Policie zadržela kvůli Studénce experty stavební firmy

Petra Sasínová, Martina Machová
14. 8. 2008 17:03
Čekají, zda budou za vlakové neštěstí obviněni
Trosky soupravy EuroCity z Krakova do Prahy zatarasily mezinárodní vlakový koridor u Studénky na dva dny. Při neštěstí zahynulo sedm lidí
Trosky soupravy EuroCity z Krakova do Prahy zatarasily mezinárodní vlakový koridor u Studénky na dva dny. Při neštěstí zahynulo sedm lidí | Foto: Petr Sznapka

Nový Jičín - Policisté ze speciálního týmu Comenius, kteří vyšetřují vlakové neštěstí ve Studénce, zadrželi první dva podezřelé.

"V souvislosti s nehodou zadržela ve středu večer policie dva muže," uvedla mluvčí policistů v Novém Jičíně, Miroslava Šálková - Michálková.

Jakékoliv další informace odmítla sdělit, protože dozorující státní zástupce Aleš Kopal to zatím vyšetřovatelům zakázal.

Při vlakovém neštěstí najel v pátek 8. srpna mezinárodní rychlík ve Studénce u Ostravy do trosek padajícího mostu. Při nehodě zahynulo sedm cestujících a desítky dalších lidí utrpěly zranění.

Podle zjištění Aktuálně.cz jsou zadrženými zaměstnanci ostravské pobočky stavební společnosti Bögl a Krýsl. Firma zajišťovala nasouvání ocelové konstrukce mostu.

Přečtěte si: Online s šéfem záchranných prací: Vlak je nejbezpečnější. I po Studénce

Jedním ze zadržených mužů je přípravář zasouvání mostu a druhým vedoucí projektu. "Jakmile policie oba muže obviní, uspořádáme tiskovou konferenci, na které budeme veřejnost informovat podrobněji," řekla policejní mluvčí.

Kdo je kdo?
Autor fotografie: Petr Sznapka

Firma zadržení svých dvou lidí potvrdila, vedoucí její ostravské pobočky Miroslav Kovalík ovšem uvedl, že ho tato zpráva zaskočila.

"Jsem tím velmi překvapen," prohlásil Miroslav Kovalík. "Jsou to velmi zkušení experti, mnoho let pracují v oboru."

Utajené vyšetřování

Policisté až dosud o vyšetřování nezveřejňovali téměř žádné informace. Pouze v úterý šéf vyšetřovacího týmu v České televizi řekl, že velmi pravděpodobnou příčinou, která pád rozestavěného mostu způsobila, byl špatný postup stavbařů.

Ti podle vyšetřovatele nepoužili dostatečné množství podpěrných konstrukcí, které měly most držet.

Zatímco jeden směr vyšetřování by měl odhalit viníky pádu mostu, druhý má odpovědět na otázku, jak je možné, že v místě tak nebezpečné stavby projížděly vlaky bez zpomalení, tedy i rychlostí 140 kilometrů v hodině.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte speciál:
Sedm obětí vlaku smrti. K odpovědnosti se nikdo nemá

Policejní skupina Comenius, která se od pátku pátráním po vinících neštěstí zabývá, nese stejné pojmenování, jako rychlík EuroCity z Krakova do Prahy, v jehož troskách ve Studénce umírali lidé.

Na zakázku Moravskoslezského kraje stavěly nový silniční most přes mezinárodní vlakový koridor Dopravní stavby Ostrava. Firma Bögl a Krýsl, jejíž dva lidé byli zatčeni, pracovala na stavbě právě v době neštěstí a měla nasouvat ocelovou konstrukci mostu.

Krátce poté, kdy policie uvolnila informaci o zadržení dvou podezřelých, se k případu na tiskové konferenci vyjádřil hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.

Uvedl, že hejtmanství zvažuje odstoupení od smlouvy s firmou Ostravské dopravní stavby. "Definitivní rozhodnutí ještě nepadlo, ale osobně bych byl nejraději, kdyby kraj kontrakt s touto firmou na most ve Studénce zrušil," prohlásil hejtman.

 

Právě se děje

Další zprávy