"Jde o revoluční změnu. Ať občané rozhodnou sami," řekl pražský radní pro dopravu Radovar Šteiner (ODS). Dodal, že jeho plán má podporu u pražské ODS, která v Praze při podzimních komunálních volbách získala bezmála 55 procent hlasů.
Šteiner uvedl, že vedení pražského magistrátu připraví do roku 2010 návrh na mýto za vjezd do středu města a na obyvatelích Prahy pak bude, jestli ho budou chtít zavést.
Podle Šteinera je zatím předčasné hovořit o podrobnostech mýta, například o výši poplatku. V každém případě by měli být zvýhodněni lidé, kteří žijí v centru města.
Eva Tylová, bývalá náměstkyně ministra životního prostředí a nynější pražská zastupitelka za Stranu zelených tvrdí, že by se mýto mělo zavést bez referenda.
"Asi bych alibisticky nesahala k referendu a mýto zavedla. Jde o zdraví lidí," řekla Aktuálně.cz Tylová.
Dodala, že mýto je jedním z opatření, jak snížit znečišťování ovzduší, které právě kvůli husté automobilové dopravě patří v Praze k nejhorším v republice.
V Edinburghu proti 3:1
Výsledek případného referenda anebo ankety mezi obyvateli hlavního města je předem těžko odhadnutelný.
Před dvěma lety v Edinburghu vyznělo poštovní hlasování jednoznačně proti mýtu, a to v poměru 3:1. Referenda se zúčastnily dvě třetiny voličů.
Radnice v Edingurghu navrhovala poplatek dvou liber, tedy zhruba devadesáti korun za jedodenní propustku do ulic ve středu města.
Referendum už rozhodlo o osudu mýta ve Stockholmu, kde na zkoušku úřady vybíraly poplatky v první polovině loňského roku.
Mýtné ve švédském hlavním městě pomohlo snížit automobilovou dopravu o čtvrtinu, o jeho trvalém zavedení následně rozhodli tamní obyvatelé v plebiscitu.
Londýn se lidí neptal
Mýto zavedl v roce 2003 také londýnský starosta Ken Livingston, aniž by vyhlásil referendum. Zavedení mýta ovšem měl ve svém volebním programu.
Ačkoli se o smyslu zpoplatnění vjezdu vozidel do středu Londýna stále diskutuje, obecně podle ČTK převažuje názor, že se dopravě v centru metropole ulehčilo.
Starosta Livingston tvrdí, že provoz v placené zóně klesl o pětinu až třetinu. Jelikož neexistují údaje o tom, kolik aut zde jezdilo před zavedením mýta, není možné tento údaj ověřit.
Otázkou je, jestli se nezhoršila dopravní situace v jiných částech Londýna.
Mýto zvažují i další města
Průkopníky mýta se v osmdesátých letech minulého století stala norská města Oslo, Bergen a Trondhaim.
O zavedení poplatků pro automobily ovšem uvažují i další evropská města, například Vídeň, Mnichov či Amsterdam.
"Zkušenosti s mýtem evropská města sledují a pomalými krůčky k němu směřují," řekl pražský radní Radovan Šteiner.