reklama
 
 

Randák o kauze Fajád: Stropnický se zachoval správně, nekomentovat zřejmé je politická chyba

Aktualizováno 5. 2. 2016 10:31
Foto: Jan Gazdík
Letadlo s pěti unesenými Čechy ve čtvrtek přistálo na kbelském letišti. Z vazby byl zároveň propuštěn Libanonec Alí Fajád, jehož vydání požadují Spojené státy, které ho podezřívají z terorismu a obchodu se zbraněmi. Bývalý ředitel civilní rozvědky Karel Randák se v rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz zastal ministra obrany Martina Stropnického. „Myslím, že v dané situaci se naopak ministr Stropnický jako jediný z politiků vyjádřil správně," vysvětlil bývalý šéf rozvědky.

Praha - Letadlo s pěti unesenými Čechy ve čtvrtek přistálo na kbelském letišti. Z vazby byl zároveň propuštěn Libanonec Alí Fajád, jehož vydání požadovaly Spojené státy kvůli podezření z obchodu se zbraněmi a napojení na teroristické sítě.

Bývalý ředitel civilní rozvědky Karel Randák se v rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz zastal ministra obrany Martina Stropnického. Ten prozradil, že propuštění unesených Čechů a osvobození Fajáda, který je pracovník libanonské rozvědky, spolu souvisí.

„Myslím, že v dané situaci se naopak ministr Stropnický jako jediný z politiků vyjádřil správně," vysvětlil bývalý šéf rozvědky. Podle něj se také už všechno podstatné, co se týká celé této kauzy, objevilo v médiích.

Randák si také myslí, že existuje dohoda mezi Spojenými státy a Českou republikou ohledně vydání Alího Fajáda.

„Obtížně si představuji situaci, že česká strana tu americkou úplně vynechala. Možné je ale vše, alespoň u nás,“ napsal Randák, který očekává, že z dlouhodobého hlediska tato situace žádné zhoršení vztahů se západním spojencem nepřinese. „Alespoň ne na politickém poli. Jiná otázka jsou vztahy mezi bezpečnostními složkami,“ odpověděl.

Všechny odpovědi na otázky si můžete přečíst pod článkem.

Jaké bylo pozadí kauzy Fajád a co bude dál?

Karel Randák bude odpovídat od 09:30

? Dan - 5. 2. 2016 9:43 Dobrý den pane Randáku,
chtěl jsem se Vás zeptat na na následující dotaz.
Myslíte si, že bylo moudré od ministra obrany přiznat do médií mýměnu Fajáda za za české občany. Nebylo by výhodnější celou situaci pouze nekomentovat ? Myslíte si, že tímto krokem ministra obrany vznikne nebezpečný precedens ? Děkuji za Vaši odpověď.

Karel Randák Karel Randák: Dnes již novináři dokázali vyhledat téměř všechny podrobnosti. Nekomentovat dávno zřejmé je politická chyba.

? Dalibor Čech - 5. 2. 2016 9:40 Není pro tak malou zem jako je ta naše trochu luxus dvě zpravodajské služby? Pominu-li aparát, nedocházelo by potom k nezdravé soutěži a parlamentní kontrola by byla, selským rozumem vzato, také snazší...

Karel Randák Karel Randák: Služby máme dokonče tři. Komunikace mezi nimi je problém lidí uvnitř těchto služeb a ne systému.

? Radim Kadlec - 5. 2. 2016 9:39 Dobrý den,
když se na postup ministra Pelikána kouknete selským laickým pohledem, myslíte si, že je to normální takto postupovat, má on na tom nějaký jiný zájem, než se se parta amatérských novinářů dostane na svobodu? Je to ministr, ale má být zodpovědný a nedělat zbrklá rozhodnutí.

Karel Randák Karel Randák: Ministra lituji. Pokouší se obhájit své rozhodnutí v situaci, do které byl dotlačen a kterou nezavinil. Z tohoto pohledu si vede dost dobře.

? Kříž - 5. 2. 2016 9:39 Kdo je ze zákona odpovědný za koordinaci činnosti Vojenského zpravodajství, BIS a ÚZSI? Jsou to ředitelé těchto služeb? Jak je vidět, nejsou schopni nebo ochotni takovou věc zajistit.

Karel Randák Karel Randák: Nelze jednoznačně odpovědět. Neexistuje žádná oficiální koordinace.

? Tomáš - 5. 2. 2016 9:39 Souhlasíte s tím co udělala česká vláda? pokud ne, jaký by byl podle Vás správný postup. V čem se liší postup ČR od postupu USA, které loni vyměnily 5 vězňů z Guantanáma za jednoho vojáka, který údajně dezertoval.

Karel Randák Karel Randák: Obecně s postupem souhlasím. Byla to z nouze ctnost. Problémem je, že k této situaci nemuselo a nemělo dojít .

