Praha - Obří vulkanický mrak, který poslala do vzduchu islandská sopka pod ledovcem Eyjafjallajökull, způsobil nejhorší výpadek v dějinách evropské letecké dopravy.
Toliko fakta. Je čtvrtek, už mám dovolenou a čtu si o sopce ve článcích, se kterými se v redakci Aktuálně.cz lopotí kolegové. Začínám mít nepříjemný pocit: Večer mě čeká cesta do Londýna. Ale - opravdu čeká?
V dalších hodinách zjišťuji, jak se nedá zjistit nic. Ani to, zda a kdy vůbec se do nějakého letu dostanu. Telefonní linky aerolinií jsou přetížené, na letišti se tvoří dlouhé fronty pasažérů, kteří se snaží svůj let přebukovat, informace přicházejí pozdě.
V souvislostech:
- Situaci sledujeme online: Evropu zakryl sopečný mrak. Nelétá se ani z Prahy
- Co se děje v ČR: Prach ze sopky zasype Česko. Bude i u země
- Co nám hrozí: Prach zasype auta, zdraví Čechů ale neohrozí
- Proč takový strach: Aerolinie se bojí prachu od dramatu roku 1982
- Grafika: Mapa ochromené letecké dopravy ve světě
- Fotogalerie: Erupce sopky pod islandským vulkánem Eyjafjallajökul
- Video: To je on, mrak sopečného prachu z ptačí perspektivy
Londýn hlasí zavřeno, Praha ještě létá
Moje cesta měla začít ve čtvrtek v deset hodin večer. V tu dobu mělo Ruzyň opouštět letadlo společnosti easyJet a o dvě hodiny později přistát v Londýně.
Velká Británie ale už od dopoledních hodin začala postupně uzavírat svá letiště. Získat informace, jak se k tomu postaví moje letecká společnost, byl nadlidský úkol. Informační linka pražského letiště mne odkázala na přepážku společnosti Menzies Aviation, která pro easyJet letadla odbavuje.
Její linka je stále obsazená a když už vyzvání, po chvíli vám ženský hlas z automatu oznámí, že se vám nemůže věnovat.
Ruzyň mi ústy operátora ještě ve tři hodiny odpoledne tvrdí, že můj let není zrušen. Zkouším raději jinou cestu: internet a stránky letiště Gatwick. Tam už zjišťuji, že nikam neletím.
Balit nebo nebalit?
Zkouším proto znovu volat pražské letiště.
"Všechny lety do Londýna jsou zrušeny, ale ten Váš tady ještě jako jeden z mála svítí. Zkuste to za hodinu," nabádá mě operátorka. "Gatwick hlásí, že zrušil všechny lety", namítám. "O tom nic nevím, zkuste to znovu za hodinu."
Tou dobou mi už letecká společnost nabízí na osobních stránkách návrhy, na kdy mohu svůj let přeložit. Přiloženy jsou veškeré informace o důvodech komplikací i omluva. Váhám, protože Praha stále slibuje odlet.
Stejná scénka se opakuje ještě několikrát. V šest hodin večer už přestávám být milá a zkouším jedno z mnoha čísel na Menzies Aviation.
"Před třemi minutami nám easyJet oznámil, že se nelétá," oznámí mi čtyři hodiny před cestou anonymní hlas, který své jméno ve sluchátku zadrmolil. Na otázku, zda mohu svůj let přebukovat, mi odpovídá: "Nemá to smysl. Nevíme, zda se bude létat zítra, co bude. Zavolejte ráno."
Zkouším ještě jiný telefon "Omlouváme se Vám za komplikace. Let si můžete přeložit osobně přes stránky easyJet nebo mi zkuste ráno zavolat, pokusíme se Vám vyhovět," sděluje mi o poznání milejší pracovnice Menzies Aviation.
Volám do Londýna, že dnes už nepřiletím. Mezitím mi píše kamarád, že se nepotkáme, protože on uvízl v Kodani. I Dánsko uzavřelo svůj vzdušný prostor.
Ráno (ne)moudřejší večera
Deset pokusů z deseti je zbytečných, linka je od rána obsazena - nebo ji nikdo nezvedá. Zkouším jinou, kterou jsem včera vyloudila od úplně neznámého úředníka, kterému jsem se dovolala.
"Dneska se taky nelétá a zítra se nebude létat asi taky," zní ortel. "Potřebuji si přebukovat letenku, a to včetně zpáteční, se kterou na internetu nehnu," prosím o pomoc. "Je tady děsná fronta lidí, od rána, jde to dost pomalu. Zkuste spíš volat," nabádá mě zaměstnanec Menzies Aviation.
Po sérii telefonátů, které nikdo nezvedá nebo mi telefon hlásí obsazeno, si dávám pauzu. Zkusím to zase za hodinu.
Přemýšlím, jaká je pravděpodobnost toho, že mi dovolenou naruší islandská sopka. Spočítáte to někdo?