reklama
 
 

Šéf krizového týmu ČD: Vlak je i dnes nejbezpečnější

14. 8. 2008 15:30
Hostem Aktuálně.cz je manažer ČD Jan Paroubek

Praha - Tři dny koordinoval záchranné a odklízecí práce po jedné z nejtragičtějších nehod vlaku v Česku. Dnes online odpovídal na dotazy čtenářů Aktuálně.cz.

Ředitel odboru kolejových vozidel Českých drah Jan Paroubek se stal na první dny krizovým manažerem, který dohlížel na postup záchranářů i lidí, kteří začali s úklidem a zprovozněním hlavní trati mezi Ostravou a Prahou.

Byl v akci téměř čtyřiadvacet hodin denně, organizoval sto dvacet lidí, spal jen minuty. A to přímo v havarovaných vagonech na trati.

Nehodu, která po sobě zanechala 7 mrtvých a 70 zraněných, vyšetřuje policie. Jedná se o odškodném, provoz na trati stále ještě není zcela obnoven. Policie už zadržela dva podezřelé. Jde o zaměstnance firmy, která opravu mostu nad tratí prováděla.

Čtěte více: Policie zadržela stavební experty

Pravidla se zřejmě zpřísní

Rozsah havárie podle Paroubka překvapil i odborníky zvyklé na ledacos.

Srážka mnohasettunové soupravy s masou železa a betonu v devadesátikilometrové rychlosti napáchala nepředstavitelné škody. "Lidé, kteří přijeli přímo na místo nehody říkali, že porovnání situace na místě, zblízka, se vůbec nedá srovnávat s obrázky v novinách nebo v televizi," popisoval Paroubek.

"Nikdy bych nevěřil, že uvidím lokomotivu ležet na části vozu," dodal.

Bezpečnostní opatření na železnici se podle něj po nehodě v zásadě měnit nebudou. Požadavky na konstrukci a odolnost vlaků a lokomotiv se totiž zpřísňují průběžně.

Lze ale očekávat legislativní změnu a zpřísnění podmínek pro stavby. "Opakování takové situace ale osobně neočekávám. Takové nehody bývají souhrou mnoha nešťastných náhod, žádná nehoda není úplně stejná. Každá může být jen poučením pro budoucnost," řekl Paroubek.

Celý online rozhovor čtěte zde:

Odpovězeno: 14. 08. | 13:19Autor: VáclavP

Otázka: Dobrý den, bylo neštěstí ve Stdénce nejhorší v dějinách ČR? Díky

Jan Paroubek: Dobrý den všem. Pokusím se zde odpovědět na některé vaše dotazy, které se týkají nehody ve Studénce a následných prací, které vedly k odstranění následků nehody a opětovnému zprovoznění tratě.

Toto neštěstí nebylo největším železničním neštěstím v české historii. Tím byla nehoda u Stéblové v roce 1961, kde zemřelo přes 100 lidí.

Odpovězeno: 14. 08. | 13:27Autor: Pavel

Otázka: Dobrý den, předem bych Vám a Vašemu týmu chtěl poděkovat za záchranu mnoha životů. Mám dvě otázky. Jak na psychiku jednotlivých záchranářů zapůsobila tato nehoda u Studénky? Lidé (občané), co přiběhali na pomoc, prý při konfrontaci se smrtí na tom byli špatně. A jak celou záchranou akci hodnotíte?

Jan Paroubek: Děkuji za tento dotaz. Psychika je velice individuální záležitost, každý vnímá takovou situaci trochu jinak. Ale podle mého hodnocení převládal pragmatický pohled na věc. Vše směřovalo k záchraně zraněných, vyproštění obětí a následnému odklizení trosek, ale při tom všem nepadlo téměř slovo navíc. Všichni si uvědomovali závažnost situace, ale zároveň nemožnost vrátit to zpět. Všichni se soustředili jen na to, co je potřeba udělat.
Celou akci hodnotím velice kladně. Všechny složky, které se zásahu zúčatnily odvedly skvělou profesionální práci. Zaměřili jsme se při odstraňování následků nehody hlavně na dvě věci: Tuto důležitou trať zprůjezdnit co nejdříve, ale zároveň nepoškodit během zásahu infrastrukturu ještě víc, protože by se to následně projevilo na délce opravy celého místa nehody a samozřejmě i na celkových nákladech. Jsem rád, že se nám podařilo oba tyto cíle splnit.

Odpovězeno: 14. 08. | 13:30Autor: Michal

Otázka: Dobrý den, policie podle nejnovějších informací zadržela už dva podezřelé. Myslíte si, že se podaří najít a potrestat skutečné viníky? Nebo si spíše myslíte, že to odnese někdo nižší.

Jan Paroubek: Tohle nedokážu odhadnout. Samozřejmě věřím, že Policie ČR najde hlavní viníky. Policie k vyšetřování přistoupila velice zodpovědně, na místě nehody jsem sledoval práci vyšetřovacích týmů a České dráhy budou na vyšetřování maximálně spolupracovat, protože je to samozřejmě i v jejich zájmu. Doufám, že se podaří skutečného viníka najít a potrestat. Život obětem to ale už bohužel nevrátí...

Odpovězeno: 14. 08. | 13:33Autor: Ladýd

Otázka: Když odškodňujete oběti, znamená to, že přiznáváte svůj podíl viny?

Jan Paroubek: To v žádném případě ne. Nevidím na nehodě opravdu žádný podíl viny ČD, naopak jednáním strojvedoucího se podařilo následky maximálně zmírnit. Ale jako podnik cítíme odpovědnost za lidi, které přepravujeme. Jeli vlakem ČD, dostanou odškodnění od nás. Už nás kontaktovalo ve věci odškodnění více než 80 osob.

Odpovězeno: 14. 08. | 13:35Autor: Holka modrooká

Otázka: Slíbili jste vyplácet 240 tisíc korun jako odškodné rodinám obětí. Kde jste vzali tuto částku? Proč 240 tisíc? To je podle vás cena lidského života?

Jan Paroubek: Tato částka vyplývá ze zákona a je určena každému z pozůstalých (např. manželka a dvě děti oběti = 3x 240 tis.). Jde o jednorázové odškodnění. A můj soukromý názor...... Jak chcete ocenit lidský život? Nikdy bych si netroufnul hodnotit cenu lidského života.

Odpovězeno: 14. 08. | 13:41Autor: Floutek

Otázka: Můžou dráhy udělat něco, aby se podobná situace neopakovala?

Jan Paroubek: Lze očekávat změnu v legislativě ze strany státních orgánů. Dojde zřejmě ke zpřísnění podmínek takových staveb. Zpracovává se analýza pro Ministerstvo dopravy a pro Vládu ČR, která se tím bude zabývat 20.8. na svém zasedání. Opakování takové situace ale osobně neočekávám. Takové nehody bývají souhrou mnoha nešťastných náhod, žádná nehoda není úplně stejná. Každá může být jen poučením pro budoucnost. Eliminace jakéhokoli vstupního faktoru při takové nehodě pak výrazně snižuje riziko, že by mohla vzniknout znovu.

Odpovězeno: 14. 08. | 13:41Autor: obcan

Otázka: Velky dik Vam a vsem, kteri pomahali a zachranovali a nasazovali sve zdravi za lajdactvi druhych, tech zbabelcu, kteri se ani k zodpovednosti nedokazi postavit celem. Jeste jednou dekuji a preji Vam pevne zdravi.

Jan Paroubek: Moc děkujeme, všichni, kdo na tom pracovali si to zaslouží. I já jim děkuji.

Odpovězeno: 14. 08. | 13:44Autor: josef charvat

Otázka: ve vlaku mi umrela pritelkyne.byla to sesta identifikovana obet.uz nikdy v zivote nebudu stastnj po teto udalosti.mel jsem ji moc rad a byla to nejlepsi holka kterou jsem potkal.zili jsme spolu a prozivali krasny chvilky.nikdy nezapomenu na ni.cekal jsem v olomouci na ni ale marne

Jan Paroubek: Přijměte prosím mou upřímnou soustrast. Nikdo, kdo neztratil někoho blízkého zřejmě není schopen zcela pochopit, co zažíváte. Stejně tak ani já. Moc mě to mrzí....

Odpovězeno: 14. 08. | 13:53Autor: Simka

Otázka: Jak je možné, že v úseku neměly vlaky nařízenou sníženou rychlost? Z logiky věci - větší rychlost, větší otřesy, větší riziko. Projíždělo se přeci staveništěm. Auta tudy mohla jezdit je 30km/hod. Vysvětlíte mi to??? A neříkejte, že to posuzuje někdo jiný, ve vašem zájmu je bezpečnost cestujících.

