Podle představitelů opozice je sloučení obou úřadů pouhý nápad premiéra, který není podložen žádným strategickým rozhodnutím a odbornými analýzami, což je naivní a nebezpečné. S návrhem nesouhlasí ani vládní ČSSD a komunisté.
Šéf ODS Petr Fiala řekl, že slučování ministerstev se musí připravovat roky, například spojováním a omezováním jejich agend. "Představa, že sloučím dvě takto velká ministerstva tím, že tam postavím jednoho člověka, který bude ještě víc mluvit, než mluví dosud, ale výsledky nebudou vůbec žádné, to je představa naivní a děsivá, to není žádná odpovědná politika," uvedl.
Pirátský poslanec Ondřej Polanský řekl, že Kremlík manažersky selhal. "Plánované slučování ministerstev je motivováno personální nouzí. Když už by mělo dojít k nějaké velké organizační změně, mělo by to podléhat odborné analýze, a ne okamžitým potřebám."
Místopředseda SPD Radim Fiala míní, že v personální krizi se nachází i ministerstvo dopravy. "SPD ministerstvo kritizuje už velmi dlouhou dobu. Pořád se nestaví takovým tempem, jakým bychom si představovali," řekl. Spojovat v takovéto krizi ministerstvo s jiným považuje za krkolomné. "Není to jednoduchá věc a my s tím nesouhlasíme," dodal.
Předseda KDU-ČSL Marek Výborný řekl, že Kremlík sice manažersky selhal u zakázky na informační systém pro elektronické dálniční známky, odpovědnost ale nese premiér, který si ho vybral. Nominace Havlíčka podle Výborného svědčí o personálním vyprázdnění a nouzi ANO o kompetentní lidi. "Řešení mě také nenaplňuje nadšením, a to s respektem k panu Havlíčkovi," uvedl.
Místopředseda TOP 09 Jan Jakob připomněl, že ANO vede resort dopravy šest let, což je nejdéle, co ho některý politický subjekt ovládá. "Považujeme za neodpovědné, aby toto klíčové ministerstvo řídil ministr, který má na starosti i další resort," řekl.
Šéf STAN Vít Rakušan uvedl, že Babišem zmiňované perspektivní spojení resortů dopravy a průmyslu je jen aktuálním nápadem. Paradoxně podle něj návrh přišel na stejném zasedání, kde kabinet "bez hlubší analýzy" odmítl poslanecký návrh STAN na sloučení ministerstev zemědělství a životního prostředí.
Nejen doprava a průmysl, ale i věda
Vládní ČSSD i komunisté, kteří tolerují kabinet, by také upřednostňovali, aby vicepremiér Havlíček nebyl až do příštích voleb šéfem obou resortů.
Předseda poslaneckého klubu ČSSD Jan Chvojka uvedl, že sociální demokraté nepovažují koncentraci Havlíčkových funkcí ze běžnou. Havlíček vykonává také povinnosti plynoucí z funkce místopředsedy vlády, od pátku by se měl starat o dva resorty a jako místopředseda vládní rady má v gesci i výzkum, vývoj a inovace. "Byli bychom neradi, kdyby to bylo do konce funkčního období (vlády)," uvedl Chvojka.
Oba resorty považuje za složité, připomněl, že o vědu se dříve staral například tehdejší vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) bez toho, aby měl pod sebou další resort. "Koncentrace těchto čtyř gescí by i pro sebelepšího manažera musela být velmi náročná," řekl Chvojka. Není to proto zcela standardní řešení a mělo by se o něm diskutovat, dodal.
Předseda KSČM Vojtěch Filip očekává, že Babiš navrhne nového ministra dopravy a Havlíček povede oba resorty pouze přechodně. Chce o věci s premiérem jednat. "Vztah mezi ministerstvy průmyslu a dopravy bývá někdy kontradiktorní, zájmy dopravců a výrobců jsou odlišné a je potřeba, aby se to vyrovnávalo meziresortně, nikoli uvnitř jednoho resortu," řekl Filip k záměru ministerstva sloučit.