Praha - Občanští demokraté odmítají inkluzi. Bývalý ministr školství a nynější předseda občanských demokratů Petr Fiala chce s předsedy parlamentních stran jednat o možném odložení nebo zmírnění změn připravených na 1. září.
Děti by nově měly mít nárok na podporu v každé škole, kam se přihlásí, nejen ve škole praktické či speciální. Lehce mentálně postižené děti se mají postupně přestat učit podle zvláštního vzdělávacího plánu a přejít na individuální, který se má více podobat tomu, co se učí běžné děti.
Odklad startu inkluzivní novely už Sněmovna odmítla při hlasování o poslední novele školského zákona. Petr Fiala opakuje, že je proti rušení praktických škol, kde se lehce mentálně postižené děti vzdělávají. Ty podle něj fakticky zruší konec platnosti přílohy vzdělávacího plánu pro lehce mentálně postižené.
Ministerstvo školství opakovaně upozorňuje, že v září žádná zásadní změna nenastane, zlepší se pouze financování. Dle údajů ze zápisů do prvních tříd je zájem o praktické školy stejný jako loni.
Expert na školství ODS Václav Klaus mladší varoval před možným zánikem speciálních škol. "Pokud zničíme speciální školy, tak náprava bude trvat 15 let," prohlásil. Ministerstvo ale vytrvale opakuje, že s rušením speciálních škol pro děti s těžším handicapem se nepočítá.
Chtěl jsem jen lepší diagnostiku, tvrdí Fiala
Sám předseda Fiala byl u příprav novely, která vychází z akčního plánu, který se za dobu svého působení na ministerstvu snažil plnit.
"Snažíme se integrovat co nejvíce žáků do normální výuky. Není možné, aby ti, u nichž není skutečný důvod pro zařazení do praktické školy, nezískávali vzdělání mezi ostatními dětmi. Tady je potřeba dospět rychle ke změně," uvedl v červenci 2012.
I tehdy se rozjela kampaň proti rušení praktických škol a ministerstvo pod vedením Fialy ji odmítalo s tím, že se praktické školy neruší, maximálně dojde k jejich přirozené redukci, když o ně nebude zájem. V listopadu 2012 vyšel na Aktuálně.cz článek "Praktické školy se rušit nebudou. Neexistují". Zprávu se stejným názvem vydalo ministerstvo školství i loni na podzim pod vedením Kateřiny Valachové (ČSSD). To také trvale odmítá, že by rušilo praktické školy a usilovalo o stoprocentní inkluzi, což Fiala tvrdí, že dělají.
"My jsme prosazovali změnu diagnostiky. Chtěli jsme zabránit tomu, aby byly zdravé děti, které nemají mentální handicap, zařazovány do praktických škol z kulturních či sociálních důvodů. Ze zahraničí nám říkali, že máme o třicet procent více dětí s lehkým mentálním postižením, než má být, a my jsme říkali dobře, my zlepšíme diagnostiku a zjistíme, jak to je. Pokud to tak bude, tak se základní školy praktické budou redukovat přirozeně," řekl dnes Fiala.
Odmítá, že by změnil názor. "Já říkám pořád to samé," stojí si za svým.
Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) kritiku inkluze s úst Petra Fialy odmítá. "Ráda bych připomněla, že předseda ODS opakovaně popírá sám sebe. On sám stál u zrodu inkluze a našich závazků s tím spjatých. Chápu, že s blížícími se volbami budou někteří politici přitvrzovat a půjdou populistickou cestou, já to však odmítám. Nebudu se podílet na zbytečné hysterii a panice," reagovala na tiskovou konferenci ODS.
Povinný rok školky ani jednotné přijímací zkoušky ODS nechce
ODS také nesouhlasí se zavedením povinného posledního ročníku mateřské školy a jednotných přijímacích zkoušek na maturitní obory středních škol. Předseda Fiala během následujících dvou měsíců vyjede do regionů, kde bude s občany debatovat právě o vzdělávání.
Chce posílit nenárokovou složku platu učitelů a zvýšit pravomoce ředitelů škol.
"Pokud odbouráme výdaje na parazity školského systému a ve školství bude trocha racionality, mohou mzdy snadno přesáhnout 35 tisíc korun měsíčně. I na nyní decimované učňovské školství existuje lék. Zapojení i drobných živnostníků," míní Václav Klaus mladší.
Podivoval se nad tím, proč si nemůže například řezník vyučit učně a dostat na ně průměrný státní příspěvek 50 tisíc korun. "Ale hlavně: Ve školách se má učit, ne se snažit pomocí nich ovládat společnost a živit spřátelené vlivové skupiny," uvedl Klaus.