Policie viní z ohýbání zakázek i uznávaného vědce, který testuje vlaky. Železničáři se ho zastávají

Petr Koděra Petr Koděra
30. 3. 2016 20:14
Policie viní generálního ředitele státního Výzkumného ústavu železničního Antonína Blažka i samotnou firmu z korupce. Blažek, který radí ministru dopravy a je mezinárodně renomovaným expertem na zkoušky kolejových vozidel, však tvrdí, že zákon neporušil. "Dlouho pracuju pro blaho české železnice. Proto nechápu, proč bych jí teď měl škodit," říká Blažek.
Antonín Blažek, ještě jako náměstek Českých drah.
Antonín Blažek, ještě jako náměstek Českých drah. | Foto: Zuzana Hronová

Praha - Expert na testování vlaků Antonín Blažek má za sebou jeden z nejhorších týdnů svého života. Generálního ředitele státní akciovky Výzkumný ústav železniční zatkla minulé úterý brzy ráno policie, sebrala mu mobil a pak jej obvinila z korupce při zadávání milionových státních zakázek na projekty a stavby na českých kolejích.

Stíhání se nevyhnul ani jeho kolega z představenstva Petr Kaván, a dokonce ani celá Blažkem řízená firma, která je dceřinou společností Českých drah. Přesto Blažek tvrdí, že nic protizákonného neprovedl. "Je to pro mě velmi nepříjemná situace. Odmítám, že bych se dopustil korupce. Věřím, že se vše vysvětlí a s kolegou se očistíme," řekl Blažek Aktuálně.cz ve vůbec prvním veřejném vyjádření od chvíle, kdy ho detektivové začali stíhat.

Z čeho přesně ho policie viní, odmítl sdělit. "Podepsal jsem mlčenlivost, nechci mařit vyšetřování," podotkl Blažek.

Z několika kusých informací, které uvolnil státní zástupce Ondřej Trčka, se dá zatím složit jen spekulativní skládanka. Jednou z možných verzí je, že se Blažkem řízený ústav podílel na manipulaci s osmnáctimilionovou zakázkou na studii o vysokorychlostních tratích. Státní ústav sice tendr nevyhrál, mohl se ale podle zákulisních dohod zúčastnit jen naoko, aby zvítězila jiná firma. „Nezlobte se, ale tohle nebudu komentovat,“ zopakoval Blažek.

Právě jeho obvinění v rozsáhlé kauze se šesti stíhanými lidmi a třemi firmami překvapilo železničáře, kteří se Blažka začali zastávat. Je pro ně těžko uvěřitelné, že se Blažek zapletl do korupce. Šéf výzkumného ústavu, který se zabývá zejména vývojem a testováním kolejových vozidel, má pověst nejen jednoho z největších odborníků, ale především člověka s vysokým morálním kreditem.

"Že byl obviněn, nic neznamená. K soudu je ještě daleko. Navíc u nás je mnoho obviněných, kteří k soudu ani nedojdou nebo jsou zproštěni viny," řekl šéf železničních odborářů Jaroslav Pejša.

Za Blažka i jeho obviněného kolegu Kavána se postavily i mateřské České dráhy. Oba manažery nechaly ve funkcích. Stačilo jim úterní osobní vysvětlení a ujištění, že nic nespáchali.

Blažek na železnici pracuje osmadvacet let a je uznávaným expertem na zkoušky lokomotiv a vagonů. Spolupracuje i se zahraničními odborníky na několika mezinárodních projektech. "Dlouho pracuju pro blaho české železnice. Proto nechápu, proč bych jí teď měl škodit," brání se Blažek, který už několik let sedí i ve sboru vědců, kteří radí ministrům dopravy.

Napsal desítky odborných publikací a přednášel v mnoha zemích světa. Šéfem Výzkumného ústavu železničního se stal na podzim 2005. Na čtyři roky si pak "odskočil" do vedení Českých drah, kde dělal tehdejšímu generálnímu řediteli Petru Žaludovi náměstka pro osobní dopravu. Koncem roku 2012 se ale na vlastní žádost vrátil zpět k výzkumu. "Nic za tím nehledejte, bylo to dohodnuté dopředu," odmítá verzi, že by se ho dráhy záměrně zbavily proto, že se až příliš zajímal o náklady na opravy vagonů.

Teď se Blažek zapletl do kauzy, v níž protikorupční policie stíhá kromě něj a kolegy Kavána další čtyři lidi - podle všeho ze soukromých firem, které mají co do činění se železničními zakázkami. Známý je ale zatím jen jeden z nich: obchodní ředitel projektantské firmy Sudop Praha Petr Lapáček, který jako jediný skončil ve vazbě kvůli obavě z ovlivňování svědků.

Policie spustila zatýkání minulé úterý a prohledala desítky státních i privátních kanceláří. Detektivové tvrdí, že se případ týká loňských zakázek, které vypisovala státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Nikdo z jejích zaměstnanců nebo manažerů dosud nebyl obviněn. Zda k tomu ještě může dojít dodatečně, není jasné. Státní zástupce Ondřej Trčka, který na vyšetřování dohlíží, odmítl poskytovat nad rámec tiskové zprávy další informace.

 

Právě se děje

Další zprávy