? Dan Modlitba - 5. 2. 2016 9:34 Máte za to, že některý účastník 5-ti členného zájezdu do Libanonu odjížděl s vědomím, že bude sloužit jako vyjednávací "položka", která umožní propuštění Fajáda?
Skutečně jsou naši zpravodajci tak "kvalitní", jako ukázala např. kauza Nagyová, resp. Fajád, nebo jde pouze o nereprezentativní vzorek neschopných jedinců? Děkuji

Karel Randák Karel Randák: Nelze generalizovat, ani vidět chybu jen ve zpravodajcích. Na vině jsou především politici, kteří jsou za služby zodpovědní.

? Miloš Jungvirt - 5. 2. 2016 9:28 Pane Randáku, vstoupil byste dnes do tajných služeb státu, který bez problémů nechá zveřejnit seznam svých tajných spolupracovníků a i dnes klidně odkryje důstojníka vojenské rozvědky?Zdravím
M.J.

Karel Randák Karel Randák: Dobrá otázka. Asi bych to velmi silně zvažoval.

? James Bond - 5. 2. 2016 9:28 Stalo se někdy něco podobného, že nějaká země (v rámci EU) propustila nějakou osobu, jejíž vydání požadovaly USA?

Karel Randák Karel Randák: Jistě se to stalo, konkrétní příklad ale nejsem schopen uvést.

? Petr - 5. 2. 2016 9:24 Dobrý den, chci se zeptat, zda není ta podrážděná reakce USA jen divadlo. Není možné, že s tím Spojené státy souhlasily a vyslechly Fajáda na našem území? Nechce se mi věřit, že bychom si takto chtěli rozhádat spojence.

Díky za odpověď

Karel Randák Karel Randák: Viz moje předešlá odpověď. Ani mě se to nechce věřit.

? Tony - 5. 2. 2016 9:24 Nemyslíte si, že by to česká vláda bez posvěcení američanů neudělala? Nemohla tam být dohoda/tichý souhlas.

Karel Randák Karel Randák: Samozřejmě dohoda mohla být. Obtížně si představuji situaci, že česká strana tu americkou úplně vynechala. Možné je ale vše, alespoň u nás.

? Ivan - 5. 2. 2016 9:24 Co konkrétně pro nás může znamenat zhoršení vztahů ČR - USA, o kterém se teď mluví?

Karel Randák Karel Randák: Myslím, že z dlouhodobého hlediska tato situace žádné zhoršení vztahů znamenat nebude, alespoň ne na politickém poli. Jiná otázka jsou vztahy mezi bezpečnostními složkami.

? Philipe - 5. 2. 2016 9:24 Dobrý den, ve včerejších Událostech komentářích zástupce parlamentní komise pro kontrolu vojenské zpravodajské služby doporučil vytvoření jakéhosi úřadu pro koordinaci tajných služeb. Nebylo by jednodušší sloučit tajné služby (vojenskou a civilní) v jednu, odstranila by se event. rivalita, a koordinace by byla zajištěna?

Karel Randák Karel Randák: Sloučení služeb je mnohem organizačně náročnější kvůli nekompatibilní legislativě a dalším organizačním překážkám. Koordinace (správně nastavená) by stačila.

? VR - 5. 2. 2016 9:24 Co jste říkal na reakci americké ambasády, je podle vás obvyklé, aby velvyslanectví reagovala takto vypjatým způsobem. "Neexistuje žádné ospravedlnění", to je v souvislosti s pěti lidskými životy dost silná káva...

Karel Randák Karel Randák: Není jasné a asi se to ani nedozvíme, zda to není postoj předem dohodnutý s českou stranou. Jestliže ne, pak to skutečně silná káva je.

? Pavel Bednář - 5. 2. 2016 9:23 Dobrý den, nebyla chyba komentování případu ministrem obrany panem Stropnickým?

Karel Randák Karel Randák: Myslím, že v dané situaci se naopak ministr Stropnický jako jediný z politiků vyjádřil správně.

? Petr L. - 5. 2. 2016 9:23 Dobrý den pane Randáku, jak hodnotíte zpravodajství médií ke kauze Fajád, je vůbec šance, abychom se dozvěděli vše podstatné?

Karel Randák Karel Randák: Dokonce si myslím, že téměř vše podstatné se již v médiích objevilo. Hezké vysvědčení to ale není.

? Lukas Dziadkowiec - 5. 2. 2016 9:22 Dobry den,
zda se, ze jste dali verejne vsem teroristum navod jakym zpusobem usilovat o osvobozeni svych clenu veznenych ci zadrzovanych v CR. Staci unest nekolik cechu a pozadovat vymenu. Uvedomujete si dusledky tohoto jednani, ze jste zvysili riziko ceskych obcanu v zahranici ? Dekuji za odpoved.

Karel Randák Karel Randák: Je třeba si uvědomit, že toto není standardní případ a nevyjednávalo se s teroristy, nýbrž s oficiálními libanonskými složkami. Tudíž z toho Vámi popsané konsekvence nehrozí.

autoři: Lukáš Prchal, Domácí | 5. 2. 2016 9:15

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama