Česko obchází strašidlo inkluzivního vzdělávání. Ztíží to naši práci, bojí se učitelé

Lenka Havelková
28. 2. 2016 17:00
Ministerstvo školství od 1. září chystá změny financování vzdělávacího systému. Děti s postižením budou mít nově nárok na financování asistentů nebo doučování. Největší tíha těchto změn dopadá především na učitele, kteří se k novince staví spíše negativně. Podle Jiřího Zlatušky (ANO) obavy ze změn mohou být způsobeny částečně také z přirozeného strachu z neznámého. Česká republika má s inkluzivním vzděláváním poměrně velkou zkušenost. V současné době se v běžných základních školách vzdělává téměř 52 tisíc dětí s postižením.
učitel, ilustrační foto
učitel, ilustrační foto | Foto: Alžběta Jungrová/Economia

Praha - Výzkum OECD ukázal, že nejlepších výsledků dosahují žáci ze škol, kde funguje společné vzdělávání postižených a zdravých dětí. V České republice tento systém společného vzdělávání již úspěšně funguje. Od 1. září se však chystají změny v souvislosti s financováním vzdělávacího systému, které budí u učitelů a ředitelů škol obavy. Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání v pátek uspořádala konferenci s řadou expertů s cílem zmírnit obavy veřejnosti.

Nejvýznamnější změnou, která se v souvislosti se změnou chystá, je systém stabilního financování. Znamená to, že děti s jakýmkoliv handicapem budou mít od 1. září zdarma nárok na financování asistentů, speciálních pedagogů, či doučování. Školy budou dostávat peníze na konkrétní podpůrná opatření, které bude postižené dítě potřebovat.

Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy na konferenci upozornila, že největší tíha změny systému zcela pochopitelně dolehne na učitele. To je podle ní také jeden z důvodů, proč pedagogové nedůvěřují tomu, že jim stát podporu poskytne a zaujímají vůči chystaným změnám spíše negativní postoj.

V anketě MfD souhlasilo s inkluzivním vzděláváním pouze 7,2 procent učitelů. Zbytek (92,8 %) se staví proti tomuto druhu vzdělávání. Pochopitelně ji nelze brát jako přesný odraz názorů učitelů, protože anketa nesplňuje kritéria sociologického průzkumu.

"V anketě odpovídají vždycky spíš lidé, kteří jsou názorově vyhraněni, což jsou v současné době spíš odpůrci inkluze, a výsledek nemusí plně reprezentovat populaci českých učitelů," říká analytik společnosti Median Daniel Prokop. Ve skutečnosti může být poměr pro a proti inkluzi mezi učiteli vyrovnanější, domnívá se Prokop.

Strach z neznámého

Podle předsedy sněmovního školského výboru Jiřího Zlatušky (ANO) mohou být obavy ze změn  způsobeny částečně také přirozeným strachem z neznámého. Připustil však, že se poněkud zanedbala osvěta o tom, jak cesta ke změně financování bude vypadat. "Ministerstvo sice připravilo změny zákona, ale neproběhla dostatečná komunikace se školami a s učiteli, kteří nyní pociťují zcela pochopitelně obavy," řekl Zlatuška.

Česká republika má s inkluzivním vzděláváním poměrně velkou zkušenost. V současné době se v běžných základních školách vzdělává téměř 52 tisíc dětí s postižením. Z celkového počtu 4100 běžných základních škol, již nyní integruje děti s postižením 3175 škol.

Jana Straková na konferenci dále upozornila na celkový nedostatek prostředků ve školství. "Systém českého základního školství je výrazně podfinancován. Čeští učitelé mají jedny z nejnižších platů v rámci zemí OECD," řekla Straková.

Česká odborná společnost pro inkluzi představila výsledky výzkumu OECD, kterého se Česká republika účastní. Z mezinárodního výzkumu vyplývá, že nejspěšnější jsou žáci ze škol, které vzdělávají postižené i zdravé děti společně. Nejvyspělejší vzdělávací systémy, jsou ale ve státech, které výrazně investují do kvality učitelů. Analýzy také neprokázaly žádný vliv mezi počty žáků ve třídách a studijními výsledky.

