

Stavět se může i na silnicích, kde jsou ovšem čtyři výjimky. Podle Bárty letos už nejsou peníze na pokračování výstavby obchvatu České Lípy, silnice mezi Opavou a Ostravou a dvou přivaděčů k dálnici D47.

Celkové úspory na aktuálních stavbách jsou 6,3 miliardy korun, což je 5,6 procenta celkových nákladů. Stavební firmy nabídly na letošek a další léta slevy ve výši 3,5 miliardy korun, změnou projektů na straně Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty se ušetří asi 2,8 miliardy.

Podle ministra jednání s firmami pokročilo dále na železnici, kde už jsou uzavřené všechny smluvní dodatky i rozvolnění splátkového kalendáře. Stát tak letos už ze svých zdrojů nezaplatí nic, faktury bude splácet až od února.

U silničních staveb jsou prý slevy dohodnuté prostřednictvím e-mailu a je třeba je ještě zakotvit ve smlouvách.

Pokerová hra

Bárta také uvolnil proplácení starších faktur, na kterých zadržoval firmám více než miliardu korun. Přednost přitom mají firmy, které se už smluvně zavázaly ke slevám. "Dva měsíce jsem byl teď tvrdým obchodníkem a to, co někomu možná přišlo chaotické, byly nezbytné kroky," uvedl Bárta, který svůj postup přirovnal ke hře v poker.

Ministr dopravy nyní pracuje na tzv. "dopravní superkoncepci", jejíž součástí má být seznam projektů určených k realizaci v dalších letech. Podle ministra budou mít přednost obchvaty před novými silničními tahy.

"Nyní je diskuse o tom, kolik stát dá v tomto volebním období na dopravní infrastruktury," uvedl Bárta. I po spuštění zamýšlených projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) v celkové hodnotě 130 miliard korun prý bude Státnímu fondu dopravní infrastruktury chybět 15 miliard korun každý rok.

 

Právě se děje

Další zprávy