Jan Paroubek: Mnohokrát diskutované téma..... Je to dotaz spíš na SŽDC, ale co vím, tak o výluku nebo omezení měla požádat stavební firma. Stejně tak vím, že SŽDC měla na stavbě dozor při pracech a ten v případě potřeby po dohodě s výpravčím omezoval provoz. V daný den nebyly hlášeny na stavbě žádné práce, nemělo se nic dělat. Obecně tahle otázka spadá spíš k příčinám nehody, já měl na starosti až odstranění těch následků. Ale svůj pohled na věc ještě připojím.
Přirovnávám jízdu vlaku pro zjednodušení k jízdě autem (to si představí snadno skoro každý). Vás, jako řidiče se také nikdo neptá, jakou omezující značku máte kam umístit. Kde bude 30, kde 50. Prostě jezdíte po silnici a řídíte se pravidly vycházejícími ze zákona. Na kolejích je to podobné. ČD jsou nyní jen jedním z dopravců a řídí se jistými pravidly. Rychlost a jiná omezení netvoří a neurčují ČD. Jezdí prostě také podle "značek", které tam umístil správce infrastruktury.

Odpovězeno: 14. 08. | 13:59Autor: fanda

Otázka: Dobrý den! Odrazí se tato nehoda nějak v požadavcích na konstrukci nových lokomotiv a vagónů? Jak?

Jan Paroubek: Neodrazí. Zní to divně, ale bezpečnost na železnici je velice ostře sledována dlouhodobě a neustále zpřísňována. Podle připravovaných TSI (technických specifikací interoperabilty), platí pro podélnou pevnost vozidel EN 12 663 a pro nárazovou odolnost skříně vozidla platí EN 15 227, kde jsou nově stanoveny velice přísné podmínky pro pevnost železničních vozidel. Tato norma platí již od 1.7.2008 v celé Evropě.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:00Autor: Braník

Otázka: A pak že 8.8.2008 je šťastnej datum...

Jan Paroubek: Obecně na pověry nevěřím, takže to byl až do 10.30 den jako každý jiný.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:02Autor: Bláhová S.

Otázka: Co přesně se stalo? Spadl moc na projíždějící vlak, či vlak narazil do spadlé konstrukce mostu. Děkuji za odpověď.

Jan Paroubek: Spadl před vlak. Bohužel několik vteřin před projíždějící vlak. Na druhou stranu štěstí, že nespadl přímo na něj.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:03Autor: Miki

Otázka: Jak bylo možné, že v podobném úseku, kde probíhají opravy neměli vlaky omezení rychlosti?Dle tohoto by měla největší vina ležet na bedrech Českých drah.

Jan Paroubek: Na tohle už se odpovídalo. ČD v tomhle jsou opravdu bez viny.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:06Autor: Petr Franc

Otázka: Proč ĆD neomezily při průjezdu vlaků staveništěm rychlost?
Doufám, že nebudete lhát jako váš mluvčí krátce po nehodě, že jste o chystaných stavebních činostech v blízkosti trati nebybli informováni.

Jan Paroubek: To samé. ČD neomezují rychlost, nemají ve své správě infrastrukturu, neřídí činnosti a omezení na infrastruktuře. To musí udělat správce infrastruktury na základě žádosti stavebníka.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:07Autor: právník

Otázka: Po kom chtějí dráhy vymáhat peníze za odškodnění? Po vinících, kteří budou odsouzeni?

Jan Paroubek: Na viníkovi po uzavření vyšetřování Policií ČR.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:08Autor: Pan X

Otázka: Dobrý den, média se věnují tomu, že stavební práce nebyly nahlášeny, ale rozcházejí se v tom, komu vlastně měly být hlášeny. Měla to být SŽDC, ČD, Drážní úřad či někdo jiný?

Jan Paroubek: Pardon, ale na stavební práce, omezení rychlosti už bylo řečeno hodně.....

Odpovězeno: 14. 08. | 14:09Autor: Lucka

Otázka: Na snímcích vypadal havarovaný vlak jako rozházené krabice, vagony jako plechovky. Zajímalo by mě, jestli se nějak uvažuje o zvýšení bezpečnosti vlaků /vagonů/ po jejich technické stránce. Např. automobilky neustále vylepšují bezpečnostní prvky v autech (pásy, airbagy, výztuhy karoserie). A vlaky?

Jan Paroubek: Už bylo zodpovězeno výše. Bezpečnost se neustále zvyšuje, konstrukční podmínky se neustále zpřísňují.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:10Autor: jaja

Otázka: Zdravím,
v jedné reportáži se hovořilo o tom, že z místa nehody ujeli "zřejmě" dělníci, jak bude s nimi naloženo? Bylo zmíněno také, že ze stavby odpadálavali i jiné věci něž jen "most", řešil to někdy někdo?

Jan Paroubek: Tohle je dotaz spíš na Policii ČR

Odpovězeno: 14. 08. | 14:14Autor: důchodkyně z Prahy

Otázka: Děsím se toho, že opět nebude nikdo potrestá. Proč nebyla nařízena snížená rychlost, když vlak projížděl staveništěm? Vůbec nechápu, jak se může nad tratí tak lajdácky pracovat. 240.000 korun, to je pro živitele rodiny mzda tak za dva roky, počítám-li dobře. A dál co? Jet tam Pendolino....

Jan Paroubek: Na většinu jsem již odpovídal, ale pozastavím se na Pendolinem. Samozřejmě jsme rádi, že tam zrovna nebylo Pendolino. Byla by to velká ztráta. Ale zničená lokomotiva a vozy jsou pro nás také dost citelná škoda. Lokomotiva řady 151 byla jednou ze 13ti, které mají ČD pro provoz rychlostí 160 km/h na trati Praha - Ostrava. 3 vozy jsou zničené úplně, čtvrtý je velmi poškozen a v tuto chvíli si ještě nejsme jisti, že půjde opravit. Stejně tak ještě nevíme přesný rozsah poškození zbylých vozů.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:33Autor: Bubu

Otázka: Co je při takhle velké vlakové nehody nejtěžší? Nerozumím, proč, když se na dálnici srazí pět kamionů, to víceméně během hodin odklidí, ale tady to trvalo čtyři dny. Děkuju.

Jan Paroubek: Rozdíl je ve spoustě věcí. Vlak EC 108 vážil 539 tun (=539 000 kg). Sama lokomotiva váží 84 tun. Nárazová rychlost byla 90 km/h a spadlá mostní konstrukce podle informací vážila 169t (nová ocelová konstrukce), 330t (beton) a 165 t (starší mostní konstrukce). Tohle se nedá přirovnat k ničemu z jiného "běžného" života a obecně se v tomhle nedá srovnávat železnice s automobily. Jsou to obrovské hmoty, obrovská pohybová energie, která se ve velice krátké době změní na nulu. A ta energie se zmaří takovým způsobem, který jste měli možnost vidět. Lidé, kteří přijeli přímo na místo nehody říkali, že porovnání situace na místě, zblízka, se vůbec nedá srovnávat s obrázky v novinách nebo v televizi.
Hlavním problémem je, že nevíte kde přesně má vozidlo pošozenou konstrukci, jak ho zvednout, aby se ve vzduchu nerozlomilo a nezpůsobilo další škody nebo ještě hůř zranění. Některá poškození vidíte na první pohled, jiná se projevují až při pracech. Pracovníci z nehodových prostředků ČD právě konstrukce vozidel dobře znají, zkoumají trosky a pak navrhují vhodný postup prací. Odstranění následků netrvalo 4 dny. V pátek večer jsme mohli odstranit jen vozidla, která nebyl v přímém kontaktu s mostní konstrukcí. To jsme udělali a připravili si techniku na další pokračování. Jakmile nám Policie ČR kompletně dovolila s pracemi pokračovat (v sobotu ve 13 hodin), tak ještě dříve než za 12 hodin (v neděli v 0.05) se po trati opět jezdilo. Sice po jedné koleji, ale jezdilo. A po 24 hodinách byla vozidla kompletně odstraněna a místo bylo předáno SŽDC k opravě kolejí a trakčního vedení. Z mého pohledu to byl perfektní výkon všech, kteří se na tom podíleli.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:34Autor: Siin

Otázka: Dobrý den, mohla bych se zeptat,jak je možné, že vlaky touto trasou projížděly bez omezení, v plné rychlosti i přes probíhající rekonstrukci?Děkuji za odpověď a přeji Vám, ať je tento smutný zážitek Váš poslední.

Jan Paroubek: Rychlost už byla probírána několikrát.
Jinak děkuji. Byl to můj první takový zážitek a také doufám, že poslední. Věřím tomu, protože stále považuji železniční dopravu za nejbezpečnější.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:36Autor: Nekdo

Otázka: Je to fakt ošklivé co se stalo bydlim ve Studénce a jsem nesmrtelně ráda že nejezdim vlakem.ANI VE snu by mě nenapadlo že by se tohle mohlo stat.Nejvíce mi je líto tech lidi co se staly obětí. Škoda že se snad nikdy nedozvím jak to doopravdy bylo každy to řiká jinak!!