Ať mi někdo přivede žáka, který je lehce mentálně postižený a s úspěchem zvládá učivo sedmé třídy, říká kritik návrhu na inkluzivní vzdělávání Odehnal | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Kanaďané jsou prvními čtvrtfinalisty Davis Cupu

Tenisté Kanady jako první na osmnáctičlenném finálovém turnaji Davisova poháru postoupili do čtvrtfinále. Po pondělní výhře nad Itálií dnes Vasek Pospisil a Denis Shapovalov zařídili vítězství i nad týmem USA a ovládli skupinu F. V Madridu uspěla také světová jednička Rafael Nadal a souboj domácích Španělů s Ruskem vyrovnal na 1:1.

Rusové v úvodním kole porazili Chorvaty a dnes už mohli slavit postup. Před Nadalem totiž Roberto Bautista v duelu týmových dvojek nestačil na Andreje Rubljova a prohrál 6:3, 3:6 a 6:7. Nadal svedl o druhý bod velkou bitvu s Karenem Chačanovem a nakonec vyhrál 6:3, 7:6. Zápas rozhodne čtyřhra až po půlnoci.

Kanaďané a Američané se v Davis Cupu utkali po 54 letech a až na šestnáctý pokus uspěli poprvé kanadští tenisté. Pospisil dnes přehrál Reilleyho Opelku dvakrát 7:6, Shapovalov přidal druhý postupový bod proti Tayloru Fritzovi. Závěrečná čtyřhra byla zrušena. Kanaďané v play off narazí na Austrálii, nebo Belgii ze skupiny D.

Čerství vítězové Turnaje mistrů ve čtyřhře Pierre-Hugues Herbert a Nicolas Mahut dva dny po triumfu v Londýně navázali na vítěznou šňůru i v Davis Cupu. Pro Francii získali klíčový bod ve svém úvodním duelu s Japonskem.

Herbert s Mahutem zdolali pár Ben McLachlan, Jasutaka Učijama 6:7, 6:4 a 7:5. Loňské finalisty předtím dostal do vedení Jo-Wilfried Tsonga, následně vyrovnal Jošihito Nišioka. Skupinu A doplňuje Srbsko, které zahájí turnaj ve středu a mělo by nasadit i světovou dvojku Novaka Djokoviče.

Vítězství dnes slavily také reprezentace Argentiny (3:0 nad Chile) a Kazachstánu (2:1 nad Nizozemskem). Ze šesti skupin postoupí jejich vítězové a dva nejlepší týmy z druhých míst do čtvrtfinále, dál se bude hrát vyřazovacím způsobem.

Finálový turnaj tenisového Davisova poháru v Madridu:

Skupina A:

Francie - Japonsko 2:1

Tsonga - Učijama 6:2, 6:1, Monfils - Nišioka 5:7, 2:6, Herbert, Mahut - McLachlan, Učijama 6:7 (4:7), 6:4, 7:5.

Skupina B:

Španělsko - Rusko 1:1 po dvouhrách

Bautista - Rubljov 6:3, 3:6, 6:7 (0:7), Nadal - Chačanov 6:3, 7:6 (9:7).

Skupina C:

Argentina - Chile 3:0

Pella - Jarry 6:4, 6:3, Schwartzman - Garín 6:2, 6:2, M. González, Mayer - Jarry, Podlipnik-Castillo 6:3, 7:5.

Skupina D:

Austrálie - Kolumbie 3:0

Kyrgios - A. González 6:4, 6:4, De Minaur - Galán 6:4, 6:3, Peers, Thompson - Cabal, Farah 6:3, 3:6, 7:6 (8:6).

Skupina E:

Kazachstán - Nizozemsko 2:1

Kukuškin - Van de Zandschulp 6:2, 6:2, Bublik - Haase 5:7, 6:3, 6:7 (5:7), Kukuškin, Bublik - Haase, Rojer 6:4, 7:6 (7:2).

Skupina F:

USA - Kanada 1:2

Opelka - Pospisil 6:7 (5:7), 6:7 (7:9), Fritz - Shapovalov 6:7 (6:8), 3:6, Querrey, Sock - Pospisil, Shapovalov 6:0, 6:0 bez boje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy