Brno - V souvislosti s tragickou nehodou autobusu společnosti Student Agency poblíž italské Padovy vyvstala otázka, zda se mohou stevardi a cestující za jízdy pohybovat po autobusu..
"Pokud bychom chtěli striktně a formálně dodržovat zákon, je činnost stevarda v rozporu se zákonem o silničním provozu," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Nehodu, při které minulý týden zahynula dvaadvacetiletá stevardka, zřejmě způsobil řidič nákladního vozidla, jenž autobusu zkřížil cestu. Dívka v tu chvíli naneštěstí seděla vedle řidiče, na nejméně bezpečném místě ve voze, ačkoliv má vyhrazena ještě dvě další místa.
Autobus však může havarovat nebo prudce zabrzdit i ve chvíli, kdy stevard roznáší kávu či noviny.
Žlutá štika SA
- Policie zatkla řidiče Student Agency přímo na dálnici
- Žlutý tygr Student Agency zvedl tržby o třetinu
- Student Agency je příliš levná, stěžují si konkurenti
- Student Agency láká do autobusů ČT, Novu i Primu
- Válka autobusů na D1 má poražené. Přijde zdražení?
- Páteční D1: Měli jsme lidi varovat, uznal šéf S.A.
- Boj o cestující: Student Agency zbrojí. Chce železnici
- Slibuje Česku nejluxusnější vlak. Má šest tříd i kino
- Válku autobusů na D1 vyhrávají cestující. Zatím
- Cestovali jsme autobusem po D1. Podívejte se
- Na D1 hořel autobus. Auta jedou, ale s omezením
Roli hraje to, zda je autobus podle technického průkazu vybaven místy k stání. Pokud nejsou v autobuse homologována, musí cestující sedět. Dálkové autobusy Student Agency místa pro stání nemají, což Aktuálně.cz potvrdil i ředitel firmy Radim Jančura.
"Toto jsme s ministerstvem řešili a zprvu pohyb cestujících nedovolilo. Posléze to odvolali a dospěli jsme k tomu, že cestující smějí chodit za jízdy na toaletu, pokud mají svoji sedačku," sdělil své stanovisko.
Zákon stevarda nezná
"Neexistuje jednoznačný právní výklad role stevarda - žádné právní předpisy tuto roli neřeší. Žádný právní předpis však ani nezakazuje dopravci poskytovat služby. Zákon o silniční dopravě zná pouze termín průvodčí vozidla; jeho práva a povinnosti nedefinuje," dodává méně jednoznačně mluvčí Hanzelka.
Ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný naopak míní, že problematiku zákon ošetřuje dostatečně. "Záleží na tom, zdali má autobus v homologaci povolena místa pro stání. Tím to končí," říká.
Autobusy dělí na městské, kde jsou místa na stání a omezená maximální rychlost, meziměstské s místy na stání s vyšší povolenou rychlostí a na dálkové bez míst na stání s nejvyšší povolenou rychlostí a sedadly vybavenými bezpečnostními pásy.
Jako v letadle, říká expert
Expert BESIP na dopravní bezpečnost Jaroslav Hořín v pohybu stevardů na palubě autobusu nevidí zásadní problém. "Při plynulé jízdě mnoho nebezpečí nehrozí, situace se dá přirovnat k servisu v letadlech. Ani tady není jisté, kdy přijde turbulence, a letuška se může uhodit do hlavy."
"Pokud by však autobus prudce zabrzdil, samozřejmě platí fyzikální zákony. Stejně jako v městském autobuse či tramvaji. Bezpečnost stevardů musí řešit dopravce interními předpisy," říká a také míní, že z hlediska zákona je problematika nedořešená.
Jančura je ochoten služby zrušit
Student Agency nabízí služby stevardů jako jediný autobusový dopravce. Zaměstnává jich na dvě stovky. Ředitel ani po nehodě nepovažuje jejich povolání za rizikové.
"Jakmile ale nabudu dojmu, že je povolání stevardů rizikové, tak je zruším. Kávu a noviny mohou cestující dostat při nástupu. Ušetřilo by to i náklady," říká.
Jako zájem o bezpečnost zdůvodnil absenci stevardů ve svých vozech ředitel Asiany Alexej Litvin, jenž provozuje zlomek linek v porovnání s SA. "Nemáme stevardky, proti tomu stojíme už od začátku. Dříve nebo později to skončí nějakým smrtelným úrazem," řekl před necelým rokem pro Týden.cz.
Stala se nesmírná tragédie
Při nehodě linkového spoje do Neapole zahynula mladá stevardka z Plzeňska, která pro společnost pracovala dva roky. Slovinský kamion pravděpodobně vybočil bez použití směrovky z odstavného pruhu a zablokoval cestu autobusu. Jeho řidič se snažil prudkým manévrem vyhnout, zavadil o něj však pravou přední částí.
Čtěte také: Stevardka Student Agency zahynula při nehodě v Itálii
Že by byla vyprodána dvě místa vyhrazená pro odpočinek stevardů, Jančura odmítá. "Tyto místa není u dálkových spojů možné rezervovat, jsou blokována."
Firma hodlá žalovat řidiče kamionu. S odškodněním rodiny dívky nebude agentura čekat na ortel soudu, ale finanční náhradu očekává i ze strany viníka.
Úprava zákona? V nedohlednu
Upřesnění pohybu stevardů na palubě autobusu by mohla přinést úprava zákona, na které přes rok pracuje třicetičlenná expertní skupina ministerstva dopravy.
"K žádnému konkrétnímu závěru ovšem nedošla. Autobusy ani příliš neřeší, spíš bodový systém, maximální rychlost na dálnici a používání mobilu při řízení," říká expert Hořín.
"Ministerstvo dopravy nepovažuje činnost stevardů za něco, co by zásadním způsobem ohrožovalo bezpečnost cestujících," uzavírá mluvčí Hanzelka s tím, že kontrola bezpečnosti autobusů je v pravomoci policie a úřadů bezpečnosti práce.