Jan Paroubek: Mě by také ani ve snu nenapadlo, že se něco takového může stát. Jenže v životě bývá leccos jinak...... A moc si přeji dozvědět se, co se opravdu stalo, jaká byla skutečná příčina neštěstí.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:39Autor: Marek (Liberec)

Otázka: Přeji pěkný den,shodou okolností jsme den předem večer jeli do Č.Těšína přes Studénku.Ráno jsme byli s ženou docela v šoku co se stalo.Klidně to za jiných podmínek mohlo spadnout i dřív a na jiný vlak.Bylo možností zaměstnanců ČD si všimnout prací na mostě předem na tak (i jimy)frekventované trati?

Jan Paroubek: Ano. Mohlo to spadnout dřív, později, vůbec,.... Mnoho kdyby, ale na "kdyby" se nehraje. A zaměstnanci ČD neví, kdo a co na mostě či jiné stavbě dělá. Často vidíte, že se někde pracuje, ale nemusíte z toho vůbec cítit potencionální nebezpečí.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:41Autor: Smutný

Otázka: Dobrý den, nebylo možné snížit v daném úseku rychlost vlaků po celou dobu manipulace s mostem, tedy od dubna t.r.? Podle mne je dost naivní spoléhat se na to, že stavební firma vždy zajistí, že dělníci nebudou manipulovat s mostem, že vždy zajistí, aby na trať nic nepadalo a podobně.

Jan Paroubek: Opět otázka omezení rychlosti. Tu míru rizika měla vyhodnotit stavební firma. Podle mě by měla být stavba a její bezpečnost zcela zajištěna. Omezení rychlosti např. neřeší riziko pádu konstrukce přímo na vlak.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:46Autor: Lojzek

Otázka: Vám se to odpovídá....Kdy naposled jste jel vlakem?V ČR minimálně jedna srážka týdně s vozidlem a teď tohle. Lepší sedět za šoférém, za prachy těch co musí doufat,že přežijí cestu vlakem.

Jan Paroubek: Mě se to moc dobře neodpovídá..... Jel jsem shodou okolností naposled vlakem jeden den před nehodou a ještě k tomu na stanovišti lokomotivy a dokonce na steném typu (řada 151). Obecně jezdím vlakem velice často, používám ho jak k soukromým, tak služebním cestám. A už jsem jel vlakem i po této nehodě a rozhodně s tím nepřestanu.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:52Autor: hela

Otázka: Když se stane taková nehoda rozsáhlých následků, oceníte, když vám lidé nabídnou pomoc nebo by bylo lepší, kdyby tam nepřekáželi a nechali práci profesionálům?

Jan Paroubek: Nabídky na pomoc přicházely. Hlavně od Moravskoslezského kraje, kde jsme měli přislíbenu všestrannou pomoc. Jenže tohle je velice specifická věc, na kterou jsou vybaveny České dráhy dobře. Kromě nehodových prostředků ČD, byly na místě ještě jednotky HZS SŽDC a specializované složky SŽDC na údržbu a opravy kolejí a trakčního vedení. Nakonec jsme využili jen nabídky pomoci Armády ČR, kterou jsme požádali o nasazení jednoho vyprošťovacího tanku, který doplnil tank HZS SŽDC. Policie ČR nám zajišťovala klid na práci.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:55Autor: Kamil Řezánek

Otázka: Dobrý den, byla nějaká souvislost u obětí např. jedno osudné kupé, jedna část vlaku nebo to bylo náhodné? Je to hrozná tragédie a ošklivá souhra náhod vedoucí k nehodě.

Jan Paroubek: Je to náhodné. Nikdy se nedá odhadnout, kde se konstrukce zlomí, zdeformuje, kde bude to kritické místo. Nikdy bych nevěřil, že uvidím lokomotivu ležet na části vozu, tohle se nedá říct dopředu. Vidíte zcela deformovanou část a hned vedle místo, které je nedotčené.

Odpovězeno: 14. 08. | 14:57Autor: Vojta

Otázka: Dobrý den, zanechá v mysli záchranáře taková zkušenost velké šrámy? Jak se s tragédií vyrovnávají záchranáři a oběti?

Jan Paroubek: Jak už jsem psal. Je to velice individuální. Každý se s tím musí vyrovnat sám. Podle sebe mohu říct, že jsme se nejdřív soustředili na práci. Celý rozsah katastrofy na mě dolehl až později.

autor: Martina Macková | 14. 8. 2008 15:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama